Læserbil: Ford Focus RS

Mød Bent og hans Ford Focus RS

Ejeren er Bent fra Brøndbyøster, som i starten af 40’erne har fundet sin indre drengerøv frem. Han har købt sin Ford Focus RS, efter han faldt pladask for et eksemplar, som blev skudt af foran ham og kæresten en aften i de københavnske gader. Efter synet med bilen, var Bent forelsket på stedet, og måtte eje sådan en bil. Så efter en snak med konen og lidt omlægninger, blev de enige om, at han skulle have sådan en.

Under fotoserien var det svært ikke at mindes de gode dage, hvor jeg selv havde bilen. Smilet kom straks frem på læberne, da den 2.5-liters Volvo-motor fik noget at leve af og lyden fra de 305 hestekræfter ramte udstødningsrørene. Jeg måtte gentagne gange tage mig selv i, ikke at sige Alt for meget godt om bilen, da jeg simpelthen synes Så godt om den og derfor følte mig forpligtet til at give Bent og sønnen Mikki på 15, ros for valget af familie bil.

 

Bent passer dog rigtig godt på sin Focus RS, mere end man normalt ser. Men der er en god tanke bag. For en bil mister jo som bekendt sin værdi, kort efter købet, men for at holde niveauet på hans oppe, sørger han for ikke at give den for meget gas under dens jomfru-kilometer, dækkene bliver ikke drejet uden bilen er i bevægelse og lign. Tilmed er hans planer for bilen ikke noget vildt, netop for at holde den original til den dag den skal sælges, så værdien stadigvæk burde være i top.
Bilen er købt helt fra ny, så han kan sætte sit helt eget præg på bilen og tilmed at den ikke har været ejet af alt for mange, inden ham selv. Der skal nemlig ikke en høj IQ til at vide, at hvis bilen havde haft 5 ejere på de første 50.000 km som alle var unge, hvad bilen så nok var blevet brugt til.

Jeg blev helt nysgerrig for hans valg af bil, og måtte derfor spørge ind til ham omkring den.

Hvorfor en Ford Focus RS?
Jamen fordi den havde flere af de ting jeg altid har drømt om. Den var blevet rost alle steder jeg havde læst om den.
Motoren kunne klare at have 305 hestekræfter uden at blive slidt op på et år, fordi det er en stærk Volvo-motor. Så jeg havde snakket længe om at ville gøre alt for at få den.
Jeg har altid drømt om at få en ny bil, der samtidig var fed at køre. Jeg er uddannet automekaniker og har også arbejdet, efter jeg blev udlært, i flere år med biler. Jeg har bare aldrig haft en fed bil og har altid kunne føle at det var den store drøm at få en. Og min kæreste havde et krav om at det samtidig skulle være en familiebil. Så kombinationen med en fed bil der samtidig var rummelig, så måtte det blive en Focus RS.

Hvordan kom du frem til, at det måtte være sådan en?
Jamen den nat i byen, var mig og kæresten på romantisk aften og tænkte slet ikke på biler. Jeg så bare noget som trillede lige imod os og skindede hvidt i gadelyset og så rå ud. Da bilen var ud for os, fyrede ejeren den max af, og den lyd og følelse glemmer jeg aldrig. Jeg fik åndenød og måtte sætte mig ned på fortorvet. Og så var det sket – sådan en måtte jeg eje.

Har det været alle pengene værd?
Absolut og mere end det.

Hvad er det sjoveste du har oplevet med bilen?
Der er mange der har respekt for den og hilser pænt. Hver gang vi er ude og køre vender folk sig om efter den. Og hvis vi holder et sted kommer folk hen og snakker om bilen. Og hvis min kæreste kører den er folk ved at dreje hovedet af led, når de ser det er en pige der kører den.

Hvad er det fedeste ved bilen?
Lyden fra Turboen og det at sidde med rattet i hånden og mærke den bare bider til vejen, selvom man giver det giga gas i et sving.

Har du nogle planer for bilen?
Umiddelbart har jeg ikke planer om at gøre noget yderligere ved bilen. Jeg har for sjovt snakket om en chip tuning, men dér sætter min kæreste bremserne i – hun mener bilen har kostet nok i sig selv.

Hvad siger kæresten til valget af bil?
Hun er godt tilfreds. Hun bliver mere og mere vild med den.
Hendes krav fra starten var at der skulle være plads til barnesæde da vi har en lille pige på 1 år – og der skulle være plads i bagagerummet. Og nu hvor hun har kørt i den, synes hun også, det er sjovt at den er så hurtig i optrækket.

Hvad siger omgangskredsen til valget af bil?
De er helt vilde. I starten troede alle ikke rigtig på vi havde købt den, bl.a. fordi den er dyr. Men de har alle været med ude og køre, og må indrømme at den er fed at køre i.

– Og Mikkis venner (har de fået mange ture mm.?):
Ja de syntes den er fed men det er ikke så mange af dem der har været med endnu.

Har du set og læst om den jyske Politi-Focus RS, og hvad synes du om den?
Det må aldrig ske, at de får sådan en – jo det er jo fedt at se den hos Politiet. Man bliver sku lidt stolt.

Tror du at du vil savne bilen, når den skal sælges?
Ja det tror jeg helt klart, fordi den er mit 3 barn og jeg drømmer om den om natten. Men hvem ved om jeg ikke bare beholder den og en dag får den chippet til 400 hk….

Hvad tror du dit næste valg af bil bliver?´
Jeg tror, at hvis vi skal af med den en dag, så bliver det jo nok en mere økonomisk og mere praktisk bil pga børnene og pengepungen. Evt en stor Ford Mondeo med en masse udstyr i..

Har du andet spændende du vil dele ud af?
Det er sjovt at komme på Ford hvor jeg har købt den.
Alle hilser og nogle siger: ”Hej, der er vores RS’er kunde”. De kommer og snakker med mig og giver mig råd om chiptuning og andet.
-De er meget flinke men det er vel fordi at man har brugt over en halv million hos dem.

Teknisk boks
Mærke/model:
Ford Focus RS, 2.5 liters benzin, 6-trins manuel gear (305hk)
Cylindre: 5
HK/Moment:
305HK/440NM
Topfart:
265 km/t
0-100:
5.9

Vis mere

ommentarer

  1. Hej
    Sjovt at læse artiklen her. Jeg har en RS magen til fra Feb i år og kan nikke genkendende til alt hvad Bent har oplevet i sin bil. Den er alt hvad man kan ønske sig af en bil. Kan anbefale at tage en tur på trackday og virkelig opleve hvad den kan……..det er rigtig fedt.
    MVH
    Torben

  2. jeg har også været ude at køre en lille tur med Bent og jeg må da give ham ret det er en fed bil både til ræs og familie.

  3. Tak for de rosende indlæg og ja jeg skal prøve en tur på trackday en dag….

    Til Torben har du fået målt dine HK på et rullefelt? Jeg skal have det gjort fordi jeg har talt med 2 som har fået det gjort med deres RS’er og den ene havde kun 245 HK og den anden havde 265 HK,, det er bare ikke godt nok,,,

  4. Hej Bent – ja, jeg har faktisk haft kontakt til Ford men de har ikke taget henvendelsen særlig seriøst. Så jeg har forespurgt ved en gut i Århus, Per Mai, omkring en effektmåling – så der vil jeg kører forbi om små 14 dage for at få den foretaget.

    Min mistanke kom efter en tur på Autobahn, hvor den ikke rigtig kunne leverede det jeg forventede. Min gamle Vectra OPC kunne levere bedre på toppen end denne og det overrasker mig en hel del – da RS’eren har lavere vægt og flere hestekræfter. Men de tal du skriver er jo vanvittig dårlig. Jeg giver dig lige et praj når jeg ved mere.

    Mht Trackday kan jeg anbefale Sturup Raceway. De holder et par trackdays i løbet af sommeren under gode og ordnede forhold.

  5. Hej Torben. Godt at høre fra dig men skræmmende at du har samme oplevelse som mig med bilens ydeevne. Har du mulighed for at ringe til mig fordi så kører vi sagen sammen imod Ford, hvis det viser sig at vi har købt en bil der ikke har de HK som lovet.
    Mobil 24 79 11 87.
    Jeg var på FDM i Roskilde hvor jeg skulle have en motor test pga den hugger i motoren ved høj acceleration. Manden der skulle RULLE den, troede han kunne holde den, men den blev kastet af rullefeltet med ca 150 km/t og ødelagde mine fælge og dæk og sporingen. Da den skulle takseres tog Brian fra Ford nogle billeder og sendte til taksatoren uden at se på træk aksler eller styrretøjet om et var blevet påvirket af de kraftige stød.
    Nu kæmper jeg med Ford og FDM og taksator om at få 2 nye fælge og dæk. Men de vil kun give mig en fælg og et dæk selvom jeg stod og så dækrøg fra begge hjul. Vi kan så ikke finde mærker i den ene fælg men jeg så den hoppede rundt fra side til side. Først op på den ene metal kant til den anden. De brag der kom fra fælgene var sindsyge. Så jeg kæmper videre med overtaksatoren og FDM. Det er meget dårligt at de så kolde overfor mig og ligeglade med at de har ødelagt min nye bil. Manden der gjorde det hed Kenneth og han begyndte at undskylde i går i telefonen, med at det kunne være min håndbremse der ikke virker og det er løgn.
    Jeg har bestilt tid hos Jack Rasmussen i Slangerup på tirsdag om at få den RUlLET og målt motoren selvom dæk og fælge ikke er på toppen. Det er Jack som har haft de 2 RS’er RULLET som kun havde 245 og 265 HK. Hvis du har tid til at ringe Tirsdag aften efter kl 18.30 så ved jeg hvad min har i HK. Vi tales ved. Mvh Bent (PS stol aldrig mere på FDM)

  6. Så er Focussen blevet rullet,,, 297 HK og 409 NM og det er jo indenfor de 8 procent som FDM siger den skal være. Men ca imellem 5400 Rpm og 6300 Rpm dør den. Kurven falder og den går urent. Efter 6300 Rpm stiger kurven igen og den begynder at trække igen. Efter en lang diskussion med Ford i Tåstrup fik jeg dem til at kontakte selve Ford. Nu viser det sig at der er en opdatering på vej. Først efter jeg hidsede mig op, kunne de finde en opdatering. Nu må vi se om det er sandt fordi jeg tager den på rullefelt igen når de har gjort det.
    Efter en masse mail’s til de øverste inden for Ford, så fik vi endelig bevilget 2 nye dæk, men kun 1 ny fælg.

  7. Efter at havde læst det der er det sgu chokerende det kan finde sted. Men ikke et enkeltstående tilfælde ?
    Synes aldrig bilerne har det de er opgivet til.

  8. Så er bilen Focus RS blevet opdateret og har nu 437 NM og næsten 300 HK. Den er sgu hurtig nu. Jeg gav en tur til en arbejds kollega som var vant til at køre i hurtige biler. Han fik et chok hvor vil den er. Han troede han skulle dø fordi jeg fyrede den max af i et sving med meget høj fart,, Så har jeg fået malet døren og skiftet fronten som ham idioten (Mekanikeren) ridsede på Ford i Gladsaxe.

  9. hej har os købt mig en ford focus rs dejlig bil har lige fået min rullet til 281hk og 437nm skal ringe til ford på mandag og høre om hvad de mener om det håber for dem selv de finder ud af noget

  10. Har selv bestilt en RS, men min erfaring med de målinger er, at man skal tage dem med et gran salt. Min BMW 330i som nu er solgt, blev testet tre gange, hver gang med højst forskelligt resultat, fra 230,8 hk (den skal yde 231 fra ny) til 249,3 hk som det højeste (helt original ingen chip).Jeg har hørt alle mulige forklaringer på forskellen som – benzin 95 oktan eller 99 V power, lufttemperatur (sommervarme = mindre hk) eller måske sod på ventiler, der kræver en rens.

  11. fik rullet min til 281hk og 437nm ford siger de godt kender det problem og har lavet så nu skal jeg have den rullet igen og se, for os rs500 kit til min snart 350hk 500nm glæder mig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker