Siden lanceringen i 2007 har Mercedes-Benz C 63 været den mest populære AMG-model, med over 17.000 solgte eksemplarer. En række mindre forbedringer skal sikre, at Mercedes-Benz i årene fremover kan ride videre på bølgen.

At man vælger at bringe en ny version af C 63 AMG på banen, har ikke nødvendigvis noget med forældet teknik at gøre; det hænger selvfølgelig først og fremmest sammen med, at Mercedes ved årsskiftet præsenterede os for et facelift af deres C-Klasse. Derfor har AMG-udgaven nu fået samme tur. Man falder ganske vidst ikke over af begejstring, når man først har dannet sig et overblik over, hvilke modifikationer AMG har foretaget på den i forvejen højt roste hardcore-Mercedes. For det tager ikke mange øjeblikke at gennemgå de beskedne ændringer. Man kunne sige “never change a winning car”, for lige at stjæle lidt fra sportens termer.

Der er selvfølgelig foretaget de samme ændringer på C 63 AMG, som på den resterende C-Klasse. Det vil i korte træk sige ny front, lettere opdaterede baglygter samt nye elementer i kabinen. Køber du en Mercedes-Benz C 63 får du dog lidt ekstra krydderi med i prisen, som for eksempel sportssæder og et specielt sportslæderrat hentet i den ligeledes nye CLS 63 AMG. Frontdesignet læner sig ret tæt op af SL 63’eren. Noget, som Mercedes i øvrigt ikke lægger skjul på.

Hvad de heller ikke lægger skjul på, tværtimod, er introduktionen af en i denne sammenhæng ny gearkasse, som også er hentet hos familiemedlemmet SL 63 AMG. Det er en 7-trins AMG Speedshift sportsgearkasse, som udover at levere hurtige gearskift (0,1 sekund) skulle udlede mindre CO2 og altså bruge mindre brændstof, takket være et såkaldt “controlled efficiency” program.

Desuden har tyskerne arbejdet lidt med undervognen, så bagakslen er blevet forstærket og sporvidden er blevet en anelse større. Det påstås at have gjort bilen endnu mere velkørende og komfortabel end hidtil. Men det vil sandsynligvis også være den eneste forskel du kan mærke, for den nye C 63 AMG er ikke blevet hurtigere. 0-100 foregår stadig på 4,5 sekunder – ikke at det er så skidt endda – og motoren er stadig en 6,2 liters V8 på 437 hk. Dog kan der af ekstraudstyr blandt andet nævnes AMG’s performance pakke, som hiver 30 hestekræfter ekstra ud af maskineriet.

[nggallery id=299]