Biltest: Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic byder på rummelighed, komfort og ergonomi “en masse”, men er det nok til at kunne true konkurrenterne?

Biltest: Renault Grand Scenic, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Kampen om de pladskrævende familier er tæt som aldrig før. Flere og flere melder sig på banen i klassen for mellemstore MPV’er; senest Ford med deres Grand C-Max, der huser syv sæder og en række smarte løsninger, som for eksempel skydedøre ved bagsæderne. Og Ford’en har faktisk flere åbenlyse ligheder med den Renault, som vi netop har haft til test.

Vores testbil hedder nemlig også ‘Grand’ til mellemnavn, og ligesom hos Ford er det et udtryk for, at bilen har plads til to ekstra sæder, udover de normale fem. Den er altså større, men den bageste sæderække er ikke standart. Har du brug for alle syv sæder til din Renault Grand Scenic, skal du hoste op med omkring 8-10.000 kroner ekstra, afhængig af motor og udstyrsniveau.

Som så ofte set, mangler pressebiler sjældent noget, så vores var naturligvis udstyret med syv sæder. Men har du store børn, så kan det være godt det samme, for der er trods alt ikke mere plads i den ellers overordentligt rummelige Renault, end at det kun er småbørn der vil føle sig tilpas på bageste sæderække på længere køreture. Under alle omstændigheder kræver det ikke mere end et snuptag at få sæderne henholdsvis sat op og lagt ned igen. Det samme gør sig gældende for sæderne i midterrækken, der, som det forventes i en MPV, er fleksible på alle leder og kanter, så de kan nemt rykkes frem og tilbage samt lægges ned individuelt. Og med alle bagsæder lagt ned er der udsigt til et stort lastrum på 1863 liter, hvor den 5-sæders Renault Scenic må “nøjes” med 1637 liter. Renault’en kan imidlertid ikke helt måle sig med VW Touran, som qua sin mere kasseformede facon har lidt mere at give af.

Biltest: Renault Grand Scenic, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Til gengæld vinder Renault på en klart mere charmerende design, både indvendigt og udvendigt. Om køreegenskaberne så er lige så charmerende, det er mere usikkert. I den henseende er Renault Grand Scenic en ægte franskmand på godt og ondt. Man bemærker lynhurtigt, at bilen er overordentligt komfortabel under alle forhold og på næsten alle typer overflade. Så frankofile med hang til behagelig, stille og rolig tilbagelænet kørsel, vil umiddelbart føle sig hjemme. Og med til den høje komfort bidrager den i testbilen monterede EDC-gearkasse med dobbeltkobling, af nogenlunde samme type som DSG, Powershift og hvad vi ellers har, som kun fås til 1.5 dCi dieselmotoren på 110 hk.

Accelerationen foregår dog et sekund langsommere end med manuelt gear, og forbruget en smule større (20 i stedet for 20,4 km/l), så EDC-gearkassen er knapt så effektiv som VAG-koncernens ditto. De 20 km/l opnåede undertegnede i øvrigt aldrig. Det bedste bilen kunne præstere i testugen var et forbrug på mellem 15 og 16 km/l. Bedre blev det nok ikke af, at gearkassen havde tendens til at geare ned ved acceleration fra cirka 115 til 130 km/t på motorvejen – det burde ikke være nødvendigt i en relativt momentstærk dieselbil. Du kan selvfølgelig altid sætte gearvælgeren i M for ‘Manual’ – så ville du nok være ovre dét problem. Ellers er den funktion ikke meget bevendt, idet skiftene kommer horribelt lang tid efter du har “bestilt” dem.

Biltest: Renault Grand Scenic, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og BiltestsBiltest: Renault Grand Scenic, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Af andre mærkværdigheder kan nævnes placeringen af enkelte knapper omkring forsæderne. At til- og frakobling af fartpiloten foregår via en vippeknap nede omkring gearstangen er langt fra optimalt. Når nu selve betjeningen af fartpiloten foregår via knapper på rattet, hvorfor så ikke snige on/off funktionen ind samme sted? Derudover må franskmændende have fået et enkelt glas rødvin for meget, da de besluttede at plastre sædevarmekontrollen på ydersiden af forsæderne. Den kunne jo passende have siddet netop der, hvor fartpilot-funktionen ikke skulle have været. Førersædet er ellers et fint sted at opholde sig i, med god ergonomi og specielle “anti-piskesmæld” nakkestøtter. Og den overordnede materialekvalitet er helt i orden – faktisk på grænsen til det lækre. Håndbremsen er elektronisk, og det har givet plads til et stort armlæn mellem forsæderne, som indeholder et fint opbevaringsrum og som desuden kan skubbes frem og tilbage efter behov.

Biltest: Renault Grand Scenic, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Men hvorfor skulle du lige vælge en Renault Grand Scenic? Jo, det skal du først og fremmest på grund af prisen. Indtil den udgangen af april kører Renault med en større kampagne med nedsatte priser på stort set alle modeller, og det betyder at du i øjeblikket kan få en syvsæders Grand Scenic med 1.5 dCi motor og Authentique+ udstyr til 257.400 kroner (sålænge lager haves). Det er – hold på hat og briller – 100.000 kroner mindre end en tilsvarende VW Touran! Med EDC-gearkasse er prisen oppe på 312.100 kroner, men de penge kan du alligevel godt spare. Derudover får du i 1.5 dCi en fornuftig og meget rost dieselmotor, som dog ikke ligefrem slår benene væk under dig. Køreegenskaberne er so-so, og står nok ikke mål med de dyrere tyske konkurrenter, men er rendyrket komfort og ergonomi i højsædet, fremstår Grand Scenic som et oplagt valg. Hvor meget priserne stiger efter kampagnes udløb er endnu uvist, men de kommer højst sandsynligt ikke til at ændre på det faktum, at Renaults familie-MPV er lidt af en prisbasker.

Fakta
Mærke/Model
:
Renault Grand Scenic 7p 1.5 dCi EDC
Motor:
1.5 dCi FAP
Gearkasse:
6-trins aut EDC
Karosseritype: 5-dørs MPV
Siddepladser: 7
HK/Moment: 110/240
Topfart:
180 km/t
0-100: 14,3 sek
Km/l: 20,0
Pris: 312.100 kr. (kampagne t.o.m. 30/4 2011)

[nggallery id=331]

Vind billetter til den kommende film, Fast & Furious 5 med Pro-Street.dk! Deltag i konkurrencen her.
Biltest: Renault Grand Scenic, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!