TEKNIK: Lydfirma byggede super-affjedring, der floppede fælt

Optimering af affjedring har altid haft høj prioritet hos bilfabrikanterne, men overraskende er det lydfirmaet BOSE, der står bag det mest effektive affjedringssystem nogensinde.

Høj komfort på motorvejen uden for meget søgang, når der køres friskt til på landevejene, har altid været et af en bils vigtigste kompromiser. Det ville BOSE dog lave om på. Derfor har de over årtier udviklet en elektrisk styret undervogn helt uden gas eller væske, der ellers bruges i konventionelle støddæmpere.

Og det viste sig som en succes. Støddæmperne kunne nemlig reagere med det samme og dermed eliminere krængning, samtidig med, at yde en ekstrem komfortabel kørsel over ujævne veje.

Se systemet i aktion i videoen i bunden af artiklen.

Hvordan fungerer det?

Den  største forskel, i forhold til affjedringen i moderne biler, er brugen af noget der kaldes “lineære elektromagnetiske motorer”. Disse motorer kan sammenlignes med to “udrullede” el-motorer, der placeres overfor hinanden. På billedet nedenunder ses en elmotor der foldes ud. Dette udgør dog kun den ene side af den lineære motor.

Superaffjedring er her allerede! 1

I midten placeres en såkaldt slider, der udgør den bevægelige del af affjedringen. Det er altså dette stykke metal, der svarer til stemplet i en gas- eller væskestøddæmper, og som er forbundet til hjulophænget.

På slideren er monteret to elektromagneter, bestående af en jernkerne og en spole. Når strøm sendes igennem elektromagneternes spoler, vil kernerne danne en nord- og sydpol, der kan skiftes, afhængig af hvilken retning strømmen løber gennem spolerne. Dette gør slideren i stand til at “kravle” op og ned langs de ydre magneter.

Billedet nedenfor til venstre viser en mere realistisk opsætning af en lineær elektromagnetisk motor med to rækker af magneter og slideren i midten.

Billedet til højre viser en model for, hvordan en samlet enhed kunne se ud med magneter på begge sider af slideren. Det lyseblå område i midten repræsenterer slideren, hvori de to elektromagneter sidder.

Superaffjedring er her allerede! 2                            Superaffjedring er her allerede! 2

 

Bilen har et virvar af sensorer, der konstant sender signaler til bilens computer, hvor de analyseres af matematiske logaritmer, der har taget BOSE 24 år at udvikle. Herefter sender computeren signal til de lineære elektromagnetiske motorer. På billedet nedenunder ses et simplificeret udlæg af systemet, hvor de blå cylindre er de lineære elektromagnetiske motorer.

Bose active suspension 4 wheel diagram

Hvorfor er det smart?

Den største fordel ved dette setup er den korte reaktionshastighed. De lineære elektromagnetiske motorer har en respons, som langt overgår traditionelle støddæmpere. Det har gjort BOSE i stand til at fremstille et affjedringssystem, der fuldstændig eliminerer krængning ved hård opbremsning og hurtige manøvrer. Det kan du se et eksempel på i videoen nedenfor.
Fordi slideren styres af magnetiske felter, og derfor ikke har nogen fast forbindelse til resten af bilen, kan systemet levere en bedre komfort over selv de mest ujævne veje.

Hvorfor er det så ikke mere udbredt?

Selvom projektet var en teknologisk succes, viste det sig at være et kommercielt flop. I sidste ende måtte BOSE indse at systemet var for tungt og for dyrt til mainstream biler.
BOSE´s mange års research har dog ikke været ligegyldigt. I dag bruges teknologien til at forbedre komforten af førersæder i lastbiler.

 

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.