Den nye BMW X3

Den nye BMW X3, som lanceres den 20. november 2010, er anden generation af BMW’s Sports Activity Vehicle medmarkant forbedrede pladsforhold, øget funktionalitet og højere kørekomfort.

 
Den nye BMW X3 er efterfølgeren til en salgssucces, og den sætter nye standarder for ren køreglæde i en Sports Activity Vehicle (SAV). Bilen giver niveauet for smidighed og brændstoføkonomi et markant løft og begejstrer samtidig med mærkbart øget kørekomfort.
Designet af den nye BMW X3 forener de typiske BMW X-kendetegn med en dynamisk, langstrakt silhuet. Takket være kabinens fornemme pladsforhold og fleksible indretning er det nu muligt at opnå skræddersyet rejsekomfort og variabel bagageplads, der opfylder alle behov. Firehjulstrækket BMW xDrive sikrer ikke blot bedre vejgreb, men er i denne udgave dimensioneret til at byde på overlegen køredynamik. Den nye BMW X3 forener topmoderne kvaliteter med kompromisløs alsidighed, køreglæde og brændstoføkonomi med komfort, funktionalitet, slidstyrke og elegance.
Den nye BMW X3 stiller til start med to topmoderne motorer. Den 4-cylindrede dieselmotor i den nye BMW X3 xDrive20d yder 184 hk/135 kW og overgår dermed forgængerens ydelse med 5 kW. Samtidig er det gennemsnitlige brændstofforbrug reduceret med 14 procent til 17,9 km/liter.
Den nye BMW X3 xDrive35i drives af en 306 hk/225 kW 6-cylindret benzinrækkemotor.

Designet: Urban elegance, dynamiske linjer og alle kendetegnene for en BMW X-model.
Karrosseriet på den nye BMW X3 er designet med urban elegance, holdbarhed og smidighed for øje. Kombinationen af en lav forende og en høj bagende skaber en dynamisk kileformet profil, der vidner om bilens sportslige kvaliteter. De konvekse og konkave overflader brydes af skarpe strukturlinjer, der giver bilen en skulpturel form.

Forenden på den nye BMW X3 domineres af den let fremadvinklede dobbeltnyre, et kraftfuldt frontskørt og motorhjelmen med seks konturlinjer, der mødes ved dobbeltnyren og udstråler en stærk personlighed. Sammen med de runde forlygter former tågeforlygterne, der er anbragt yderligt i forkofangeren, det triangulære lygtearrangement, der kendetegner BMW X-modellerne.

I forbindelse med ekstraudstyret xenonforlygter formes nær- eller kørelyset af lysstærke, hvide diodelysringe.


Profilen af den nye BMW X3 rummer ligeledes en unik fortolkning af de typiske BMW X-designelementer. Kraftige skærmkasser og kort afstand mellem forakslen og førerpladsen er kendetegnende for teknologien firehjulstræk og understreger SAV’ens robuste karakter. Silhuettens dynamiske fremtoning fremhæves af tre karakterlinjer.
Den nye BMW X3’s mærketypiske konturlinje i højde med dørgrebet stiger stejlt ved den forreste hjulkasse, hvorefter den forløber harmonisk til bilens bagende. To mindre udtalte linjer følger linjen over hjulkasserne.

Kabinen: Luksuriøs kabineindretning med intelligent funktionalitet.
Et generøst og variabelt pladskoncept, kvalitetsmaterialer og et karakteristisk tredimensionelt overfladedesign definerer kabineindretningen i den nye BMW X3 som et moderne rum med luksuriøse detaljer og intelligent funktionalitet. Instrumentbrættets vandrette linjer fremhæver kabinebredden. Det førerorienterede cockpit, der er et af BMW’s adelsmærker, fremhæves med en asymmetrisk midterkonsol.
Den høje siddeposition letter indstigningen og sikrer et fantastisk overblik i trafikken. Kontroldisplayet til ekstraudstyret BMW iDrive er harmonisk integreret i instrumentbrættet. Det 8,8 tommer store, højopløste display til navigationssystemet Professional er det største onboard-display i denne bilklasse.

Både ved forsædepladserne og ved bagsædet er den nye BMW X3 udstyret med mange store aflægningsrum, skåle og kopholdere. Bagsædets tre siddepladser byder på høj komfort til lange ture og væsentligt bedre plads til benene og albuerne end forgængeren. Med plads til mellem 550 og 1.600 liter er bagagerummet i den nye BMW X3 klassens største. Det variable kabinekoncept betyder samtidig, at pladsen kan indrettes på utallige måder.

Bagsæderyglænet kan deles 40:20:40, og de tre dele kan lægges ned hver for sig eller samlet. Det gør det muligt at udvide bagagepladsen trin for trin i takt med behovet.

Motorprogram: 4-cylindret dieselmotor og 6-cylindret benzinrækkemotor i seneste konfiguration.
Den nye BMW X3 xDrive20d har nu endnu højere ydelse og endnu bedre brændstoføkonomi end nogen af konkurrenterne. Med en slagvolumen på 2 liter yder denne 4-cylindrede turbodieselmotor med krumtaphus i aluminium og Common Rail-indsprøjtning hele 184 hk/135 kW ved 4.000 omdr./min. og udvikler et maksimalt drejningsmoment på 380 Nm i området 1.750 til 2.750 omdr./min. Motorens muskler sender bilen fra 0 til 100 km/t på 8,5 sekunder og videre til en topfart på 210 km/t.

 
Med sit gennemsnitlige brændstofforbrug på 17,9 km/liter og en CO2-emission på 149 gram pr. kilometer sætter BMW X3 xDrive20d nye standarder for brændstoføkonomi i denne bilklasse. Den nye BMW X3 xDrive20d med automatgearkasse har samme acceleration, topfart og brændstofforbrug, men en CO2-emission på 147 gram pr. kilometer.

Spontan respons, omdrejningsvillighed, silkeblød gangkultur og god brændstoføkonomi karakteriserer kraftværket i BMW X3 xDrive35i. Motoren har alle de kvaliteter, der kendetegner en rækkesekser fra BMW, og formår at forene dem på et utroligt højt niveau, takket være et innovativt teknologikoncept. BMW TwinPower Turbo-teknologi, High Precision Injection og variabel ventilstyring Valvetronic mødes for første gang i denne motor. Det udmønter sig i en motor med en slagvolumen på 3,0 liter, en ydelse på 306 hk/225 kW ved 5.800 omdr./min. og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved 1.300 omdr./min. Motoren sender X3 xDrive35i i sprint fra 0 til 100 km/t på kun 5,7 sekunder. Topfarten er 240 km/t. BMW X3 xDrive35i har ikke alene de mest dynamiske køreegenskaber, men også langt de bedste værdier for brændstofforbrug og emission blandt bilerne med sammenlignelig motorstørrelse i dette segment. Det gennemsnitlige brændstofforbrug udgør 11,4 km/liter og CO2-emissionen er 204 gram pr. kilometer.

BMW EfficientDynamics i den nye BMW X3: Premiere for automatisk start/stop-funktion i forbindelse med en automatgearkasse.
Den nye BMW X3 xDrive35i er som standard udstyret med en 8-trins-automatgearkasse. Denne gearkasse, der er unik i dette bilsegment, fås som ekstraudstyr til BMW X3 xDrive20d som alternativ til dennes manuelle 6-trins-gearkasse.

Automatgearkassen anvendes for første gang i forbindelse med den automatiske start/stop-funktion. Når du holder stille for rødt eller holder i kø, standser automatikken motoren. Motoren starter igen, så snart du løfter foden fra bremsen. Hvis funktionen Auto Hold er aktiveret, behøver du kun at træde let på speederen.

Automatisk start/stop-funktion er også standardudstyr i BMW X3 xDrive20d med manual gearkasse. Bilen er desuden udstyret med en gearskiftindikator. Funktionerne genvinding af bremseenergi, elektrisk servostyring, behovsstyrede forbrugsenheder, intelligent letvægtskonstruktion og dæk med reduceret rullemodstand er på listen over standardudstyr i alle modeller, hvor de bidrager til at reducere brændstofforbruget og emissionsværdierne.

Nyudviklede hjulophæng, optimeret xDrive og unikke muligheder for skræddersyet dynamik og komfort.
Den nye BMW X3 leveres som standard med det permanente firehjulstræk BMW xDrive. Dette elektronisk styrede system sikrer variabel fordeling af drejningsmomentet på for- og bagakslen.


Styreenheden, der samvirker med Dynamic Stability Control, modvirker enhver tendens til overstyring eller understyring ved hjælp af hurtige og præcise indgreb. Innovativ finjustering af systemopsætningen gør det muligt at øge køredynamikken, så det intelligente firehjulstræk ikke kun sikrer bedre vejgreb, men frem for alt bedre køreegenskaber i svingene. Selv ved almindelig kørsel gennem svinget sender systemet mere moment til baghjulene. Ekstraudstyret Performance Control forbedrer BMW X3’s smidige kvaliteter endnu mere. Målrettet nedbremsning af hjulet inderst i svinget kombineret med øget momenttilførsel sikrer, at bilen mester ethvert sving i smidig stil. Resultatet er øget køredynamik i svingene og optimalt vejgreb.

Den nye BMW X3 byder også på en helt nyudviklet ophængsteknologi. Kombinationen af dobbeltledsfjederben på forakslen og en multiledsbagaksel skaber perfekte forudsætninger for optimal smidighed og kørekomfort. Den elektroniske servostyring omfatter Servotronic-funktionen til hastighedsafhængig servovirkning og er endnu en nyhed i BMW X3, hvor den målrettet forbedrer styretøjets præcision. Det nyudviklede variable sportsstyretøj fås som ekstraudstyr og sikrer, at du skal dreje mindre på rattet for at opnå samme styrevinkel på forhjulene. Resultatet er lettere parkering og manøvrering omkring skarpe hjørner.


Dynamic Damper Control fås som ekstraudstyr til den nye BMW X3. De elektronisk styrede støddæmpere tilpasser sig efter vejforholdene og til din kørestil. Ved hjælp af Dynamic Control-systemet kan bilens fører påvirke støddæmpernes karakteristik. Denne funktion, der nu for første gang tilbydes i en BMW X-model, lader bilens fører vælge mellem “NORMAL”, “SPORT” og “SPORT+” via en knap i midterkonsollen. Dette valg påvirker ikke kun støddæmpernes karakteristik, men også speederresponsen, motorresponsen, servostyringens servovirkning, DSC-grænserne og – afhængigt af omfanget af ekstraudstyr – automatgearkassens skiftedynamik. Alle faktorer kombineres til et afbalanceret setup.

Som alle BMW X-modeller er den nye BMW X3 udstyret med et ekstremt vridningsstabilt karrosseri, præcist definerede støttestrukturer og store deformationszoner. Sikkerhedspakken omfatter front- og bækken/bryst-airbags, sideairbaggardiner, trepunktseler på alle pladser, selekraftbegrænsere, seleforstrammere og aktive nakkestøtter på forsæderne samt ISOFIX-beslag til barnestole på bagsædet.

Innovativt udstyr og et bredt udvalg af BMW ConnectedDrive-funktioner.
Udvalget af ekstraudstyr rækker lige fra klimaautomatik med to zoner, panoramasoltag, highend-lydanlæg og navigationssystemet Professional med indbygget harddisk til bagklapautomatik og et anhængertræk med eldrevet kuglehoved. Udvalget af assistentsystemer fra BMW ConnectedDrive er helt unikt i dette segment. Den nye BMW X3 kan udstyres med blandt andet Head-Up Display, adaptivt kurvelys, fjernlysautomatik, fartpilot med bremseassistent samt et bakkamera med Top View.

Motorvarianter ved lanceringen.
BMW X3 xDrive20d:

4-cylindret dieselmotor med krumtaphus i aluminium, turbolader og Common Rail-indsprøjtningssystem
Slagvolumen: 1.995 cm3, maks. ydelse: 184 hk/135 kW ved 4.000 omdr./min.
Maks. drejningsmoment: 380 Nm ved 1.750-2.750 omdr./min.
Acceleration 0-100 km/t: 8,5 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 17,9 km/liter
CO2-emission: 149 g/km
Emissionsstandard: Euro 5

BMW X3 xDrive35i:
6-cylindret benzinrækkemotor med BMW TwinPower Turbo, direkte indsprøjtning og Valvetronic
Slagvolumen: 2.979 cm3, maks. ydelse: 306 hk/225 kW ved 5.800 omdr./min.
Maks. drejningsmoment: 400 Nm ved 1.300 omdr./min.
Acceleration 0-100 km/t: 5,7 sekunder
Tophastighed: 240 km/t
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 11,4 km/liter
CO2-emission: 204 g/km
Emissionsstandard: Euro 5

Produceres på BMW’s fabrik i Spartanburg.
Smidighed og komfort, sportslighed og effektivitet, holdbarhed og elegance, fleksibilitet og luksuriøse kabineindretninger – den nye BMW X3 opfylder alle krav, der stilles til en moderne Sports Activity Vehicle. Med sine mange kvaliteter sætter den nye standarder i det segment, som forgængeren var med til at skabe. Den nye BMW X3 bygges efter vanlig BMW Group-kvalitetsstandard på BMW’s fabrik i Spartanburg, USA. Spartanburg-fabrikken producerer i forvejen modellerne BMW X5 og BMW X6, hvilket gør fabrikken i South Carolina, USA til et stærkt kompetencecenter for BMW X-modellerne i BMW Groups verdensomspændende produktionsnetværk.
Takket være omfattende kapacitetsudvidelser er forudsætningerne for at integrere den nye BMW X3 i produktionsprocessen allerede til stede.

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!