Biltest: BMW 750iL

Når man kører på motorvejen i sin lille Peugeot og ser en stor luksusbil nærme sig i sit bakspejl, kunne det nemt være en person med mange penge, en kendt eller en kongelig.
Men denne eftermiddag, er det blot Pro-Street, som er ude og lege rig med de rige, på en måde man altid har drømt om, nemlig ved at cruise rundt på en fissefornem førsteklasse stil – I en BMW 750iL!

Man skulle ikke tro det, men når du kører rundt i denne bil, så får du alt den respekt du mangler i din stylede Honda Civic, fordi alle de andre billister holder tilbage for dig, giver dig plads, og rykker sig når du kommer i yderbanen og vil forbi – Selvom du cruiser til Radiosoft!
Det er førsteprioitets status i trafikken der vil noget!

Hvordan kører den så
Det er sjældent at du kan køre i en bil, med V8 Twin-Turbo, og køre mere end 40 km/t, og stadigvæk være i stand til at snakke med hinanden uden at skulle råbe. Men ikke i den her.
Det kan ligefrem godt blive irriterende, at man kan høre Så meget, for sidder dine passagere og læser bøger – jamen så kan du høre hver enkelt gang de bladre side.

Tilmed kan du høre hvad folk snakker om uden for, selvom de snakker normalt, og så er det man tænker om ens privatliv bliver krænket inde i bilen, men uden for, er det ikke til at høre hvad der bliver snakket om inde for i varmen – hvilket er godt.
For mens man kører den her BMW, så kommer man hurtigt til at føle sig hævet over andre, hvilket giver nogle fantastiske kommentarer…..

Alt det ekstraudstyr den her bil er proppet med gør, at du virkelig ikke føler, at den bil du cruiser rundt i er en stor 2.5 tons tung container, med over en meter ud til nyren fra din egen sædeposition.
Denne størrelse kommer først Rigtig til bemærkning, når du forsøger at vende i et lyskryds eller skal ud gennem en mindre baggård.
For selvom denne bil har større ratudslag end en Ford Focus RS, så vender den altså bare ikke liiige på en tallerken.

Det samme gælder når du skal ud af en indkørsel.
Her har BMW tænkt så langt, at de har smidt et par kamerae ud i fronten på bilen, en på hver side, som du ved tryk på en knap, kan aktivere og se i dit display inde i indstrumentbordet hvad der sker uden for.
Det betyder faktisk, at når du kigger til venstre og der holder en bil parkeret, så placere du bare dit eget sæde over fortovet, aktivere kameraene, og så kan du se hvad der sker på den anden side af den parkeret bil – skide smart!

Noget andet vi fandt ud af man kunne bruge disse kamerae til, er at hvis du holder ved siden af en kvindelig cykelist om sommeren, iført kjole eller noget andet kort, så kan du lige kontrollere om hun har trusser på….. Næsten.

Ud over alle disse fede detaljer af udstyr på bilen, så kører den bare fantastisk godt.
Du har en formidabel power når den skal flytte sig, og de forskellige programmer du kan vælge, fra Sport+ til Comfort gør, at du altid har en indstilling lige meget hvilken stil du vil kører.
Jeg foretrak Comfort med Radiosoft på højtalerne, og en let og elegant fod på speederen, så man Rigtig kunne mærke den luksus det er, at køre stor bil.

750iL og spionkameraer
Motorrummet er ikke noget at råbe hurra for, det ligner alle andre nye biler hvilket betyder indpakning i plastk hele vejen igennem, så motoren ikke fremstår så maskulin som den i virkeligheden er. Men den V8 Twin-Turbo, som lægger under hjelmen i den her, er mere end nok. Den fås til sølle 900.000 i England – for modellen større (760iL V12). Men det behøves slet ikke. De små prikker i fronten af bilen, er ikke parkeringssensorer, men små kamerae du kan aktivere inde fra kabinen, så du kan følge med i hvad der sker uden for din indkørsel, mens du selv holder derinde

Design og kørsel
Jeg har et års tid haft mulighed for at køre en lille smule rundt i alle BMW modellerne, alt fra gamle E30 cabriolet uden servo, til de helt store M-Serier og 7-Serier.
Min favorit har altid været den store 7-Serie, så da den nye model kom ud her, var mine forventninger store til den, og jeg må sige jeg er blevet imporneret endnu en gang.

For det første er det genialt at gearstangen endelig er rykket tilbage hvor den virkelig hører til, nemlig nede hvor din højre hånd hviler.
Den tanke de havde for nogle år siden, med at sætte den oppe i ratkrandsen, var måske god som ide – men i praksis var det noget rigtig hø, for specielt når man arbejdede som mig, som klargøringsmand, og havde brugt oseaner af tid på at gøre den 7-Serie flot, kunne man starte forfra når man skulle bakke ud af garagen, for så var man som regl kommet til at hive i vinduesvisker stangen, hvilket gav et resultat af forlygtevask og sprintkler hen over hele fronten…

Kabine
Kabinen er dog ikke så impornerende som jeg havde troet.
Lidt mere design som gør den til sin egen, kunne jeg godt have tænkt mig.
Sæderne er selvfølgelig ikke til at sætte en finger på, og indstrumentbordet står hvor det skal, skærmene og BMW-menuen er blevet forbedre og gjort meget mere logiske for amatører som os, men ellers ligner det sig selv fra den tidligere 7-Serie synes jeg.

Knapperne på instrumentpanelet er de samme og knapperne til alle de 10.000 andre ting, ligner også noget man har set før.
Der kunne det være lækkert, at de små ting også lige havde fået sig en lille “facelift” i farten.
Dertil er det lidt underligt at vende sig til, at når du åbner døren og skal gribe fat i den så den ikke åbner op på hvid gab, at så skal du ikke hive fat i armlænet som normalt, men lige Under dørhåndtaget.
Det virker lidt akavet desværre.

Ud over det, er det også en smule negativt, at man rundt om i kabinen finder plastik dele, jeg mener, i en bil til Så mange penge, ville det være mere fair at den var pyntet med noget overtrukket smart grej.
Dog er det ikke noget du i din normale travle hverdag lægger mærke til, fordi det indgår rigtig flot i designet med alt det andet, og det ligner heller ikke plastik. But still.


Gearsystem og motorlyd
Jeg har aldrig været vild med BMW’s måde at skife gear på, og specielt deres SMG-gearbox som kom i den gamle M6 og M5, var i mine øjne virkelig ikke nogen succes.
Så var jeg ærlig talt mere til den automatgearkasse, som sidder i den gamle BMW 5-Serie E39 eller den normale E60, som skifter meget mere glat og behageligt.
Det forekommer desværre at den ikke helt ved, hvad for et gear den skal sætte sig i, hvis man giver lidt gas for at komme afsted, og så vil tage det med ro bagefter.

Motorlyden er dog helt fantastisk!
Hvis man ikke synes at V8 lyder godt, så skal man søge læge på stedet.
Og selvom du kører i en ministerbil, så kan du stadigvæk gå fra at være komplet lydløs, til at brøle din bil af med en herlig brummen fra bagenden. Det kan man ikke tage fra den!

Generelt
Hvis du overvejer at købe en bil i denne klasse, så skal du nøje have med, om du ønsker en L-ang version.
For det her kræver virkelig, at du ikke har trukket dit kørekort i en automat, og at dine parkeringsmuligheder er store nok til, at du kan slynge dette monster ind på plads.
For trods alt det hjælpeudstyr du får med, så er det stadigvæk dig selv der sidder med den sidste og afgørende kontrol over bilen.
Dertil ville jeg ikke mene, at den version i trinnet højere er nødvendig.
Altså en 760iL med V12, da den her leverer ganske optimale præsentationer, og på den anden side er det federe at sidde bagi i denne bil – men det ville det ikke være, hvis man blev kastet rundt i en V12.

Prismæssigt er det en dyr fætter – 2.467.882 danske kroner.
Den har så også udstyr for 619.000 kr, i form af “Læder Eksklusiv” til 121.556 kr, “Komfortsæder for” til 46.732 kr., “Navigation Professionel” til 53.973 kr. og meget meget mere.
Men den kan også fås til 1.848.800 kr, hvis man vil undvære nogle af disse goder.

Men desværre bor vi jo i det flotte danske land, som gør at prisen er så høj, for havde du boet i England, så havde du kunne få en 760iL V12, til 900.000 danske kroner, og lov mig om ikke det sikkert også er med en udstyrspakke der kan få danske ejerer til at græde.


Priser
BMW 7-Serie fås med en lang række forskellige motorer, og specifikationerne på denne 750iL lyder sådan:
8-cylindret V8 liters beziner, Twin-Turbo med 6-trins automat gearkasse, som leverer 407 hk og 600Nm til en pris af 1.848.800 kr.
Den fås i komplet eget farvevalg, ligesom kabinen vælges efter eget ønske.

Stor tak til Anders Berner for alle at give os denne kæmpe mulighed!

Testkører og artikel: Niki Funch
Foto: Niki Funch og Charlotte Stenholt Kristensen

Fakta
Mærke/model:
BMW 750iL, V8 twin-turbo, 6-trins automatgear (407hk)
Karosseritype:
Sedan
Døre:
5
Siddepladser:
5
Cylindre:
8
HK/Moment:
407HK/600NM
Topfart:
250 km/t (Elektronisk begrænset)
0-100:
5.3
Km/l:
8.8
Ekstraudstyr:
Metallak, Læder Eksklusiv, Dynamic Drive, Sportslæderrat, Bakkamera og meget mere.
Pris:
2.467.882 kr
Udstyrspakker:
Ingen. Mulighed for tilkøb af en lang række ekstraudstyr.
Startpris:
1.848.800 kr

Forhandler fakta
Lokaliseret: Borgmester Christansens Gade 50, 2450 København SV
Telefon:
7015 6156
Email:
soren.jepsen@bmw.dk
Forhandler: BMW Danmark
Hjemmeside:
http://www.BMW.dk

[nggallery id=14]

Vis mere

En kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.