fbpx

Hvad bruger man en lambdasonde til?

Når det kommer til bilens mange sliddele, er lambdasonden med i denne familie

Hvad er lambdasondens formål?

####

Når det kommer til bilens mange sliddele, er lambdasonden med i denne familie. På nyere benzindrevne biler er det et lovkrav at der skal være monteret to, og de skal være placeret i bilens udstødningssystem henholdsvis mellem manifolden og lige efter katalysatoren.

Lambdasonden er en lille form for sensor, som registrerer og justerer bilens brændstofmængde som sendes til cylinderne i motoren, så forholdet mellem luft- og brændstof er så optimal som muligt.

Med en korrekt fordeling af luft- og brændstof, vil din motor også fungere korrekt og give dig et balanceret brændstofforbrug. Samtidig nedsætter sonden også bilens mængde af skadelige CO2 i udledningen, ved at sikre at katalysatoren fungerer korrekt.

Hvor ofte bør man skifte en lambdasonde på din bil?

Teknikken i en lambdasonde blev oprindeligt opfundet af Bosch, tilbage i 1970’erne. Men i dag findes der masser af forskellige udbydere af denne enhed, som passer til forskellige bilmodeller. Men du kan også vælge en lambdasonde fra Bosch som kan betragtes som universal.

LÆS OGSÅ:
EFTERLYSNING: Chevrolet C10 Pickup stjålet på Amager

Som med alle andre sliddele, er det naturligvis også forskelligt, hvor ofte du skal udskifte din lambdasonde. Men man siger som udgangspunkt at de holder til omkring 150.000 kørte kilometer, alt efter kørselsmønster og andre påvirkninger.

Forskellige påvirkninger fra motoren kan nemlig påvirke sondens levetid, eller læk fra udstødningen kan beskadige sonden.

Sådan skifter du en lambdasonde på din bil

Når det kommer til udskiftning af sliddele, er det altid en stor anbefaling at køre til en mekaniker, så tingene bliver gjort korrekt ved mindre du selv har ekspertise indenfor området.

Hvis din lambdasonde er defekt vil din bil ikke modtage nogle korrekt data i computeren (ECU’en), og dermed vil der blive doseret en forkert mængde brændstof til motoren. Dette vil øge dit forbrug og der ved forurene mere end det tilladte EU-krav. Tilmed kan du risikere at din katalysator bliver tilstoppet, som så derefter også skal udskiftes.

For at finde ud af om der er fejl på din lambdasonde, kan du ikke selv bare gå i gang. Her skal du forbi en mekaniker, da han har et særligt testudstyr til at fejlfinde med. Det er vigtigt at få skiftet en defekt lambdasonde, da du ellers ikke vil kunne gå igennem syn med bilen.

LÆS OGSÅ:
EFTERLYSNING: Jes mistede sin Volkswagen Caravelle under et muligt salg

Har du det korrekt måleudstyr og den tekniske viden, kan du naturligvis også selv skifte delen. Men det er ikke sikkert at en udskiftning af delen vil ende med, at dine fejl helt forsvinder, da lambdasonden er en del af et komplekst system i din bils udstødningssystem.

Kom første gang på en Volvo

Som tidligere nævnt, blev lambdasonden oprindeligt opfundet af Bosch. Det skete tilbage i 1976, hvor man det samme år så modellerne 240/260 fra Volvo, som havde disse nye sensorer monteret.
Derfra blev de nye elementer videreudviklet og en hel naturlig del af en bils konstruktion, for at forbedre brændstofforbruget.

I de sidste mere end 40 år, har Bosch produceret mere end 1 milliard af disse dele, som også kendes under navne som Oxygen Sensor og O2 Sensor. Det tog 32 år fra 1976 til 2008, før man havde produceret de første 500 millioner sensorer, men kun otte år mere, at fordoble det tal til 1 mia.

LÆS OGSÅ:
EFTERLYSNING: Claus mangler sin Volkswagen Bobbel

Redaktionen

Pro-Street.dk Redaktionen udgiver en masse artikler indenfor en bred ramme i bilverdenen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

Vi har begrænset din adgang

Pro-Street.dk drives af 100% frivillige kræfter, og ønsker derfor at vise dig en begrænset mængde af reklamer. Det gør vi for, at kunne skabe en minimal indtjening, som gør, at vi kan fortsætte vores arbejde med dette website. Derfor beder vi dig slå din Ad-blocker fra. Det håber vi giver mening for dig.