Opslagstavler: Analog kommunikation på værkstedet holder stadig
Oldschool hele vejen
####
I dag er der mange ting, der fungerer på vores smartphones. Dette gælder også mange af de praktiske værktøjer, der skal til for, at vores hverdag fungerer. Vi har vores vækkeur, vores kalender, vores noter, information om vejret, og vi kan i mange tilfælde se, hvor vi har parkeret vores bil ved hjælp af vores smartphone – for blot at nævne et par eksempler.
I denne digitaliserede tidsalder findes der dog også mange mennesker, der stadig sværger til den klassiske, fysiske kalender, til vejrudsigten med vejrværten på flow-TV, til et gammeldags vækkeur på batteri og mennesker, som sætter en ære i selv at huske på, hvor bilen er parkeret. For nogle kan det virke fjollet, gammeldags og besværligt, men der er faktisk en del praktiske opgaver og systemer, som fungerer bedst analogt. Også i vores tid.
For mange mennesker giver det nemlig god mening og ofte også øget læringsudbytte eller bedre indarbejdelse i hukommelsen eller bevidstheden at røre fysisk ved de ting, som vi arbejder med eller skal forholde os til.
Indendørs og udendørs opslagstavler med formål
Hvis du er en del af en arbejdsplads, for eksempel et værksted eller en bilforhandler, hvor I skal dele ikke-akut information med medarbejdere, eller hvor I vil hænge relevant information op til kunder og brugere af et værksted for eksempel, så kan en opslagstavle være oplagt. For mange mennesker er der nemlig både nostalgi og tryghed forbundet med det analoge, og her kommer pæne opslagstavler til deres ret.
Brug indendørs opslagstavler til at dele information med medarbejdere, og brug udendørs opslagstavler til at dele information om alt fra åbningstider til nyheder fra din virksomhed.
Opslagstavler har den fordel, at man nemt kan danne sig et overblik over dem, de er dynamiske og let-foranderlige, og så kan man nemt skabe struktur og holde orden på ting med en opslagstavle.
Samtidig bruger kunder ofte eventuel ventetid på at læse informationer på en opslagstavle, hvis der hænger sådan en på værkstedet eller i din forretning, og derfor kan det være et oplagt middel til at gøre reklame for et produkt, dele nyheder eller ny information, der kan være til gavn for både kunderne, men også virksomheden.
For kunderne kan det også skabe en mere nærværende følelse, at man kan se, at der er liv og personlig bemanding i en virksomhed, og dette kan man med en opslagstavle. Hvor den digitale dimension kan virke mere distanceret og fjern, så kan man føle andre menneskers tilstedeværelse, når man kan se, at der er nogle, som opdaterer en opslagstavle. Måske endda med billeder eller håndskrevne beskeder eller papirer.
Hvad kan en opslagstavle gøre for din virksomhed?
En opslagstavle til intern brug i en virksomhed kan for mange virke både mere hyggelig og personlig end beskeder og mails. Derfor giver det i nogle sammenhænge bedre mening at dele informationer om personalefester, julefrokoster eller fredags-rundstykker på en opslagstavle fremfor på en mail.
Med en opslagstavle kan man nemlig ofte se en håndskrift, hvis der er skrevet direkte på opslagstavlen eller på et stykke papir, og da man i dag ikke så ofte ser håndskrift længere, så forbinder mange mennesker det med nostalgi og noget hyggeligt.
En opslagstavle kan også bruges til de formål, der trods alt alligevel er for små eller for underordnede til, at man kan tillade sig at sende en mail eller en SMS ud. Mails og SMS’er kan blive udvandede og irriterende, hvis man modtager for mange af dem fra samme afsender, særligt hvis afsenderen er en virksomhed.
I disse tilfælde kan en opslagstavle være gavnlig som en erstatning for den mere direkte måde at kommunikere på SMS eller mail.