Biltest: VW Scirocco

Biltest af VW Scirocco 1.4 TSI

Jeg låser bilen op og hiver i håndtaget.

Vinduet ruller en lille smule ned, jeg åbner døren og sætter mig ind. Af en 1.4-liters motor, forventer jeg ikke meget.
Og det lyder heller ikke af noget vildere, når nøglen drejes.

Men efter at have bakket ud af indkørslen, fortsat ud på vejen og får trykket lidt på pedalen, er min forventning om en 1.4 helt ændret.

Motoren er nemlig en 1.4 TSI med 160 hestekræfter.
I mere normalt sprog er det forhjulstræk med turbo, en del power og en 6-trins manuel gearkasse der bare virker som den skal!

Coupé Golfen
I mine øjne kunne man let kalde den for en Golf. En Coupé-Golf. Dørene er lange men alligevel tilpas. En fed detalje jeg lægger mærke til, er de undladte lister hen over rudennår døren åbnes.

Om bilen er fed kan der være delte meninger om, men på hele turen rundt på denne fotosession gav bilen stor opmærksomhed, blandt andet i det gamle kvarter i Dragør som vi rullede forbi og tog de fleste af billederne ved.
Men personligt synes jeg at den er ret fed og den kunne sikkert også godt blive et hit, hvis ikke prisen var så uhyre høj. For desværre starter den på ca. 370.000 kr.
– Og det er en del for en 1.4!

Dog får du en motor med god trækkraft til den blandede bykørsel vi prøvede.
Når den først kommer op og får smagt på sit moment trækker turboen hurtigt bilen op så man kan få overhalet eller hvad man skulle være i gang med.

Designmæssigt er den lidt speciel – men man vender sig til det
Bagfra ser det ud til at hofterne lægger sig bredere og bredere ud jo længere tilbage på bilen du kigger, samtidigt med taglinjen også går i en lille, jævn kurve nedad mod bagenden.
Men kort og godt er den ret sporty, og vellykket på mange måder. Dog er jeg lidt i mod de blinde vinkler når man bakker, som virker en smule dårlige.
Men opmærksomhed, det trak den dog – Gad vide hvordan den ville vende ansigter, i hvid!


Udstyr
Bilen er meget nem at køre og det udvendige udstyr er stort.
Du har parkeringssensore bag, elopvarmede sidespejle med elektrisk indstilling, kørelys, elruder foran, fuldautomatisk airconditionanlæg “Climatronic”, kørecomputer, elektromekanisk servostyring med hastighedsafhængig regulering – som jeg synes er værd at lægge mærke til, sportsundervogn og meget mere.

Dog kan den være svær at bakke med da den har lidt dårlige vinkler bagudrettet
Dertil er denne model beklædt med dobbelt afgangsrør, sidespejlhuse, stødfangere, indfarvede dørhåndtag, integrerede blinklys i LED-teknik på sidespejlene og et par flotte 17″ Long Beach letmetalfælge på 225/45 R 17-dæk, som dog er standard og så har denne version tilhørende ekstraudstyr i form af en DK-Pakke, hvilket ud over dette indeholder tågelygter.

 
Motorstørrelser
Bilen fås med fire forskellige motorstørrelser:
-En 1.4-liters 122 hk med TSI, 6-trins manuel gearkasse.
-En 1.4-liters 160 hk med TSI, 6-trins manuel gearkasse eller med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse i DSG.
-En 2.0-liters 200 hk med TSI, 6-trins manuel gearkasse eller 6 trins dobbeltkoblingsgearkasse i DSG.
-Og til slut en dieselmotor i 2.0 med 140 hk TDI, som har 6-trins manuel gearkasse eller 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse i DSG.

Konklusion
Ud fra det jeg har oplevet med denne bil, har den rent faktisk været sjov at køre i.
Og igen blev jeg overrasket, af den 1.4-liters motor som trak så meget som den gjorde.
– Og så kan det være svært ikke at trække et smil på læben, når man mærker turboen trække samt høre den lufte ud, når man slipper gassen.

Teknisk boks

Bil: VW Scirocco, 1.4 TSi, 6-trins manuel gear (160 hk)
Karosseritype: Sportscoupé
Døre: 3
Siddepladser: 4 (2+2)
Cylindre: 4
HK/Moment: 160
Topfart: 218 km/t
0-100: 8 sekunder
Km/l: 15.2
Ekstraudstyr: Metallakering, DK-Pakke
Pris: 387.578
Udstyrspakker: Sportspakke, Multimediepakke, DK-Pakke
Startpris: 326.598
Guleplader: 214.399

[nggallery id=7]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!