Her er et portræt af Rune og hans flotte grønne Honda Civic, som har et hav af fede detaljer. På ydersiden ligner den for de fleste ikke noget særligt, men for kenderne er det noget helt for sig
Tekst: Rune Andersen, Malene Jensen & Pro-Street.dk
Den grønne Civic
En svag brummen kan høres i det fjerne, som kun bliver højere og mere kraftig. Mugen Twinloop bagpotten, som giver den helt særlige lyd når motoren får lov til at yde lidt mere end den normale kørsel, får bilen til at lyde som en rigtig racerbil. En svag utålmodighed bliver erstattet med ivrighed for at gense Civic’en.
Så er den ikke så langt væk, bygningerne på Amager får lyden til at give genlyd. Pludselig drejer den om hjørnet. 300 meter længere ned af vejen kommer den til syne. Brummen som jeg tidligere kunne hører i det fjerne, giver mine minder ret i hvordan jeg huskede den. Ond og nu mere brutal.
Stadig fin i den grønne lak, selv om den har små ridser og stenslag – men hvad kan man også forvente af en bil som bliver brugt til Track arrangementer.
Jeg hopper ind i bilen og glider ned i det sorte Recaro sæde, der stammer fra en Honda Integra. Det næste som ens øjne møder er hele kabinen, som var det taget ud fra en Integra. Bord, dør sider, bagsæde med de røde syninger, som forstærker indtrykket af ræs.
Men bagsædet er kun til pynt, for man kan ikke rigtig sidde der. En Harnessbar går tværs gennem bilen fra b stolpe til b stolpe, hvilket gør det lidt mere behageligt at have Takata H-selerne på, der tilmed står rigtig flot grønne, til den sorte kabine. Momo Tuner rattet fuldender temaet med de røde syninger.
Kabinen er helt sin egen
På vej ud til Fisketorvet i København, får jeg allerede den første smagsprøve på alle de 210 heste og de 229NM der ligger ude under kulfiber-hjelmen. Ved den første og bedste rundkørsel vi møder, viser Tein Mono-Flex undervognen hvad den kan. Ejeren Rune, kaster bilen rundt med selvsikkerhed i en så høj fart, jeg ikke havde prøvet før.
Rune har lagt utrolig meget tid og en lille pose penge i sin bil i løbet af de sidste 5 år. Han startede med at hente den helt standard hjem fra Holland, hvor efter der ikke gik længe før at D16-motoren blev erstattet med en NA-tunet D16 motor, der fik bilen til at gå fra de standard 125hk/140nm til hele 165hk/187NM.
Tidstagninger
Efter ca. 2 år blev det dog kedeligt og mere skulle under hjelmen. Valget stod oprindeligt på motoren fra en Honda Integra Type-R, men som så mange gange før, valgte Rune at bygge noget, som ikke er så kendt herhjemme.
Han tog blokken fra en traditionel 4×4 Honda CRV familiebil, og topstykket fra 1,6 VTi-motoren, og satte det sammen. Det gav ham en 2,0 motor, med det velkendte V-Tec system.
Gearkassen tog han fra en Integra Type-R, og så var begyndelsen på en banebil begyndt pga. den lave gearing.
Men han skulle først deltage i DHB tilbage i 2008, hvor han fik en fin 10 plads i kategorien forhjulstræk uden trykladning. Tiden blev på 14,13 sekunder på de 402m, før han fik smag for rigtig trackday banerace.
Det startede med en lille uskyldig test på Køreteknisk anlæg ved Roskilde, nu kaldet FDM ringen.
Og så var Rune solgt.
Samme år i 2008, gik turen mod Sverige hvor han fik prøvet kræfter med både Mantorp og Knutstorp banerne.
Ny motor
Den lettere tunet 2,0-motor, som leverede 210HK/203NM, var dog ikke nok til at tilfredsstille ham, så der skulle mere til – igen. Og når man først har prøvet en momentstærk motor i sådan en lille let bil, så er der ingen vej tilbage.
Så Rune gik efter den største 4-cylindret motor, Honda har produceret i gadebiler. Det blev til den store 2,4-liters motor fra en Honda Accord Type-S 2007, som fra fabrikken er opgivet til 190hk/223NM.
Som de fleste nok kan tænke sig til, så er det ikke bare lige at ligge en så ny motor fra en helt anden model ned i sådan en lille bil. Det tog derfor også Rune det meste af foråret 2010 at få den bygget klar. Kun med nød og næppe nåede han at få den klar til et af årets helt store Honda træf, men den historie vender vi tilbage til.
Omfattende bestillingsliste
For at kunne ligge sådan en motor i kræver det, ligesom med mange af de mange andre projekter som Rune har haft kastet sig ud i gennem årene, ufattelig mange timers læsning og søgning. Denne gang var ingen undtagelse, tværtimod.
Det projekt tog utroligt meget af hans tid, bare planlægningen for at finde frem til hvad stumper der skal bruges, udgjorde de første 50 timer, hvis ikke mere.
Dertil kom det til udvælgelsen af stumper. Her henvendte Rune til et anerkendt firma i USA der har specialiseret sig i at ”swappe” netop den type motor i de gamle Honda Civic modeller.
Rune kan varmt anbefale firmaet Hybrid Racing og deres produkter og service. Han valgte at benytte sig af en færdigpakke de laver, med kun få undtagelser – det sparede ham for at skulle bestille fra en masse forskellige producenter.
Bestillingslisten til sådan et ”swap” er lang, og vi kommer kun ind på det overordnet. Men der skal blandt andet bruges særlige motorophæng bare for at det er muligt overhovedet at ligge den nye motor i.
Derefter skal der laves nyt ledningsnet, som skal integreres med det originale ledningsnet. Det tager lige et par timer, for det ledningsnet der sidder på 2,4-liters motoren kan ikke bruges. Derfor skal der trylles med et fra en 2,0-liters Honda Civic Type-R motoren, men det er ikke det eneste der skal bruges fra sådan en Civic. Gearkassen skal også bruges, samt mellemakslen.
Endnu en ny ombygning
Derudover skal der laves nyt benzin system. Pumpen skal udskiftes til en kraftigere der kan levere nok benzintryk til den tørstige motor, sammen med ny dysebro og trykregulator.
Trækakslerne er også specielt fremstillet til dette ”swap”, og er bygget til at kunne holde til 475 hestekræfter. For som Rune siger: ”Hellere være fremtidssikret”. Rune er nemlig slet ikke færdig med denne motor endnu. Dette er kun begyndelsen, for når du sidder og læser dette, så går Rune allerede og er i gang med en masse nye projekter.
Han skal have opgraderet hele tandstangen, da han ikke kører med servo længere. For tager han forbro og tandstang fra en Honda Civic 1,3 fra 92-95, som er født uden men den bliver gearet om, så vil han få den helt optimale rat udveksling til når hans Honda Civic skal på bane. Derudover har han allerede et 3 kilo tungt Exedy svinghjul liggende klar, og han venter bare på en ny og forstærket kobling.
Ydermere går han med planer om at lave endnu et projekt hvor han tager topstykket fra en anden motor. Næste gang en 200 hestes Honda Civic Type-R motor, kaldet K20A2. Det skulle betyde at de 240 hestekræfter vil være hjemme uden det store besvær.
Hvad han yderligere går med planer om, må tiden til foråret vise når den igen kommer ud og skal vise sit værd på banerne. Men som han roligt kan afsløre, så bliver den ikke mindre kedelig.
Portræt af en Honda-elsker
Rune er Honda-mand helt ind til hjertet, og vil nok altid være det. Som han selv siger: ”Hvorfor nøjes med noget andet, når hans bil er et kørende bevis på at der ikke er sparet på noget nogle steder. Selv de mindste ting i undervognen er udskiftet og opgraderet for at få den optimale føling med bilens performance”.
Da bilen skulle ud og kører med den nye motor, blev den opstartet kun 48 timer før han skulle være til årets Europæiske Honda træf, som var i syd Holland i år. Et træf, som han vil med til og som han havde knoklet nærmest 3 uger non-stop på, for at kunne nå.
Som med alt ny-opstartet, er én ting at få den startet op, men at få den klar til sin første jomfru tur, er ikke altid helt let. Det tog også mange timers opringning rundt til landets bedste Honda tunere, for at få helt liv i den og få den fuldt programmerbare ”HonData” motorstyring til at makke helt ret. Det lykkes med ca. 24 timer tilbage til afrejse.
Turen til Holland
Mange af alle de lokale fra Slagelse området, som har givet en hånd med projektet, var noget skeptiske over hans beslutning om at han ville drage af sted på en 1600 kilometers tur, med kun meget få timers testkørsel. Men Rune ville af sted.
Da turen gik hjemad igen, blev han ramt af et meget kritisk problem ca. 100 kilometer syd for Hamburg. På en strækning på motorvejen hvor nødsporet var spæret pga. vejarbejde, kunne han pludselig lugte benzin. Han viste den var gal, men havde intet at stille op andet end at udse sig en rasteplads. Den dukkede op efter cirka 2km.
Bilen fik i alt hast cuttet tændingen og så var det ud og kigge. Til Runes store skuffelse var en af benzinslangerne revnet i en ”fitting”, og så var alle råd dyre. For han havde ikke alt det nødvendige værktøj med sig. Men takket være et klubmedlem, som kom kørende lidt senere, fik de klaret det med en svensknøgle, Ikea saks og bidtang.
Løsningen holdt og han fik bilen helt hjem.
Når Rune ikke roder med sin egen bil, er der altid en anden bil han roder med, og hans titel som næstformand for Honda Klub Danmark bevidner også om hans arrangement inde for mærket.
+ Motor:
– K24A3 (ATS 07)
+ Indsugning:
– K24A Spjæld
– K&N filter
+ Brændstof tilførsel:
– Walbro 255lph
– Nissan Benzin Filter
– Benzin Regulator
– K-Tuned Benzin Tryk ur
– HR dysebro
– Earl Fittings
+ Motordele:
– K20A2 motorledningsnet
+ Køling:
– OEM ATS køler
+ Udstødning:
– HR Manifold
– 400 Cell Kat (scan-turbo)
– SS Racing Mellemrør
– Mugen Twin Loop bagpotte (tilpasset fra EK9)
+ Motorstyring:
– HonData K-Pro, PRB
+ Geardele:
– K20A2 Gearkasse (CTR)
– K20A JDM LSD
– Driveshaft 2,9 aksler (475whp)
– HR Gearvælger
– HR Gearkabler
+ Andet:
– PLX AFR
– PLX Olie tempratur
– PLX Olie tryk
– PLX Vandtempratur
– HR motorophæng
– K-Tuned A/C PS delete kit
Undervogn
+ Affjedring:
– Tein Mono Flex
– Tein Upper Mount
– Tein EDFC v1
– pt Sænket ca 100/90
+ Fælge:
– 15″ Mugen RNR, Black
– 17″ Rota Boost, Gold
+ Dæk:
– 195/50 15 Toyo R888
– 205/40 17 Toyo R888
+ Bremser For:
– SPOON SPORT 4 pot twin block
– Fastbrakes 280mm skiver
– Hawk klodser
– Armeret slager
Bremser Bag:
– EK9 Kalibre
– 260mm Skiver
– Hawk Klodser
– Armeret slanger
+ Afstivning:
– Cusco Carbon Front Tårnstiver
– Cusco Carbon Rear Tårnstiver
– ASR Rear subframe, Gold
– JDM 96 Spec iTR 24mm front sway bar
– JDM 96 Spec iTR 22mm Rear sway bar
– KTuned Traction bar
+ Camber:
– Skunk2 Pro foran
– Skunk2 Pro bagpå
+ Andet
– Mugen Bøsninger (store i bærearm)
– Hyper Flex Bøsninger
– Skunk2 Nederste bærearm bagpå – Gold
– Skunk2 Lug Nuts
– ARP Extended struts
– OEM Wind diffuser (bag kofanger)
– Blox endlinks
– JDM 96 Spec Bremseforstærker
– JDM 96 Spec 40/40 bremsefordeler
– ATE: Super Blue Raacing Bremsevæske
– SPC Toe
Spoiler & Ydre
+ Styling/Ekstra:
– Spoon style Carbon Frontlæbe
– Spoon style EL Spejle.
– Faceliftet Tagspoiler
– CTR style Baglæbe
– Ændret Forkofanger
– EK sideskørter
– Benen Inc. Kroge
– OEM krog til bagrude
+ Karrosseri:
– Antenne Fjernet
– Sideblink Fjernet
– Ændret Bagsmæk
– H-logoer Fjernet
– Alt indfarvet
– Speedlift
+ Motorrum:
– Cleanet For Ledninger
– Div alu ting poleret
– Div Huller lukket
– Servovæskebeholder Skjult
– Springlervæskebeholder flyttet
– Skjulte bremserør
– Flyttet benzinfilter
– batteri flyttet
– Sikringsboks flyttet
– Skunk2 “svedbånd”
+ Lygter:
– Tonet Rød/Hvide Baglygter
– Tonet Orange “USDM Style” Frontblink
– custom Forlygter
– H3 8000k Xenon
– H1 8000k Xenon
Hi-fi & Interiør
+ Interiør:
– ITR Instrumentbord
– ITR Forstole (sorte)
– ITR Bagsæde
– ITR Seler
– OEM Passager Airbag blockoff
– Acura Armlæn
– CTR Gearmanchet
– Skunk 2 gearknop, limted edition (440 g)
– Komplet sort kabine
– Momo Tuner rat + momo nav
– Sparco Harness Bar (style)
– Takata Long 4 punkt Sele
– Takata Sele puder
+ Lyd:
– Panasonic CQ-C7703N Headunit
– Focal komponetsæt
– Sony Xplod oem monteret baghøjtaler
– Phenix Gold Forstærker
– 10″ Alpine Type R sub
Andet
+ Udstyr:
– El-justerbare forlygter
– El spejle
– El Soltag
– El ruder
– Honda Cruise Control (Ej monteret, Endnu)
– Alarm
Info:
– Ændret d. 10/09-10
…………………………………………………………………
…………………………………………………………………
+ 402m Tider med ESi’en:
15,21 med fuld kabine, og 15″ regnvejrs slicks.
…………………………………………………………………
+ Effekt Målinger med ESi’en:
#1 140,2HK / 160,8Nm (på vej) (efter første justering)
#2 165HK / 187Nm (rullefelt) (efter første justering)
#3 156Hk / 179Nm (rullefelt) <– Den passer (efter anden justering, med anden udstødning)
#4 157,6Hk / 168Nm (Naak felt)
#5 155 HK / 161Nm
Effekt Måling på Besi:
#1 207,2HK / 200,4NM (Otto)
#2 209,2HK / 200,6NM (Fakse)
…………………………………………………………………
+ Titler
1. Plads til X-tour (Slagelse)
10. Plads til DHB 08 (FU)
2. Plads til 4. Intern Honda Nordsee-Treffen – Civic EG EH