År for år bliver reglerne i Formel 1 ændret til fordel for et mere spændende race. Og med et mere spændende race menes der flere overhalinger og uforudsigeligt race, hvor det ikke kun afhænger af de tre bedste kørere, deres biler og pit-stop strategi.

Siden 2009 har det været lovligt at benytte den teknologi der kaldes KERS. Det står for Kinetic Energy Recovery Systems og går kort sagt ud på at den energi, der bliver skabt ved nedbremsninger, bliver lagret i et batteri som senere kan bruges som et ekstra boost under kørslen. Også i år er denne teknologi meget velset ligesom endnu en nyhed: justerbar bagvinge.

Justerbar vinger
Med den justerbare bagvinge er det nu muligt at skabe sig den fordel overfor den forankørende konkurrent at have en mindre downforce hvilket vil medføre en højere hastighed. En højere hastighed end den forankørende vil skabe overhaling, som resulterer i et mere underholdende race.

[youtube]IAE1yepFabc[/youtube]

Red Bulls kører, Mark Webber, har været så venlig at forklare teknologien og formålet med begge systemer i denne veludførte og let-forståelige video på YouTube som du kan se ovenfor. Ydermere viser han begge teknologier i praksis mellem de to nye Red Bull RB7 racere, som teamet kører med i 2011 sæsonen.

Ønsker du at vide mere om Red Bull Racings RB7 Formel 1 bil kan du læse mere om den i gårsdagens nyhed.

Vind billetter til den kommende film, Fast & Furious 5 med Pro-Street.dk! Deltag i konkurrencen her.