Biltest: Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer gør én gang for alle op med udtryk som ‘morfar’ og ‘blød hat’, der i mange år har klistret til bilmærket – i dag køber du Astra med hjertet, og knapt så meget med hjernen.


Opel var ikke så hurtige til at få bragt en stationcar-udgave af deres nye Astra på banen, selvom det sikkert var noget, mange gik og ventede på. Et års tid skulle der faktisk gå, før der skete noget. Man må så i sin gode tro formode, at de har brugt det år på noget fornuftigt. Men det er nu ikke fordi der umiddelbart er sket det store. Ret beset er det jo også bare en Astra hatchback med et større og længere bagagerum, der i øvrigt i den forbindelse har fået det smarte navn, Sports Tourer.

Det er heller ikke helt ved siden af, for akselafstanden er den samme for både Astra hatchback og Astra Sports Tourer. Sådan gør de det også hos VW skal det lige siges. Men den forrige generation af Opel Astra havde som stationcar, der i dag forhandles under betegnelsen ‘Wagon Classic’, længere mellem akslerne end grundversionen, med en åbenlys pladsmæssig fordel til følge. Så den nye Sports Tourer har overraskende nok i underkanten af 3 cm kortere akselafstand end sin forgænger, selvom den fra hoved til hale er væsentligt længere.

Generelt har den nye Astra ikke fået megen kritik, men pladsen på bagsædet er dog et af de typiske ankepunkter, og den samme anke må således bringes på banen endnu en gang, i forbindelse med en test af den ellers mere familievenlige stationcar-udgave. For det er – sjovt nok – også en akilleshæl her. Med sine næsten 4,7 meter i længden er Opel Astra Sports Tourer ikke ligefrem en bil, Smart kunne overveje at klistre deres logo på. Alligevel er det ikke én jeg kunne overveje at sidde på bagsædet i, hvis jeg skulle transporteres til Gardasøen og hjem igen. Men folk på under 1,80 skulle kunne føle sig fint til rette, så hvis det primært er ungerne, du har på slæb, siger det sig selv at Astra er mere end opgaven voksen.

Og nu vi er ved voksenstørrelserne, så fik jeg nær kaffen galt i halsen da jeg kastede et blik på testbilens prislap: 411.161 kr(!). Tak for kaffe. Men det har selvfølgelig sin forklaring. Pressevognen lånt til lejligheden kan næsten betragtes som et slags “worst case scenario”, for så bliver det ikke dyrere når vi taler Opel Astra – indtil GTC’en kommer på et senere tidspunkt. Under motorhjelmen ligger en højtydende 2.0 liters diesel på 160 hk, som har en mere menneskelig grundpris på 317.100 kroner (344.100 for Sport-udstyrsniveauet). Prisdifferencen dækker over de oceaner af ekstraudstyr, som Opel-importøren har udnyttet muligheden til at introducere for os, der skriver om deres biler.

Vores testbil var blandt andet udstyret med Opels adaptive undervogn, kaldet Flexride, som er ekstraudstyr til 15.000 kroner. I forvejen kørte testbilen på et sportschassis, som kan tilvælges ved køb af en tillægspakke, men bilen bliver aldrig ukomfortabel af den grund. Ofte er justerbare undervogne ikke merudgiften værd, især i “almindelige” biler, men lige netop med hensyn til Opel Astra gør vi en undtagelse og vurderer, at du næsten bør unde dig selv den ekstra luksus. De forskellige paramentre justeres automatisk efter kørestilen, hvis ikke du selv har valgt enten “Tourer” (komfort) og “Sport” på instrumentbordet. Når sportsindstillingen vælges, skærpes speederresponsen også, og instrumentbelysningen skifter til rød.

Men det er nu ellers ikke speederrespons, Astra Sports Tourer 2.0 CDTI mangler. Det er til gengæld motorrespons. Motoren yder 160 hk og 350 NM, hvilket på papiret skulle være mere end nok til at sikre et vist kraftoverskud ude på landevejene. Det fordrer imidlertid, at man konstant holder motoren omkring de 2000-3000 omdrejninger – herunder er der en udpræget tendens til turbotøven, som gør bilen noget træg ved igangsætning og acceleration fra stilstand. Det er et maskineri, som man er nødt til at holde til ilden konstant, og selvom man ikke gør, er der ikke udsigt til noget videre fremragende brændstofforbrug. Regn med omkring 16 km/l ved blandet kørsel, modsat de oplyste 19,6 km/l. Den tydeligvis aldrende Fiat-motor falder på flere punkter noget så gevaldigt igennem overfor konkurrenterne.

Et andet – ganske vidst lidt mindre – kritikpunkt, er styretøjet, som ikke føles lige så præcist som undertegnede gerne ville have det til, og det gør, sammen med den uoplagte dieselmotor, at Opel Astra Sports Tourer i sidste ende mangler noget dynamisk appel. Heldigvis kan man delvist komme problemet til livs ved at tilvælge Flexride-systemet, som udover de allerede omtalte justeringsmuligheder strammer styretøjet en smule, hvis man vælger sportsindstillingen. Helt godt bliver det dog aldrig.

Glæd dig i stedet over det smukke design, som ingen af konkurrenterne kan hamle op med, og den fine undervogn. Og så ikke mindst det store bagagerum på 500 liter, som trods alt er én af gevinsterne ved at forlænge en bil, samtidig med at man har undladt at forlænge akselafstanden.

Fakta
Mærke/Model
:
Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI Sport
Motor:
1956cc diesel
Gearkasse:
6-trins manuel
Karosseritype: Stationcar
Siddepladser: 5
HK/Moment: 160/350
Topfart:
212 km/t
0-100: 9,5 sek.
Km/l: 19,6 km/l
Pris: 411.161 kroner
Ekstraudstyr: Attraktiv+ pakke Sport, Premium pakke, Flexride undervogn, Læderindtræk, tonede ruder, beskyttelsesmåtte i bagagerum, 2-lags letmetalfarve.

[nggallery id=378]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!