Fast and Furious Car Show 2011: EasyCarbon.dk

Mød Taus fra EasyCarbon.dk, der oplevede hvor nemt det er selv at bygge ting op i kulfiber. Taus fortæller om teknikker, og viser deres demobil frem

Fast and Furious Car Show 2011: EasyCarbon.dk, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Hvis du godt vil spare masser af penge på dit næste bilprojekt, så er der muligheder for det. EasyCarbon.dk tilbyder løsninger der gør, at du selv kan bygge dele op i kulfiber, som blandt andet basbokse, sidelister, dørsider mm. Denne BMW E46 er kendt for sine mange ansigter i lakeringen, men i kabinen og bagagerummet er der utroligt mange dele i kulfiber. Taus har bygget det selv i sit firma, og mener at det er noget alle bør gøre, da det er super nemt og du kan spare en masse penge.

Baggrunden for EasyCarbon.dk bunder i, at Taus havde bestilt nogle dele til sin BMW hjem. Da han oplevede hvor nemt det var at bygge BMW’en om i kulfiber, mente han at han blev nød til at sælge det. På deres webshop på EasyCarbon.dk, kan man købe alt fra farvet fiber, til kulfiber til Kevlar og en masse andet. Der findes også små starterkits, og så er det bare at gå i gang. Derfor er det nu muligt, at blive sin helt egen “kulfiber-hjemmebygger”.
– Taus startede for tre måneder siden, og resultatet er så denne BMW. “Selvfølgelig laver man nok en lille fejl i starten, men derudover er det faktisk ret simpelt” forklarer han.

Besparelsen er stor
I bagagerummet på hans BMW, har de bygget anlægget op med en bundplade i kulfiber. Siderne er også bygget op i kulfiber og trukket ud, så højtalerne kommer mod en. Bagpladen er også i kulfiber, ligesom underlåget på klappen er bygget i kulfiber. Det hele har taget en måned, inkl det som er lavet i kabinen. I bagagerummet er der installeret tre forstærkere fra Vibe, en Samsung skærm samt to Playstations inde i bilen.

Besparelsen slår igennem ved forklappen på bilen. Taus fik den hjem for 7000 kroner, hvilket er en god pris. Hvis den skulle bygges op ville det nok koste 1500 kroner i materialer. Det er en stor besparelse. Men arbejdet afholder hurtigt mange fra at kaste sig ud i projektet. Men det er enorm nemt, og når besparelsen kommer, så bliver det sjovt. For laver man sin egen kulfiber forklap, koster det som sagt ca 1500 kroner. Skulle det laves ude i byen, inkl basboksen, kabinen og anlægget bagi ville det nok runde op i 40-50.000 kroner.  Taus har brugt omkring 5000 kroner i materialer på det hele.

Hjælp til selvhjælp
På deres hjemmeside kan man inden længe finde guider, billeder og videoklip for hvordan man laver disse ting. Taus vil gerne hjælpe kunderne med at lave små ting, men anbefaler at man selv prøver. Han indrømmer at han aldrig har været særlig god til at lave det her, men igen understreger han at det er super nemt. Derudover er han sikker på, at når først man får prøvet det af, så klarer man det selv. – Men pas på, man bliver hurtigt afhængig.

Fast and Furious Car Show 2011: EasyCarbon.dk, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests Fast and Furious Car Show 2011: EasyCarbon.dk, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Teknikken bag
Enten laver man en form ud af noget glasfiber eller andet materiale, og så lægger man noget slipvoks på hvilket gør at man kan lægge noget kulfiber på og så trække det ud. Men man kan også gøre det på en anden måde ved at beklæde delen. Først maler man produktet sort og derefter påføre man et tyndt lag epoxy på delen, lader det stå og hærde af i tre timer så det bliver klæbeligt. Når det så er klæbeligt ligger man vævet ned over, og så kan det dubbes på plads. Derefter lader man det stå i tre timer eller et døgn, og derefter kan man give det endnu et lag epoxy og blive ved på den måde, for at opnå den enorm dybe glans.

Når man er tilfreds med sit lag af epoxy, så sliber man den til med noget vandslibningspapir (korn 120,400,800 og 1200) til det bliver pænt, og så polerer man den op så man får denne glans. Så er du fri for at give den klarlak eller male den, og derfor er det fedt for de personer der bygger biler hjemme i garagen.
EasyCarbon bruger epoxy og ikke poliester, for poliester bruges på glasfiber. Man kan dog godt bruge det på kulfiber, men den bliver gul i farven. Det gør epoxy’en ikke, den er altid klar og smelter ikke plastik. Det betyder at du kan bruge gummihandsker, man kan bruge plastikbære til at blande i uden det smelter. Og det vil også sige at du kan lave en form i for eksempel flamingo, og så bare lægge en epoxy oven på.

Der findes en masse forskellige farver, blandt andet gul, grøn, rødt, blåt og sort. Derudover findes der noget som hedder “EasyFinish”, hvor der allerede er epoxy på. Det kan ikke deformeres, og derfor lægger man det bare på en flad overflade og så er man færdig.
Læs meget mere om teknikker og firmaet bag, på EasyCarbon.dk.

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!