Verdenspremiere på ny Toyota GR 86

Den nye Toyota GR 86 er landet, efter sin forgænger der blev lanceret helt tilbage i 2012. Og det er med års spekulationer for, hvad der mon kom til at ske med lige netop denne model, der nu bliver forløst. Den nye version byder på et nyt navn, ny og kraftigere motor men identitet som sin forgænger.

Søsterbilen har dog allerede været ude i noget tid nu, nærmere betegnet omkring 5 måneder, og den går under samme navn som tidligere – Subaru BRZ. Allerede nu har Subaru også udgivet nye performancedele man kan tilkøbe til sin version, så den ser endnu frækkere ud.

Opdateringer på alle fronter

Omkring 200.000 eksemplarer af den tidligere bil er blevet solgt gennem årene, heriblandt omkring 100 stk i  Danmark alene, og den nye version bringer opdateringer på alle fronter, og det er endda ved samtidig at beholde vægten nede.

For at holde vægten et godt sted, er der blevet brugt aluminium i taget på bilen og i hjulkasserne på bilen, mens man også har ændret lidt på sæderne og noget så småt som bilens afgangsrør.

Det nye tag giver også andre fordele som f.eks at bilen nu har et lavere tyngdepunkt, som skulle være med til at forbedre bilens handling.

I alt ender bilen med at have en køreklar vægt på 1.270 kilo og forventes dermed at blive den letteste fire-personers sportscoupé i klassen.

Tredje model i GR-brandet

Navnet på den nye model går således fra forgængeren GT86 til GR 86. Og det skyldes at man hos Toyota har valgt at lancere bilen under Toyotas Gazoo Racing motorsportsbrand, GR.

Derved bliver den nye Toyota GR 86 den tredje bil i rækken af nye GR-modeller, hvor GR Supra kom først på banen i 2019 efterfulgt af GR Yaris i 2020. Og så er der også en helt ny “hypercar” på vej, som går under navnet GR Super Sport.

Ny og kraftigere motor

Når det kommer til det motormæssige, så byder Toyota GR 86 på en helt ny og kraftigere motor.

For fremtiden vil du finde en 2,4-liters benzinmotor under hjelmen, til forskel fra den 2,0-liters der var i den originale version.

Den nye motor bliver en fire-cylindret langsliggende motor, og endnu engang uden turbo. Den kommer til at yde 232 hestekræfter ved 7.000 omdrejninger og 250 Nm fra 3.700 omdrejninger. Den kraftigere motor gør bilen 1,1 sekunder hurtigere til 100 km/t, som nu tager 6,3 sekunder i alt, for sådan et sprint.

Toyota fortæller, at ud over at den nye motor har mere ydelse, så har den også en langt bedre respons og færre rystelser ved lave omdrejning og rolig kørsel.

Deler stort set samme design

Som det også var med de to originale søsterbiler Toyota GT86 og Subaru BRZ, så deler de nye Toyota GR 86 og Subaru BRZ stadigvæk nærmest det samme design.

På eksteriørdelen har bilerne kun meget få ting der skiller dem fra hinanden, som blandt andet frontgrillen og de kun meget lidt forandret forlygter. Der er også en smule anderledes luftindtag på fronten, så om du er mest til det ene eller til det andet, er mere eller mindre en ubetydelig smagssag.

På interiørdelen går det identiske igen, hvor der dog hos Toyota er kommet en anden polstring på sæderne og med GR-logoer på rattet. Begge biler får samme tyv-tommer digital skærm til chaufføren, og en otte-tommer infotainment i midten af konsollen.

Den nye Toyota GR 86 vil blive lanceret i Japan til efteråret, mens detaljer om den europæiske version ventes at komme straks efter. Vi kender i øjeblikket ikke bilens endelige pris og lanceringsdato i Danmark, hvor flere detaljer om bilens teknik og specifikationer også følger senere på året.

Se billeder af den nye Toyota GR 86 og søsterbilen Subaru BRZ i galleriet herunder.

GALLERI: Toyota GR 86 og Subaru BRZ

[g-gallery gid=”140483″]