Biltest: Honda CR-V

Honda CR-V har fået et pænere design og en attraktiv prisslap på benzinversionerne. Desværre mangler V-TEC-motoren noget moment, og så er den tørstig

 

Honda CR-V

 

Hondas nye mellemklasse-SUV CR-V har fået en designoverhaling, der går mere i retning af det amerikanske marked med den store, markante chrome-frontgrill. Samtidig ligner den nye CR-V mere en gade-SUV end dens forgænger, der i højere grad lignede en bil, der var beregnet til at skulle med offroad.
Vi har haft fat i CR-V med den 2.0.-liters V-TEC-motor  med 155. hestekræfter og forhjulstræk. Dagens testbil er i det billigste udstyrsniveau “S”.

 

Hvordan kører den?
Honda CR-V kører meget tæt på en almindelig personbil med et direkte styretøj og relativt lidt krængning – Hondaens størrelse og vægt taget i betragtning. Desværre mangler den to-liters motor noget power, når du tvinger Hondaen ud i det yderste spor motorvejen. Her mangler du de 150. NM. ekstra, du får i dieselmodellen på 2,2. liter. Eller, det du mangler mest er faktisk den måde, de bliver leveret på. V-TEC-motoren levere nemlig først de godkendte 192 nm. ved 4.300 omdrejninger. Hondas motorer, har altid godt kunne lide omdrejninger, den kombination ønsker man bare ikke i en SUV.

 

Når motoren får noget at leve af, og nålen på omdrejningstælleren sniger sig forbi 4500. omdrejninger, begynder Hondaen at røre på sig. Men det i forvejen lidet prangende opgivne forbrug på 13,9 km/l. bliver hurtigt ønsketænkning, hvis du bevæger foderpedalen for tæt på gulvtæppet. Vi havde et snitforbrug på 11. km. literen i vores test. Det er altså ikke godt nok Honda.

 

Gearkassen er en fornøjelse at betjene med en letgående og præcise skift. Desværre er koblingen det diametralt modsatte. Koblingspunktet ligger i de sidste 5 %. af pedalens vandring. Det betyder, at du skal gøre dig umage for ikke at lyde som en mormor, der styrer farten på sit automobil med koblingen i stedet for speederen eller forkæle dine medpassagerer med piskesmældssimulering.
Det’ en ommer Honda!

 

Honda CR-V

 

Hvordan er kommandocentralen?
Honda er sluppet rigtig fint fra kabinen i CR-V, der er rummelig både for og bag. Honda har også flottet sig med blød plast på instrumentbordet, så kvalitetsfornemmelsen er bestemt godkendt. De japanske ingeniører har lydisoleret CR-V rigtig godt, hvilket giver en luksuriøs fornemmelse i kabinen. Infoskærmen er en touchskærm, så du kan navigere med pølserne i stedet for knapper.

 

 

Skal du købe den?
Det bliver et ja, med forbehold. For du skal have CR-V med en dieselmotor. Det betyder også en noget anden pris. Den biligste CR-V med dieselfyr koster 429.000 kr. Kan du leve med momentmangel og et brændstofforbrug, der realistisk vil ligge på omkring 11-12. km/l., så er CR-V en billig mellemklasse-SUV.

 

Med en startpris på 20.000 kr. mindre end Mazda CX5, har Honda prissat CR-V’en attraktivt. For 20.000 kr. ekstra får du til gengæld små 3 km. ekstra ud af en liter benzin i CX5. Skal du have diesel er det lige omvendt. Her er billigste Mazda CX5 diesel 55.000 kr. billigere end billigste CR-V diesel. Så hvis du kan leve med en skrabet Mazda CX5 diesel, så er der penge at spare ift. CR-V.

 

Har du forhåbninger om at køre offroad, så skal du til gengæld have fat i den nye Subaru Forester, der koster 375.000 kr. for en 2.liters benzin. Læs vores test af Forester HER.

 

 

Mærke/Model: Honda CR-V
Motor: 2.0-liters benzin R4
Gearkasse: 6. gears manuel
HK: 155
Moment: 192 nm.
0-100 km/t: 10,2sek.
Topfart: 190 km/t.
Km/l: 13,9 km/l (oplyst forbrug)
Udstyrspakke: S
Ekstraudstyr: Intet

Samlet pris: 309.000 kr.

[nggallery id=567]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!