Biltest: Seat Leon Cupra R

Seat Leon Cupra R har været på markedet et godt stykke tid nu, men den er blevet billigere med tiden, og bestemt ikke dårligere.

Biltest: Seat Leon Cupra R, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Seat har sænket priserne på tværs af hele deres modelprogram, og det er også kommet topmodellerne til gavn. Seat Leon Cupra R er blevet så “billig”, at den lidt mindre heftige Leon Cupra er udgået af programmet hos den danske Seat-importør. Nu har jeg skrevet billig i gåseøjne, for 400.000 kroner er trods alt en slags penge, men ser man på, hvad man faktisk får for pengene, er der tale om et på papiret rigtig godt køb.

Det er mange penge for en mindre spansk familiebil, men det er immervæk de færreste mellemklasse familiebiler, der når 100 km/t på godt seks sekunder. Ret skal være ret, for det vil nok være de færreste børnefamilier, der spenderer 400.000 kroner på en Seat Leon, og derfor giver det heller ikke mening at tage kriterierne for en god familiebil i brug her.

Biltest: Seat Leon Cupra R, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Seat Leon er i det hele taget ikke en gennemsnitlig dansk families førstevalg. Først og fremmest nok fordi den ikke fås som stationcar. Og så er det bare generelt ikke Seat, man går efter, når man skal have sig en praktisk børnecontainer – med mindre den store Alhambra frister. Det er nogle andre kerneværdier, Seat arbejder ud fra, hvad mottoet Auto Emoción jo også indikerer. De skal være VW-koncernens svar på Alfa Romeo, og her er Seat Leon Cupra R nok det tætteste, man kommer.

De runde former, den sydlandske sjæl, de karakteristiske baglygter og de skjulte håndtag i bagdøren har alle Leon-versioner til fælles. Men derudover kan Leon Cupra R byde på masser af fart over feltet og, hvad testbilen angår, den rigtige farve. En ægte alfist ville dog nok forholde sig noget skeptisk til den ikke særligt klædelige instrumentbordsbeklædning og sidespejlskallerne – men det er heldigvis ikke standartmonteret. Pianolak og tern på intrumentpanelet ændrer alligevel ikke på, at førermiljøet i Seat Leon i den grad mangler noget Alfa-“sjæl”.

Biltest: Seat Leon Cupra R, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og BiltestsBiltest: Seat Leon Cupra R, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Om der er nogen form for Alfa-sjæl over Seat Leon Cupra R’s køreegenskaber, det skal jeg lade være usagt. Men 265 hestekræfter fornægter sig ikke, og de gør bilen i stand til at efterlade de fleste Alfaer i støvet. Det enorme kraftoverskud, som den hårdt pumpede turbolader formår at generere, er til rådighed fra 2500 omdrejninger i minuttet, og det føles specielt imponerende, når man i tredje gear accelererer fra 60 km/t. Speedometernålen står på 100 km/t inden man har nået at sige “Seat!”. Når motoren når de 5000 omdrejninger, kan man så passende lægge fjerde gear ind, og bemærke hvor vel den 6-trins manuelle gearkasse fungerer – den er bygget til at blive rørt godt og grundigt rundt i.

Et elektronisk XDS-spærredifferentiale sørger for at dirigere de 265 heste ned til forhjulene så optimalt som muligt, og det gør, at der ikke er nogen grund til at frygte kombinationen af forhjulstræk og så mange kræfter. I samspil med den faste undervogn og de store 19″ fælge på lavprofildæk er differentialet garant for en overraskende udramatisk køreoplevelse, for den hidsige Seat skal sendes djævelsk hurtigt gennem svingene for på nogen måde at give føreren fornemmelsen af ikke helt at være i kontrol over tingene. Lidt mere underholdning kunne man godt have ønsket sig.

Biltest: Seat Leon Cupra R, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Det er heller ikke meget underholdning, man får, når man står nede på tanken for tredje gang på en uge, og må konstatere, at det heller ikke denne gang er lykkes at få Leonen op over de 10 km/l. Men 0 til 100 “på møj hidsig vis” kræver sin benzin, og det er den ekstra pris, man må acceptere. Ligesom komforten er brændstoføkonomien blevet ofret i kampen for at kunne være med blandt de bedste super-GTI’er. Seat Leon Cupra R kører ikke væsentligt bedre end sine konkurrenter, men alene prisen gør den uhyre attraktiv – det er tvivlsomt, om eksempelvis en Scirocco R, som koster 190.000 kroner mere, kører 190.000 kroner bedre.

Fakta
Mærke/Model
:
Seat Leon Cupra R
Motor:
1984cc benzin
Gearkasse:
6-trins manuel
Karosseritype: 5-dørs hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 265/350
Topfart:
250 km/t
0-100: 6,2 sek.
Km/l: 12,3 km/l
Pris: 436.700 kr. (basispris: 399.990 kr.)
Ekstraudstyr: PST Teknikpakke Plus (+32.900), speciallak Emoción rød (+3.900)

[nggallery id=416]

Vis mere

En kommentar

  1. Det her er min drømme bil (drømme bilen man kan købe for penge selvfølgelig)

    Den er virkelig fræk, og så sparker den virkelig bagende som du også selv hentyder til i indlægget!

    Elsker den bil!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!