Så stod ugen endnu engang på en Chevrolet. Læs testen af Cruze 5-dørs

 

Biltest: Chevrolet Cruze Hatchback
Chevrolet Cruze Hatchback
Ugen står på endnu en Chevrolet – denne gang en lidt større model, nemlig storebroderen Cruze. Cruze er ikke ny i Danmark, den har været på markedet et godt stykke tid. Og derfor er der kun én ting ved denne model der stadigvæk holder den en anelse aktuel. Og det er bagenden.

 

Cruze har fået en anden bagende. En mere hatchback agtig bagende. Personligt er jeg ikke meget til den. Så foretrækker jeg mere sedan udgaven, både med design på tag linjen samt baglygte designet.

 

Men den har fået mere plads, og gør den derved mere rummelig og praktisk. Cruze ser ikke ud af meget, men det er heller ikke hverken en luksusbil eller en sportsvogn, men alligevel overrasker den på kvalitetsfornemmelsen.
Mindre bagagerum end sedan
Bagagerummet er gået fra at kunne rumme 450 liter, til nu at kunne have 413 liter. Altså en forringelse, modsat sedan udgaven. Bagagerummet er dog ret dybt, som giver dig fin mulighed for at fylde det op med diverse ting. Vi brugte bilen til at overnatte i under bilarrangementet, Danmarks Hurtigste Bil, og her viste Cruze Hatchback også at være ganske udemærket til vores bagage.

 

Motoren i bilen er en diesel med turbo. En 2,0-liters turbo diesel, som faktisk er ret kvik. Den trækker godt, og den støjer ikke meget. Kun lidt i starten, men det kender vi jo fra andre dieselbiler. Gearkassen er også velfungerende, af en anden kvalitet end jeg først havde forventet. Selvom Chevrolet er et billigt mærke her i Danmark, så føles det slet ikke så billigt. Meget af opbygningen og materialebruget stammer nemlig også fra Opel.

 

 

Virker ikke så “plastik”
Materialevalget i kabinen gør det ikke plastik og kedeligt at se på. Designet er overskueligt og identisk med andre Chevrolet modeller, så du ikke føler dig helt fremmed, hvis du har skiftet fra en anden model.

 

Sæderne er tilpas behagelige, og faktisk ret komfortable. På intet tidspunkt under turen er der nogle af os der oplever ømme bagdele eller lign, selvom vi fik brugt nogle timer i samme stillinger. Chevrolet Cruze har et dejligt træk. Den går fint derud af, og turboen lader på et optimalt sted. Den føles ikke sløv, selv i højere fart. Og motorstøj er der íkke meget af – der er lidt fra vinden og ikke meget fra dækkene. Udsynet er tilmed fint hele vejen rundt.

 

Udemærket all-around
Chevrolet Cruze går fornuftigt på literen. 17,9 km/l ved blandet kørsel (opgivet tal).

Gearkassens seks gear er ret lange, og gør den god til motorvejskørsel. Omdrejningerne holdes lave, og støjen ligeledes lav.

Overordnet set er Cruze faktisk en fin bil. Behagelig undervogn, dejligt og præcist styretøj, god motorkraft, fint materialevalg og godt med plads i kabinen. Men til prisen på 250.000 kroner (245.000 kr på kampagneprisen) ville mange nok vælge anderledes her i Danmark.

 

 

Mærke/Model: Chevrolet Cruze VCDI 5-dørs
Motor: 2,0-liters turbo diesel
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 163/360
Topfart: 205 km/t
0-100: 9,9 sek.
Km/l: 17,3 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 244,995 (Kampagnepris) kr.

Ekstraudstyr: N/A.

 

[nggallery id=759]