Biltest: MINI CountryMan
Så er den nye MINI CountryMan landet i Danmark, og vi var med til præsentationen af bilen for de danske biljournalister
Den nye MINI CountryMan er nærmest en forvokset MINI. Den er hele 37 centimeter længere, 13 centimeter højere og 10 centimeter bredere end den normale MINI.
Den første bil vi kiggede inden for og kørte en tur i, var en MINI CountryMan i CooperS versionen.
Dette er den mest sportslige, og udstyret var også derefter. Blandt andet har den i CooperS versionen, et 4-hjulstræk med op til 100% træk på baghjulene alt efter underlaget. CooperS byder også på sportskofangere, emblemer med S og andre udstødninger mm.
Den nye MINI CountryMan er mere komfortabel, og man lægger stort set ikke mærke til, at man faktisk har mere bil at rykke rundt med i denne større version. Og så trækker CountryMan bedre end de tidligere modeller, som fx Clubman og kører derudover ganske fint i dieseludgaven, Cooper D, med 112 hestekræfter.
I kabinen fandt vi 4 enkelt-sæder, i lækker læder og et split-glastag. Mellem bagsæderne var placeret en skinne, hvor du kan anbringe forskellige holdere til fx din Iphone. Samme system findes identisk i Opel Meriva, hvor det også er yderst praktisk.
Pladsen i Country er langt bedre end i de tidligere MINI’er, og de omvendte bagdøre man fandt i Clubman er udskiftet med normale døre. I bagagerummet og på bagsædet er der ligeledes meget plads.
På ydresiden skiller CountryMan sig ikke specielt ud fra de andre, det er ikke svært at se hvilken familie bilen tilhører. Den er og vil altid være en livsstils bil for folk der ikke bare vil have en ordinær bil. Det er nok en bil som de fleste nuværende MINI ejere nemt ville kunne finde på at ”opgraderer” til, fx for at få gavn af den nye ekstra plads, som CountryMan kan tilbyde.
MINI CountryMan er klar til bestilling hos din lokale BMW forhandler, fra 329.000 kroner. For denne sum penge får du en 98-hestekræfters benzinmotor. Se den fulde prisliste her.