Vi var med til BMW Driving Experience!

Der lå en meget markant lugt af varme bremser i pitområdet, da BMW Danmark havde inviteret særligt udvalgte journalister, VIP folk, kunder og andet til FDM Sjællandsringen i Roskilde til BMW Driving Experience.

Vi var med til BMW Driving Experience!, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Arrangementet foregik på racerbanen fra klokken 9-12, hvor der blev kørt i mange af de nye BMW modeller samt MINI modeller. Blandt de spændende nyheder var den helt nye BMW 1-serie, som stod klar i mange forskellige varianter, og med mange forskellige individuelle opsætninger, så man fik en ide om hvor mange måder det bliver muligt, at sammensætte sin nye BMW 1-serie på. Det sikre at du ikke får den samme bil, som din nabo.

Kørekurset bød på en masse blandet kørsel, under skarp overvågning fra et par instruktøre. Disse herre, var blandt andet tidligere politifolk, som har trænet en masse forskellige grupper af personer til at køre bil, som fx politiet, PET chaufføre mm.

Vi var med til BMW Driving Experience!, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Første opgave mit hold fik stillet var, at tage en af de mange MINI’er der var legnet op, og køre til S-kurven på banen. Her skulle vi holde i række, hvor vi en efter en skulle køre med 80 km/t ned mod den skarpe kurve inden langsiden. Gennem kurven skulle vi undvige, samtidig med at vi bremsede helt op for at mærke at det er muligt at gøre i nye biler. Før i tiden gjorde man ellers meget ud af at fortælle, at man ikke kan styre og bremse samtidig.

Jeg satte mig bag rattet i MINI Cooper S John Works versionen, som er en turboladet MINI Cooper med skrald på. Koblingen var lidt hård at træde på, men det skyldes at der sidder en racerkobling i bilen. Hurtigt havde jeg vænnet mig til den, og så var det af sted ned mod kurven. Efter vi havde kørt gennem et par gange og skiftet mellem bilerne, var det tid til at vende mod pitten igen. Her var det utrolig svært ikke at stige ud af bilen, med det største smil på læben – for det var Godt nok en sjov oplevelse! Vi snakkede lidt om hvordan det var gået, og folk var positivt overraskede over at have prøvet det.

Vi var med til BMW Driving Experience!, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

På den næste opgave skulle vi køre de noget dyre biler i rækken, hvor blandt andet BMW 645i cabriolet, BMW X3 og X5 samt 5-serier var sat op. Derudover var der en BMW 1-serie i 135i coupe version samt en 135i cabriolet. Jeg hoppede i 135i cabriolet bilen, og kørte ud til næste post.
Opgaven her bestod i, at køre bilen ned af den korte langside med 80-90 km/t. Når man nærmede sig nogle kegler, skulle man bremse hårdt op og undvige, og bremse yderligere ned til man holdt stille. Efter at have kørt den et par gange, skiftede jeg over til den noget større cabriolet, nemlig 645i, som jeg jo havde en test med tidligere på året. Det var noget af en forskel, men omvendt utrolig nemt at få sådan en stor bil igennem forhindringen.

Næste opgave for mit hold var, at skifte bilen ud med en af de mange BMW 1-serier, som var sat op. Jeg valgte lidt tilfældigt en 118i, i en speciel mørkeblå farve med hvide fælge. Bilen havde en 6-trins manuel gearkasse. Opgaven bestod i at vi skulle køre to og to ned af langsiden med en høj hastighed i hver sin bane.
Når den der kørte forrest valgte det, skulle dén person bremse alt hvad bilen kunne, og så gjaldt det for den anden køre at bremse, inden man holdt side om side. Det gik ret godt, og bagefter skulle vi bytte position, så jeg lå bagerst. Øvelsen kørte vi igennem et par gange, hvor efter det var tid til at komme op i pitten igen og skifte bil.

Vi var med til BMW Driving Experience!, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Til slut sluttede vi af med en lille konkurrence. For dem af jer som kender FDM Sjællandsringen, så ved I også, at banen tilbyder en glatbane-forhindring på en bakketop ovre bag i køreanlægget, og det var hér at sidste opgave tog sig an.
Her galt det om at køre ned af bakken igennem en “port”, for derefter på selve den glatte bakke, at komme igennem endnu en “port” på højre side. Videre ned igennem en “port” i bunden, gennem en chikane, rundt i kurven til højre, gennem en chikane igen, rundt  i kurven til højre, for så at bremse og lave en baglæns parallel parkering mellem fire stolper. Ikke ligefrem det nemmeste fandt jeg da ud af, mens jeg ellers forsøgte mig på bedste vis i den nye 1-Serie, som denne opgave var underlagt.

Til sidst tilbød racerkøre John Nielsen og Klaus Heimerl, chefinstruktør på BMW Fahrertraining, at vi kunne komme med ud på to runder, i henholdsvis en orange 1-serie M Coupe og en Z4 3.5is. Bilerne har samme motor, men oplevelsen af fart var helt forskellig.
Dagen sluttede af med en præmieoverrækkelse til den journalist der havde sat den bedste tid på den sidste konkurrence, og det var Anders Berner fra Ekstra Bladet Biler, der løb med sejren. Så var det tid til frokost og lidt sluttelige ord.

Er der andet at sige end – Tak til BMW Danmark for invitationen!?

[nggallery id=457]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!