Kulfiber-eksklusiv BMW M3
BMW præsenterer nu endnu en specialversion af deres M3, som både er hurtigere, lettere og ikke mindst dyrere end udgangspunktet.
Vi må beklage, at BMW’s kommende M5 har fået tildelt så meget spalteplads på det seneste. Men M-modeller er jo en eftertragtet varegruppe, som bilelskere som os desværre ikke rigtigt kan få nok af. Og det ved BMW selvfølgelig godt, så nu har de været så frække at introducere endnu en tilføjelse til det eksisterende M-program.
[youtube]Op96Pz4OrYw[/youtube]
En særdeles eksklusiv sag faktisk. Navnet er BMW M3 CRT, og den har overraskende nok ikke noget med computerskærme at gøre. CRT står for Carbon Racing Technology, og som navnet antyder, hænger det sammen med et vældigt forbrug af kulfiber, indvendigt som udvendigt. Således vejer for eksempel motorhjelmen kun det kvarte af en normal motorhjelm i stål. Kulfibermaterialerne er resultatet af de rester, der bliver til overs ved produktionen af BMW’s nye i-modeller, i3 og i8. BMW M3 CRT er altså bilverdenens svar på romkuglen.
Det bliver den dog ikke mindre eksklusiv af. CRT er baseret på sedan-versionen af BMW M3, og den deler motor, gearkasse og undervogn med specialversionen GTS, som blev præsenteret sidste år. Ydelsen er også den samme, nemlig 450 hk. I forhold til en almindelig M3 sedan vejer kulfiber-monstret 70 kg mindre, og det giver en power-to-weight forhold på 3,5 kg/hk. Topfarten er 290 km/t og o-100 foregår på 4,4 sekunder.
Men hvorfor var det lige, at den var så eksklusiv? Jo, for det første koster den 130.000 euro i Tyskland, og det er cirka det dobbelte af proletariatets standart-M3. Desuden kommer den kun i 67 eksemplarer (syvogtres!), så du skal være mere end almindeligt hurtig på aftrækkeren.
[nggallery id=389]