Masser af brændt gummi til Århus Festuge

Foto: Mads Ovesen og Søren Lykke
Tekst: Søren Lykke og Neffi

I den forgangene weekend gik dette års Århus Festuge i luften. En festuge der byder på lidt af hvert, hvad end ens interesser er for. Som noget nyt til dette års Århus Festuge var der også motorsport på programmet.

Scandinavian Drift havde fået tildelt et stort område bagved Molslinjens af- og pålæsningskaj, og efter de største huller i asfalten var blevet lappet og banen fejet fri for jord, kunne de 52 tilmeldte kørere endelig kæmpe om vigtige point til danmarksmesterskabet igen. Århus havn, helt præcis Pier 4, dette var stedet for drift under Århus Festuge.
Weekenden d. 27. til og med 29. august 2010 var der lagt røg ind over Århus og resten af festugen. Det var Scandinavian Drift og WorksMag som stod for 4. og anden sidste runde af dette års drift serie.

52 kørere var tilmeldt på forhånd, fordelt over både PRO- og PROam klassen, og med tre hele dages kørsel var der lagt op til masser af køretid for kørerne, ligesom der var nok at se på for publikum. For første gang i Scandinavian Drifts historie var selve banen anlagt således, at der kunne køres flere runder i træk, hvilket betød at der kunne være flere biler på banen samtidigt. Nærmere fire biler blev der lukket ud på banen af gangen, hvilket betød at der for publikum konstant skete noget foran dem, ligesom der oftest var noget der lignede twin-drift ude på banen – også selvom det var Semipro kørere der kørte på banen.

Fredag, lørdag og søndag var det fra kl. 10.00 til 18.00. Var dette ikke nok havde man muligheden for at komme forbi lørdag efter en lille pause. Fra kl. 20.00 til 23.00 var der endnu engang mulighed for at se bilerne i action på banen. Mørket sænkede sig hurtigt over banen og kørene fandt derfor hurtigt andre måder at lege med lyset på. Der blev monteret knæklys, lygter og dioder på bilerne.


Alle tre dage var vejret fornuftigt. Dog med lidt regn ind imellem, men gjorde intet på den ellers grove bane. Pladsen, hvorpå banen var anlagt, blev før i tiden brugt som containerterminal, hvilket har medført at belægningen var meget ujævn. Der var mulighed for at se nogle af drifterne lette lidt med røven når de driftede hen over nogle af de bump og huller der var på banen.
Den grove bane krævede mere af drifterne og der var derfor lidt længere i mellem de lange flotte drift med masser af røg. Da det var mørkt om lørdagen manglede der også lidt mere lys på banen. Men ellers endnu en godt event afholdt af Scandinavian Drift Series.

[nggallery id=218] Søndagen stod i finalens tegn. Der bød sig masser af spændene drift fra de kendte kørere. I PROam klassen var det Lars Johnsen Tveter der kører under Dækimportens Driftteam, som stak afsted med sejren. Per Monefeldt og Fayyaz Kahn måtte nøjes med henholdsvis 2. og 3.pladsen, inden femte og sidste runde, som bliver afholdt i weekenden d. 18. september 2010 på Sturup Raceway.

Til finalen i Pro-klassen bliver der som sædvanlig kørt twindrift, hvor vinderen af hvert heat går videre til næste heat, og til sidst finder man vinderen – hvis ellers der er en tydelig forskel i kørernes gennemløb. Og netop dette var problemet i top 4 mellem Lasse Ter-Borch i hans helt nye Nissan 200sx, der blev totalt ombygget på kun 6 dage, og Robert Møller i hans BMW M3 med Supra motor. Her måtte begge to ud i hele to re-runs eftersom stillingen stod lige. Til sidst gik Robert videre til finalen mod Jacob Høgh Hansen, hvor Jacob velfortjent tog sejren.

Finalen i Scandinavian Drift køres den 18. september 2010 på den dansk-svenske bane Sturup Raceway, der ligger kun få kilometer fra Malmø. En bane der er sjov for både kørere og tilskuere, og banen er særlig på grund af dens specielle entry – en bakketop hvor Pro-kørerne kommer kørende med over 100 km/t – sidelæns – uden at kunne se hvad der venter dem! Her køres der fra klokken 9-17, og der er gratis entre.

Læs meget mere om dette års sidste driftevent her på Scandinavian Drift.

[nggallery id=211]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.