fbpx

F.i.A ude med nye F1-regler – Mercedes-teknik bliver forbudt

Den internationale motorsportsunion, FIA, har  netop offentliggjort nye regler for F1-sæsonen 2013. Bl. a. bliver Mercedes’ dobbelte DRS-system forbudt.

I denne sæson har F.i.A lavet hele 10 nye regler, hvori blandt andet vægt og DRS indgår.

F.i.A ude med nye F1-regler – Mercedes-teknik bliver forbudt, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests
F.i.A

Brug af DRS
Af sikkerhedsgrunde må kørerne nu kun bruge racernes DRS system i de forskellige DRS-zoner. Det nye i denne regel er dog, at dette også gælder i practice og qualify. Førhen har det været, så kørerne har måttet aktivere DRS systemet overalt på banen i practice og qualify, dog stadig kun i DRS-zonerne under selve løbet.

Dobbelt DRS systemer
Det system som Mercedes ”opfandt” i sidste års sæson, har F.i.A hermed valgt at bandlyse. Dette sker på baggrund af den vinkel frontvingen kunne få, for at få mindst muligt vindmodstand.

Racerens ”næse”
I år har de forskellige teams fået muligheden for at ”glatte” det hak ud på næsen, der har været et krav de seneste sæsoner. Den nu tilladte del, der må puttes på næsen for at glatte den ud, har fået øgenavnene ”forfængelighed” og ”beskedenhed”.

Crash Test
Det er nu blevet et krav at de forskellige racere skal udsættes for en ulykkestest, så snart der er ændret en lille smule på ”kroppen” af raceren. Dette er lavet af sikkerhedsgrunde for køreren, hvis nu det skulle gå galt.

Indgangsforbud
I denne nye sæson, vil de tidspunkter man må være i garagen og pitten, være ændret. De 6 timer som holdmedlemmerne måtte gå i pitten og modificere med raceren, er nu blevet forhøjet til 8 timer. De 4 undtagelser man måtte bruge i de forrige sæsoner, er nu reduceret til 2.

Følger du os på Facebook? – Ellers kan du det lige her!

Front vingen
I den kommende sæson vil F.i.A være mere strikse om materialerne, der bliver brugt til frontvingerne. Dette er bestemt med henblik på, det downforce de forskellige materialer vil kunne frembringe.

Minimums vægt for raceren
Den vægt der fremover vil være et minimum er 642 kg, hvor den førhen har været 640 kg. Ændringen i kravet for en minimum vægt skyldes de nye Pirelli dæk. Disse dæk vejer i gennemsnit per styk, et halvt kilo mere end de gamle.

Brændstof
Alle der følger med i Formel 1, oplevede i sidste sæson, at Sebastian Vettel måtte starte som sidste mand, da hans racer manglede brændstof.
Dette er ændret for den nye sæson. Førhen har det været 1 liters kravet, der afgjorde om man skulle starte sidst. Nu er det et krav at der skal være den ene liter + yderligere mere brændstof, til at komme helt ind i pitten.

Qualify
Da 2013 sæsonen byder på 2 racere mindre end i 2012, vil der fremover blive fjernet 6 racere efter Q1 og Q2, fromfor de 7 racere der blev fjernet sidste år.

Adgangs beløb
F.i.A har valgt at ændre priserne for adgangs beløbet i dette års sæson.
Redbull skal som forsvarende mestre betale 500.000$ for adgang + 6.000$ per point de opnåede i sæsonen.
Alle andre hold skal betale det 500.000$ store beløb + 5.000$ per point de opnåede i sæsonen.

Redaktionen

Pro-Street.dk Redaktionen udgiver en masse artikler indenfor en bred ramme i bilverdenen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!