Brabus er klar med en tunet version af Smart, som er en underholdende lille bil med en kvik motor.

Da jeg vælger at prøve en Smart Brabus, er det på baggrund af to ting. Jeg har aldrig kørt i en Smart, hverken som chauffør eller som passager. Og så lyder en Brabus udgave ikke til at være en kedelig omgang. Derfor begiver jeg mig afsted, for at hente ugens testbil – Smart Brabus Fortwo Coupé!

Smart er den lille bil vi kender fra nogle år tilbage, da den blev lanceret som en smart bybil der kunne parkeres over alt nemt og bekvemt. Bilen der samtidig var så lille, at den faktisk kunne holde med fronten ind mod kantstenen, og stadigvæk være i båsen. Bilen går samtidig langt på en liter brændstof, og var derfor rigtig oplagt for en single, bosat i storbyen.

 

Smart Brabus henvender sig til de livstilsbevidste. Dem med den store Mercedes-Benz hjemme i garagen, som vil have en lille bil ved siden af. Eller også er det kvinder, som vil have en sød lille og anderledes bil. Under min testuge mødte jeg en række andre Smart ejere. Om det var tilfældigt, eller om det var fordi jeg helt automatisk lagde mærke til andre Smart-biler, ved jeg ikke. Men sandheden var i hvert fald, at langt de fleste var kvindelige chaufføre i den fødedygtige alder.

Den hvide farvekombination, virker samtidig til at være ret populær blandt ejerne. Men Brabus udgaven virker til at være knap så hip. Eller også har det noget at gøre med hvad den koster. For nok er den kvik, har brede skærme og en centerudstødning – men hvis der er noget der tager livet af den, så er det prisen. For Smart Brabus er ikke ligefrem i den billige ende af små biler.

Når vi er i den kategori af mindre biler, der er livstils-tiltrækkende, så rammer vi typisk MINI Cooper og Audi A1. Den billigere ende er domineret af Fiat 500. Alle disse biler har noget til fælles – de skiller sig ud. Smart Brabus skiller sig markant ud, på prisen. Den koster nemlig hele 249,900 kroner! Av. Det var knap så ‘smart’.

For denne pris får du en tunet udgave af Smart Fortwo Coupé, der med sine brede skærme og fælge samt centerudstødning, sender dig til 100 km/t på 8,9 sekunder. Bilen er drevet af et baghjulstræk og en rækkemotor på tre cylindre, som er placeret under gulvet i bagagerummet. En turbo hjælper med til at levere et resultat på 102 hestekræfter og et moment på 147 Nm, mens en hård undervogn og en sænkning er med til at gøre den mere sporty.

 

Den ellers ret kvikke benzin motor, bliver dræbt af gearkassen. Som noget af det første jeg lægger mærke til på bilen under kørslen, er hvordan det irritere mig noget så grusomt, når bilen skal skifte gear. Den taber nemlig gassen. Fuldstændig, mellem skiftene. Det gør ikke så meget når du kører stille og roligt, men vil du give den lidt gas, så sidder du nærmest og falder frem og tilbage i sæderne.

Jeg synes heller ikke at den skiftede helt når jeg ville. Den føltes ikke så kontant når jeg ville skifte. Så man kom ofte ud i at forvente gearskiftet på et andet tidspunkt, end der hvor det faldt. Og det er rigtig ærgeligt, da bilen ellers er ret kvik og sjov. Og det styrker min holdning til, at denne bil skal have manuel gearkasse.

Da det er første gang jeg kører i en Smart, så er alle ting nye for mig. Man kan ikke komme uden om, at bilen nærmest er højere end den er lang. Det betød at jeg oplevede den decideret ubehagelig at køre i på motorvej. Ikke når det gik ligeud. Men når der kom vind – sidevind. Jeg følte ofte at jeg måtte sidde med begge hænder på rattet, da vindpustene kunne mærkes markant i bilen.

Derfor kørte jeg mest i byen og på de veje hvor hastigheden var lavere. Det var ikke rart, og tilmed lød det ikke særlig økonomisk når man kørte på motorvejen. Men bilen er opgivet til at køre 19,2 km på en liter brændstof, og det, trods Brabus udgaven. Smart Brabus opleves heller ikke så direkte i styrtøjet synes jeg. Jeg savner den var lidt mere præcis, nogle gange. Men det skal opleves før man ved det.

 

Hvis du skal ud og have dig en Smart, så kan det anbefales at købe den i Brabus udgaven, hvis du har penge på lommen og vil give din kone eller dig selv en lille og sjov bil. Ellers skal Smart købes, hvis du vil have en fornuftig lille bybil med plads til to. Bilen kan også sagtens holde til at køre en tur i Ikea. Den klarede i hvert fald opgaven trods sin størrelse, da jeg skulle hente et sæt barstole til mit barbord.

Derudover savner jeg lidt mere kvalitet over kabinen. Jeg var på udkig efter en “standard-Smart” i min testuge, for at se forskellene mellem Brabus udgaven og den normale. Men det lykkes mig ikke at finde nogle, som var anderledes. Andet end en udgave, der havde CD-afspiller. Og det undre mig, da der stod Brabus på mine ure, og bilen havde stofdetaljer på instrumentbordet. Men det kan jo være fordi, at de andre Smart ejere har valgt mere udstyr til deres biler.

Bilen fås i to udgaver:
Smart Fortwo Coupé Pure, fra 94,900 kroner.
Smart Fortwo Coupé Passion fra 139,900 kroner.

Fakta
Mærke/Model
:
Smart Brabus Fortwo Coupé
Motor: Rækkemotor med turbo, 3-cylindre
Gearkasse: Softouch automat gearkasse
Karosseritype: Coupé
Siddepladser: 2
HK/Moment: 102/147
Topfart
155 km/t
0-1008,9 sek. (Egenvægt på kun 795 kg!)
Km/l: 19,2 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 249,900 kr. (Brabus udgave)

[nggallery id=472]