Porsche´s største SUV er blevet endnu mere sporty

Efter at have sat en omgangsrekord på Nüburgring Nordschleife for crossover-biler, får vi endelig Porsche Cayenne Turbo GT at se og den lader til at blive den bedste spiller i modelfamilien.

Selvom det ikke er i Porsche’s officielle navn for modellen, er GT udelukkende tilgængelig i Coupe-version. Den har stadigvæk en 4,0-liters bi-turbo V8, der producerer 631 hestekræfter og 850 Nm af bundtræk. Sammenlignes motoren med den der findes i andre Cayenne-modeller har denne ny krumtapaksel, stempler, stempelstænger og timingkæde.

Effekten løber gennem en modificeret otte-trins automatisk gearkasse for at gøre skiftene endnu hurtigere. Der er også en vandkølet transferkasse i firmaets firehjulstrækket, Porsche Traction Management systemet.

Hestekræfterne skubber Turbo GT til 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder. Den kvarte mil er overstået på 11,6 sekunder, og tophastigheden er 300 km/t. Accelerationstiden og topfarten er henholdsvis 0,6 sekunder og 14 km/t hurtigere end en den almindelige Turbo Coupe.

[irp posts=”142443″ name=”Manthey Racing Porsche 911 GT2 RS slår Nurburgring rekord”]

Porsche Cayenne Turbo GT får masser af teknologi der hjælper på dynamikken

Ud over den ekstra effekt har Turbo GT en affjedring der er 17 millimeter lavere end en Turbo Coupe. Luftaffjedringen med tre kamre er op til 15 procent stivere afhængigt af den valgte tilstand.

Indstillingerne for teknologi som aktiv affjedringsstyring, dynamisk chassisstyring og momentvektorering bliver modificeret med software-opdateringer. Det er jo også en mere sporty model.

Porsche Cayenne Turbo Coupe kører på 22 tommer hjul, der er 1,0 tommer bredere foran end tidligere. Køretøjet får speciel-fremstillede Pirelli P Zero Corsa dæk så den kan holde fast i vejen. Keramiske kompositbremser er standard, og de måler 440 millimeter foran og 410 millimeter bagpå.

Porsche Cayenne Turbo GT

Udvendigt får Porsche Cayenne Turbo GT en anden frontfascia med større indtag i siderne og en mere defineret underlæbe. Taget, bagdiffuser-dækslet og bagvingens endeplader er kulfiber. Den adaptive spoiler har en 5,1-millimeter ‘gurney flap’ , hvilket gør den dobbelt så stor som den på Cayenne Turbo Coupe.

[irp posts=”142128″ name=”2022 Porsche 911 GT3 Touring offentliggjort”]

Et par ovale udstødningsrør kommer ud nær midten af bagenden. Rørene er fremstillet i titanium og der er ingen lyddæmper hvilket har gjort det muligt at reducere vægten med omkring 18,14 kg i forhold til andre Cayenne modeller.

Indenvendigt er der plads til fire, inklusiv et par stole i bagagerummet. Sæderne foran er otte-vejs justerbare. Alle har midtersektioner i perforeret Alcantara med kontrasterende syninger i Neodyme eller Artic grå.

Der er “Turbo GT” logoer broderet på alle nakkestøtterne. En gul læderstribe markerer klokken 12 på rattet.
Salget af Porsche Cayenne Turbo GT vil blive mulig at bestille i starten af 2022.