Rapid er Skodas nye sparegris, men sammenlignet med andre Skodamodeller er den ikke revolutionerende. Rapid klemmes mellem Fabia og Octavia

 

Skoda Rapid

 

Rapid er til dig, der ikke ønsker en stationcar, men har brug for masser af plads på bagsæde og i bagagerum. Dét får du i Rapid, og for bare 175.000 kr. kan du få lov at underskrive en slutseddel. Til gengæld kræves det, at en bil for dig udelukkende er et transportmiddel. Rapid lever nemlig op til Skodas fornuftspræmis med dertilhørende kedelig og uinspirerende kabine.
Er det i grunden så billigt? Det vil vi give dig svaret på her.

 

Hvordan kører den?
Skoda laver generelt velkørende biler med en fin komfort. Rapid er ingen undtagelse. Du mærker ikke på køreroplevelsen, at Rapid er en ”billig” bil. Rapid lander mellem sporty og flyder i et fint kompromis, som i Skoda. Styretøjet har et højt styreudslag, så du let kan vende i byen.

 

Skoda Rapid

 

Hvordan er kraftværket?
Testbilen er udstyret med en 1,6-liters diesel, der ligger i mange VAG-modeller. Det er den kraftigste motor, du kan få i Rapid og med sine 250. NM, gør den en fin figur om end, du skal true speederpedalen med en tur i gulvtæppet, før der sker noget. Det virker som om, at tyskerne har indlagt en sparefunktion i bilens computer, der betyder, at du virkelig skal mene det, hvis du skal forbryde dig mod de fine forbrugstal. Når det er sagt, så er dieselmotorens kræfter alt rigeligt og de leveres meget jævnt uden turbotøven.

 

Hvordan er kommandocentralen?
Mens Skodaen kører ganske udmærket, så er kabinen omtrent så ophidsende som en forelæsning i græsk mytologi. Der er hård plast an mass, så du bliver heller ikke overvældet over materialekvaliteten. Til gengæld er der plads an mass. Både på bagsædet og i bagagerummet har Skoda formået at klemme de sidste milimeter af ben- og bagagerumsplads ud af konstruktionen. Det betyder, at du får en mere rummelig kabine og plads på bagsædet end i Skoda Fabia Combi og samme mulighed for patruljere villavejene i dit lokalområde for brugbart storskrald.

 

Skal du købe den?
Nej, er det korte og kontante svar. Det er prisen, der spænder hjul for Rapid. For den prisen på den billigste Rapid kan du nemlig blive ejer af en Skoda Fabia Combi i højeste udstyrsniveau med samme motor. Vil du have mere plads i kabinen, eller afskyr du blot det parcelhus -inficerede Fabia-image, så kan du for 25.000 kr. mere få lov at køre den nye Octavia hjem i indkørslen. Et kvart hundredetusinde er bestemt en sjat penge. Derfor: Hvis du vil have en Rapid, så skal det være den billigste model til 175.000 kr. Den testede Rapid koster 235.000 kr. i mellemste udstyrsniveau. For blot 15.000 kr. mere kan du få en Octavia i mellemste udstyrsniveau med samme motor! Her får du endnu mere plads, udstyr og en bedre kabinekvalitet.
Rapid lander mellem to forsæder. Fabia på det ene og Octavia på det andet. Vi spår Rapid en hård opvækst i Danmark.

 

Mærke/Model: Skoda Rapid
Motor: 1,6-liters diesel R4 med turbo
Gearkasse: 5. gears manuel
HK: 150 v. 3500 o/min.
Moment: 250 nm. 1500-2500 o/min.
0-100 km/t: 10,4sek.
Topfart: 190 km/t.
Km/l: 25,6km/l (oplyst forbrug)
Energimærke: A+
Halvårlig ejerafgift: 1000  kr.
Udstyrspakke: Ambition
Ekstraudstyr: Læderrat 4-eget med lædergearknop & håndbremsegreb (3.995 kr.),

Samlet pris: 238.996 kr.

 

[nggallery id=568]