Biltest: Kia Sportage

Glem det blakkede koreaner-image og glem det grå helvede, som man traditionelt har forbundet med Kia. SUV’en Sportage bringer helt nye idealer på banen. Men den lader stadig en del tilbage at ønske.

Biltest: Kia Sportage, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Med den nye Sportage har Kia endegyldigt fået luet ud i deres gamle bilpark, som primært bestod af mere eller mindre grå, kedelige, og i visse tilfælde skrotklare, transportmidler. Produktionen er flyttet fra Korea til Østeuropa, og selvom det ikke nødvendigvis lyder som nogen forbedring, så viser modeller som Cee’d og Soul med al ønskelig tydelighed, at tingene har flyttet sig i den rigtige retning.

Kia’s modeller har fået et gennemgående kvalitetsløft, så de nu i højere grad kan konkurrere med europæerne, og designet halter bestemt heller ikke så meget efter længere. Det er den nye Sportage et fint eksempel på. Den ser i skribentens øjne ganske enkelt fremragende ud, og den vækker tilmed opsigt der, hvor man kører. Om det så er ude på landet eller i storbyen. Se det var der ingen, der for ti år siden troede kunne lade sig gøre!

Testbilen var ikke lakeret i den ellers velkendte skrig-orange introduktionsfarve, som tilføjer et yderligere opsigtsvækkende element til en i forvejen opsigtsvækkende bil. Heldigvis. Dels ser den bedre ud i grå, dels højner en mere “danskervenlig” eller “jantelovsvenlig” farve sandsynligvis gensalgsværdien. Men det er jo ren spekulation. Ligegyldigt hvad skal man nok ikke forvente at få så forfærdeligt meget af nyprisen på 360.000 kroner tilbage, når en udskiftning en gang står på programmet. Dertil er efterspørgslen simpelthen ikke stor nok.

Biltest: Kia Sportage, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Kia Sportage er en livsstilsbil, og livsstilsbiler er traditionelt ikke kendt for at være nogen supergod investering, hvis man regner på det i kolde kontanter. Ud fra et mere kørsels- eller oplevelsesmæssigt perspektiv er sagen en anden, for det er da en helt god fornemmelse at vide, at der ikke kører tusindvis af samme model rundt på de danske veje. Jeg har endnu til gode selv at støde på én. Men spørgsmål er, om Kia Sportage er lig med ren og skær køreglæde. Det er ganske vist forskelligt hvad vi hver især lægger vægt på ved en bils køreegenskaber, men rent køredynamisk er den nye Sportage ikke nogen imponerende oplevelse.

Der er flere forklaringer, og vi kan passende starte med komforten, som man vel burde forvente en del af, med tanke på, at en bil af denne størrelse og med denne frihøjde må skønnes at tilhøre SUV-segmentet, selvom denne specifikke version må nøjes med træk på forhjulene. I dette segment er det meget få biler, der både kan puste og have mel i munden på én gang. Og det kan Kia Sportage da tydeligvis heller ikke. I bestræbelserne på at neutralisere krængning og andre SUV-typiske vederstyggeligheder er Sportage simpelthen blevet strammet for hårdt op, og resultatet er en bil, som har mere end svært ved at absorbere ujævnheder.

Man kunne så i det mindste have håbet på et godt styretøj, men det viser sig også at lide af visse skavanker. Overordnet set er det for upræcist. Men det er også for letgående og for “svampet”, så man sidder med følelsen af at mangle noget føling med forhjulene. Så den – måske lidt for – sportslige undervogn komplementeres af et lidt for lidt sportsligt styretøj, og det skaber en vis forvirring om, hvad Kia Sportage egentlig kan og vil.

Biltest: Kia Sportage, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og BiltestsBiltest: Kia Sportage, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

For hvis man ikke skal købe den for køreegenskaberne, hvad så? Jamen man kan selvfølgelig fremhæve de gode pladsforhold, der dominerer i kabinen. Der er højt til loftet, selvom siddepositionen i forvejen er relativt høj, og på bagsæderne er der oceaner af benplads. Kia Sportage er altså glimrende som transportmiddel af fire-fem velvoksne personer, hvis man lige ser bort fra den omtalte mangel på komfort. Ergonomien er ellers i orden, sæderne er gode, selvom de mangler lidt støtte, og instrumentbordets indretning og materialevalg er der ikke noget at sætte en finger på. Til gengæld er bagagerummet ikke enormt; 465 liter kunne det blive til. Men det er dog ikke mindre end hvad konkurrenter som Hyundai IX35 og Nissan Qashqai kan mønstre. I modsætning til benævnte konkurrenter har Kia Sportage imidlertid ikke sideruder i bagagerumsafdelingen, og det giver et ret forfærdeligt udsyn skråt bagud. Ligeledes er det svært at overskue den meget skrånende front, så overskueligheden er generelt et problem, som en høj siddeposition ikke ændrer væsentligt på.

Helt nøgternt set kan det være svært at forsvare en pris på 359.999 kroner for en højbenet Kia. Exclusive-udstyrsniveauet sikrer, at du i hvert fald ikke umiddelbart kommer til at mangle noget. Samtidig får du for de penge en isoleret set god og harmonisk 1.7-liters dieselmotor på 115 hk. Den kommer bare lidt til kort i den store bil, så især på motorvejen er den ikke i sit es. Hvad den dårligt afstemte undervogn da heller ikke gør tingene bedre af. Kia Sportage er en oplevelse at se på. Den er også en oplevelse at sidde i – så længe den holder stille.

Fakta
Mærke/Model
:
Kia Sportage 1.7 Exclusive CRDI
Motor:
1685cc diesel
Gearkasse:
6-trins manuel
Karosseritype: SUV/Hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 115/260
Topfart:
173 km/t
0-100: 12,3 sek.
Km/l: 19,2 km/l
Pris: 359.999 kroner
Ekstraudstyr: XID Xenon forlygter (+9.999 kr.)

[nggallery id=383]

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!