Biltest: Mercedes-Benz C-Klasse Stationcar

Den nye C-klasse byder på dynamik, komfort og elegance i én skøn pærevælling, men den er dyr og samtidig ikke nogen gave til de pladskrævende af os.

mercedes-benz-c-220-t-cdi

Mercedes er altid blevet forbundet med specielt to ting: at de koster så meget, at ingen danskere har råd til dem, samt at man, i forlængelse heraf, næsten kun ser dem med et TAXA-skilt på taget. Og det er ikke et billede, Mercedes-Benz C220 T CDI ændrer nævneværdigt på. I hvert fald ikke i Avantgarde-mundering og med ekstraudstyr for over 300.000 kroner.

Men havde det ikke været fordi BMW kørte med specialpriser på deres aldrende 3-serie, så ville en C220 T CDI i basisudgave have kostet næsten 100.000 kroner mindre end en BMW 320d stationcar. C-klassen er fortsat den dyreste i sin klasse, men den er altså delvis undskyldt.

Den fulde tilgivelse kan jeg så næsten give den, efter at have haft den som selskab i en lille uges tid. For den kører fremragende. Hvis man skulle nævne en tredje fordom om Mercedes, må det næsten være den med, at de altid har været mere komfortable end dynamiske. En fordom, som måske nok har sin berettigelse et stykke henad vejen, men det kan bestemt ikke være på grund af C-klassen i nyeste aftapning. Styretøjet, foranlediget af det ikke standartmonterede elektrohydrauliske “Direkte styring”, er både tilpas letgående og tilpas skarpt på samme tid. Så selvom det måske ikke er helt lige så præcist og involverende som i BMW 3-serien, er det rarere at have med at gøre i hverdagen.

Samme gode kombination af præcision, dynamik og komfort finder man i undervognen, der gør bilen meget retningsstabil på motorvejen, på trods af stærk sidevind. Man mærker tydeligt, at C-klassen, ligesom sine større søskende, er bygget til de lange stræk, selvom den ikke er lige så blød. Den er faktisk næsten så fast, at man nogle gange kan komme helt i tvivl, om det kan være rigtigt at man sidder i en Mercer. Men det gør samtidig bilen til en fin makker, når vejene bliver snoede. Og er underlaget lidt fedtet, sparker den gerne lidt ud med bagenden, hvis den bliver provokeret lidt med højrefoden. En positiv overraskelse, specielt taget i betragtning, at det trods alt bare er en diesel på 170 hk. Men et solidt moment på 400 NM fra de to turboladere slår jo godt fra sig – noget der selvfølgelig også har sine fordele i overhalingssituationer.

mercedes-benz-c-220-t-cdi

Et blik ind i kabinen afslører et interiør, som er blevet væsentligt mere attraktivt end i pre-facelift C-klassen. Jeg har som sagt haft at gøre med en Avantgarde-model, og den kommer blandt andet med et 3-eget multifunktionssportsrat med perforerede gribeflader, dellæder og interiørelementer i mat sølv. Det giver samlet set bilen en eksklusiv karakter, som BMW ikke kan tilbyde i tilsvarende grad med deres nuværende 3-serie. Men ligesom 3-serien lider C-klassen af pladsproblemer. Benpladsen på bagsæderækken er acceptabel, men en stor kardantunnel i midten gør, at 3 personer kun akkurat vil kunne føle sig til rette. Jeg skulle i testugen have transporteret en lænestol tværs over Jylland, men jeg måtte ret hurtigt erkende, at C220’erens 485 liters bagagerum ikke var opgaven voksen. Stolen endte med at ryge ind bag i min mors Ford Focus stationcar, som kun rummer 475 liter, men som til gengæld har en bagagerumsåbning, der er hele 10 cm højere. Og det illustrerer i virkeligheden meget godt, at C-klassen tilhører et segment, hvor design betyder mere end praktisk anvendelighed.

mercedes-benz-c-220-t-cdimercedes-benz-c-220-t-cdi

Udover pladsproblemerne var der også et par detaljer omkring førermiljøet, som undertegnede aldrig blev gode venner med. Det drejer sig for det første om parkeringsbremsen, som på bedste Mercedes-maner kommer i form af en ekstra pedal til venstre for fodbremsen. I sig selv ikke nogen løsning, jeg er tilhænger af, men når man samtidig behøver et ekstra betjeningsgreb under rattet til at løsne parkeringsbremsen igen, så begynder jeg at undre mig over, hvad i al verden meningen er – et levn fra fordums tid, måske? For det andet forstår jeg ikke idéen med at placere betjeningen af både viskere og blinklys i én arm på venstre side af rattet – så mange betjeningsmuligheder på ét sted kræver i bedste fald tilvænning. Den tredje bemærkning knytter sig til gearkassen, den 7-trins 7G-Tronic PLUS; den fungerer isoleret set upåklageligt, med tilpas hurtige skift og uden tegn på tøven. Men forinden havde jeg tilbragt en uge i en BMW X3 med BMW’s nye 8-trins automatgearkasse, og den overgår altså Mercedes’ med flere længder. Hvor BMW-gearvælgeren har form som et lille joystick, som bare skal vippes til for at skifte mellem de forskellige funktioner, har Mercedesen en mere traditionel gearvælger med en lang, sej gang. Og den manuelle funktion er decideret stenalderagtig ved siden af BMW’en, både hvad angår betjening og reaktionstid.

Men ligemeget hvordan man vender og drejer det, er og bliver C-klassen sandsynligvis en hyrevogn. Og vognmændene går nok alligevel ikke så meget op i, hvordan et automatgear fungerer i manuel indstilling. Mercedes-Benz C220 T CDI har de kvaliteter, som taxachauffører efterspørger, hvad angår kørekomfort, interiørkvalitet, accelerationsevne og ikke mindst den aura af eksklusivitet, som ligger i stjernen ude på fronten. Den ville således også gøre et ypperligt job som pendlerbil, hvis pendleren altså kan forlige sig med prisen, den begrænsede plads og med den lidt knoklede betjening af visse ret centrale funktioner.

Fakta
Mærke/Model
:
 Mercedes-Benz C 220 T CDI BlueEFFICIENCY aut.
Motor: 2143cc diesel
Gearkasse
7-trins auto
KarosseritypeStationcar
Siddepladser5
HK/Moment: 170/400
Topfart
219 km/t
0-1008,3 sek.
Km/l19,6 km/l
Pris883.051 kr. (vejl. udsalgspris u. ekstraudstyr: 560.900 kr.)
Ekstraudstyr:  Metallak (20.022,-), Avantgarde (42.647,-), Direkte styring (5.202,-), ILS (36.277,-), Parktronic (18.203,-), PRE-SAFE (8.582,-), 7G-TRONIC PLUS (54.611,-), Førerassistentpakke PLUS (50.709,-), COMAND Online (74.895,-).

[nggallery id=431]

Vis mere

ommentarer

  1. Sgu lækker, men prisen er for høj. Man skulle tro at Mercedes-Benz stadig var i 2008 og ikke havde opfattet at verden er ramt af en krise. Direktøren er ikke gået ned i løn, men de fleste er beviste om at sende de rigtige signaler og køber, så jeg tror ikke at tiden er for 800k direktionsbiler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!