Zenvo svarer igen: Sandheden bag Top Gear testen

Danske Zenvo blev slagtet forleden i bilprogrammet Top Gear, og nu kommer de med et modsvar

 

Zenvo

 

Zenvo til test hos Top Gear
De fleste af os sad forleden og fulgte med på BBC, da  Top Gear testede danske Zenvo ST1 som kom under klørerne på Jeremy Clarkson. Men desværre gik det ikke lige så godt for Zenvo, som de håbede. Bilen brød sammen.

 

Kort efter spredte der sig en masse debat omkring programmet og ikke mindst bilen, da den under The Stig’s vinger ikke var hurtigere end en Ford Focus ST. Og det er til trods for at bilen har langt mere power, og ikke mindst koster meget mere.

 

Måtte retur til Danmark
Fra den normale seers vinkel, så det ud til at Zenvo ST1 var ekstremt upålidelig og farlig. Næsten som da de testede Caparo T1, som flere gange forsøgte at tage livet fra Jeremy og andre motorjournalister. Zenvos mareridt startede da koblingen stod af efter kort tids testkørsel. Bilen måtte sendes tilbage til Danmark og blive fikset, før den igen kom tilbage til Top Gear.

 

Da ST1 kom tilbage på banen gik der noget andet galt. Denne gang var det en intercooleren som fejlede, og bilen brød i brand.

 

Zenvo har udgivet en pressemeddelelse på engelsk, som beskriver deres syn på sagen. Du kan se den fulde episode af testen med Zenvo ST1 fra Top Gear, herunder pressemeddelelsen.

 

“The Stig’s supercar’ at the Top Gear show. After being named ‘The Stig’s supercar’ and credited for staggering performance in Top Gear Magazine in 2010, the car faced problems on its appearance at the Top Gear TV show. The car however, also achieved good results during the tests.

 

At the first visit, the clutch of the car burned out after an hour of extreme drifting by Top Gear drivers. At the second visit,a faulty intercooler fan caught fire after more than one hour of intensive high speed testing and 50 liters of fuel used. The source of the fire, has been traced back to a defect in the fan delivered by an acknowledged automotive supplier. After this incident Zenvo Automotive are conducting thorough testing of all fans before mounting them in the cars.

 

The car unofficially reached 304 kmh (189 mph) which was the highest speed measured on the straight of the Top Gear test track in recent times. This information did not air on the show. Also not made public was that Top Gear clocked the acceleration time from 0-100 kmh (0-62 mph) at 2.69 seconds on damp tarmac.

 

Instead Top Gear brought a lap time with the Stig conducted on a day where driving was not recommended in many parts of Britain due to low temperature and extreme rain. The weather conditions and the amount of water on the track severely reduced traction on the cars 345/30 ZR20 rear tires resulting in a lap time that does not reflect the real potential of the car in dry conditions.

 

Zenvo Automotive is looking forward to making a more realistic lap time in dry weather conditions.

 

The Zenvo ST1 has a list price of 660.000£ and not 800.000£ as stated in the show”

 

 

 

 

The following two tabs change content below.

Niki

Ejer & skribent af Pro-Street.dk

Nyeste indlæg af Niki (se alle)

11 Kommentarer

  1. Alexander siger:

    Med den pris vil de lege med de store drenge! Så må man også forvente, at den kan holde til at blive mishandlet. McLaren P1, Porsche 918, Koenigsegg, Pagani, Ferrari osv. er andre muligheder til den pris – alle biler, som Zenvoen vil have svært ved at overgå. Koenigsegg fik også uheldig TV-tid i TopGear, da The Stig kørte af banen, hvorefter de tager bilen tilbage til Sverige, monterer en hækvinge, og lader TG prøve igen – jeg håber Zenvo følger samme eksempel!

  2. Niels siger:

    Det med koblingen er beklageligt, men hvis der er en fejl i en blæser fra et anerkent firma, så kunne det ligeså godt være sket på en koenigsegg eller Pagani..

  3. Martin siger:

    Men har du set en ferrari i brand på topgear banen?

  4. Martin siger:

    Ikke på top gear banen, men der var da en del 458′er der gik op i røg da de kom på market. de tilbagekalde dem efter der var 5 stk der var brændt af.

  5. Det handler KUN om penge, penge, penge… Hvis det nu var Ferrari der var udkommet med Zenvoen, dog under Ferrari navnet. Var Top Gear blevet betalet fra at fortælle disse mindre fejl, og den ville 100% også være blevet kørt på en tør bane

  6. Dennis Dahlmann siger:

    Mathias, det var dog en naiv holdning.
    Uanset hvilket mærke de tester så ville de da gøre grin med den hvis lortet bryder i brand.

  7. Thomas siger:

    Ikke hvis det er en britisk bil.
    Mclaren P1 er ikke fejlfri, men den roste de stort.

  8. Henrik D siger:

    Selvom vi som danskere gerne ville have, at bilen imponerede. Så lad os istedet holde op med at være naive. En bil udviklet til et sted mellem 50 og 150 mio. kr., vil jo aldrig kunne matche en Ferrari eller McLaren der koster over 1. mia. kr. at udvikle. Så talentfulde er ingen. Heller ikke svenske Koenigsegg, der også har brugt mere på deres biler. Bilen landede hvor man måtte forvente…

  9. Claus siger:

    Da de testede McLaren brændte de 5 koblinger af, men det blev ikke nævnt

  10. og siger:

    Hopefully your countrymen’s car will get a fair runout in the future. The show is about the UK public forking out €100m each year for Clarkson’s TV co. to pocket half of that to share between the three of them for 12 weeks of filming. kinda makes the €50m spent on the show itself still seem poor value for money but if the car can do something tellyvisual and put in a good lap as well then who knows?

  11. majbritt lundberg siger:

    Nu taler i alle om biler der har været bygget i mange år af meget store bilproducenter….her er tale om et dansk produkt som stadig har mange ting at lære…fejl er en del af processen….så hatten af til jer der byggede dette vidunder.

Kommentér artikel

Skriv et svar