Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback

Vi satte de to tyske rivaler fra den store business-klasse op mod hinanden, og det blev til en sand Blitzkrieg, da vi skulle finde ud af hvilken af de to store luksusbiler vi helst ville have

Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Vi lagde op til stor Blitzkrieg, da vi satte rivalerne op mod hinanden, nemlig bilerne Mercedes-Benz CLS og Audi A7 Sportback. To biler proppet med udstyr, lækre køreegenskaber, masser af fede detaljer og en helt masse underholdning under kørslen!
Begge biler ligger i luksusbil-segmentet, som er dér hvor den velhavende mand eller direktøren vælger sin bil. Om du skal tage den ene eller den anden, er op til dig, men hvis du læser vores test kan det måske give dig et nemmere indblik i valget. Bilerne ligner hinanden på mange punkter, men er utroligt unikke på hver deres måder. Sammen skaber de opmærksomhed der får folk til at give plads og flytte sig mens deres nysgerrige blikke spørger hvad der mon foregår. Og lige så meget opmærksomhed de skaber sammen, lige så neutrale forsvinder de ind i gadebilledet hver for sig. Dog er det tydeligt at se, at hvis man befinder sig i bestemte områder, så er der flere blikke der kigger end andre områder af landet.

Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Audi A7 Sportback
Den nye model fra Audi kommer efter flere år, hvor Mercedes-Benz CLS har haft et monopol på markedet for luksus modeller med flotte linjer og anvendelighed. Sportback står netop for dette. Kombinationen af en to dørs coupé, luksus fra en sedan samt den anvendelig plads og funktioner fra en stationcar. Præcis som Mercedes-Benz CLS, skal Audi A7 Sportback ramme det segment af kunder, som er interesseret i en sporty S-klasse eller A8 uden at miste udstyr eller kvalitet. Audi har allerede i dag et godt alternativ til den større A7 Sportback, i den kendte A5 Sportback. A5 Sportback’en er bygget ud fra den nuværende Audi A4 Avant, mens den nye A7 Sportback bygger på den nye Audi A6. Dette ses på udstyret som stort set er det samme du finder i den nye Audi A6. Xenon lygterne med LED kørelys, automatisk åbning og lukning af bagklap samt 4-zonet komfort klimaanlæg, er noget af det udstyr de to Audier har til forskel.

Modellen vi prøvede var en Audi A7 Sportback 3.0 TDI med 245 hestekræfter, quattro samt S-tronic, der er navnet på Audis dobbeltkoblingsgearkasse. Dertil havde den fået lidt udstyr, som gjorde at den løb op i 1.255.593 kroner. Den store 3.0 diesel motor starter fra 1.050.646 kroner. Med de 245 hestekræfter og 500 Nm, kommer den store luksus coupé fra 0-100 km/t på 6,3 sekunder. Med det tunge quattro system, er dette faktisk flotte præstationer i forhold til konkurrenten CLS, der dog gør det samme på 6.2 sekunder – med baghjulstræk, og uden det tunge quattro.

Audi’en havde fået en del lækkert udstyr, dog ikke noget vildt i forhold til CLS’en, men dog noget udstyr, som gør at A7 Sportback’en hæver sig op i A8 klassen. Læderkabine, 19″ aluminiums fælge, metallak lak og navigation er dog noget af det udstyr, der gør A7 Sportback lækker. Specielt det nye navigationssystem med Touch panel fungerer vildt godt og gør det endnu lettere at anvende det ellers meget brugervenlig Audi MMI system. Den helt store navigation koster 44.500,75 kroner og der er derfor ingen grund til at vælge den mindre og klassiske navigation der koster 41.048 kroner. Dette skyldes at Audi selv ønsker at sælge den helt store navigation og derfor yder fabrikken støtte på dette udstyr for forhandleren.

Den nye model fra Audi gør det virkelig godt. Overvejer du en A6 eller A8 men tænker en smule på sportyness så er det modellen i mellem du skal vælge. A7 Sportback rammer perfekt ind i forhold til den nye Audi A6 Limousine, som netop er blevet lanceret på det danske marked. Til efteråret kommer A6 Avant (stationcar), der måske vil gøre det lidt svært for A7 Sportbacken. Men A7 Sportback og CLS er i en klasse for sig selv og vil derfor altid udstråle mere end den nye A6 eller E-klasse.

Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Mercedes-Benz CLS
Noget af det første jeg lægger mærke til ved den nye CLS er, at jeg troede den var større. Jeg forventede nok en bil i BMW 7-serie størrelsen, bare med coupé form – men der har Mercedes-Benz jo din S-klasse. Bag rattet kan jeg hurtigt mærke, at denne bil ikke er en mellemklassebil, men mere en sporty luksusbil for de dyre drenge i prisklassen, hvor dankortet bliver udskiftet med checks.
På vejene ser jeg mig hurtigt overrasket over de hjælpemidler bilen har, som blandt andet er en rysten i rattet når du er i gang med at skifte vognbane uden at blinke. Dette system får du med, hvis du vælger “Førerassistent Pakken” til 19.505 kroner, der blandt andet indeholder “Lane Keeping Assistant”.  Det er første gang jeg prøver sådan et system, og det fascinerer mig en del på den måde det virker. En anden super fed ting, er de helt nye 100% LED-forlygter. De giver et fantastisk lys i mørke, og hjælper dig aktivt med at holde vejen oplyst, da de samtidig har kurvelys. Dertil ser CLS super fræk ud når mørket lægger sig, fordi at lygterne foran og bag gør bilen endnu frækkere at se på i mørket, end når du ser den i dagslys.

Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Selvom CLS er en stor bil, så er den stadigvæk utroligt sporty. De hvide lædersæder modellen er udstyret med, gør at jeg hurtigt fravælger mine cowboybukser, for ikke at sætte mærker eller smitte af på dem. Valget giver mig samtidig en fornemmelse af, hvordan det mon må være at have penge nok til at kunne have sådan en bil til hverdag. For det finere tøj og den dyre bil giver sammen en kombination der får de fleste til at spekulere når de ser mig i den. (Fars bil?)

Når drømmene og tankerne går lidt i sig selv igen, føler jeg en bil der trods sin størrelse, er utrolig nem at have med at gøre. Alle hjælpemidlerne er selvfølgelig med til at gøre det hele lettere, men at vende sådan en stor bil på meget lidt plads, gøres også overraskende nemt, da styreudslaget på bilen er stort. I kabinen er der rigtig mange fede gadgets, blandt andet det “Ambiente interiør belysnings” pakke, der giver dig mulighed for at vælge en række forskellige farver til kabinen, hvor den lyseblå Aqua farve klart blev min favorit. Derved får kabinen et farvet lys der går hele vejen rundt i kanten på instrumentbordet, videre ud i dørsiderne og om bagi på dørene ved passagererne. En fed detalje, som jeg godt kan lide.

Baghjulstrækket på bilen gør, at den er mere legesyg end den store Audi, som har firehjulstræk. Slås antispin’en fra bliver bilen en rigtig sports-Mercedes. I sving eller fra 0 km/t har den en tendens til at lege med bagenden, og har man styr på det kan der nemt blive en underholdende køretur. For CLS er en Rigtig køremaskine, der både inviterer dig op bag rattet til sjov og spas, men samtidig fortæller dig at du på bagsædet kan nyde godt af den udpræget luksus, som bilen har. En del har allerede kommenteret det dilemma, at bagsæderne ikke har plads til tre personer. Men så vidt jeg ved, er det med vilje, for at undgå at bilen bliver brugt som hyrevogn, og derved at det eksklusive går af bilen. Og det fungerer rigtig godt, da bilen er udstyret med store “sofasæder” bagtil, hvor du i armlænet i midten har plads til alverdens ting.

Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Prisen for denne Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY ender på 1.416.252 kroner, mens udgangsprisen eksklusiv udstyret for en 250 CDI (Diesel) starter på 1.030.200 kroner. Det er selvfølgelig en del, og indbyder til at lease sin CLS – og det kan gøres for en månedlig ydelse på 13.435 kroner (CLS 250 CDI). Modellen vi havde rummer en V6-motor med direkte indsprøjtning. Den leverer 265 hestekræfter, som måske ikke lyder af ret meget, men momentet på hele 620 Nm gør at bilen har et fantastisk træk hele vejen op og når du har brug for det. Topfarten sættes ind ved 250 km/t, og 0-100 klares trods den store bil på 6.2 sekunder med den 7-trins G-Tronic Plus gearkasse. Og selvom disse specifikationer kan få dig til at tro at den sluger som en sindssyg, så kører den faktisk op til 16,4 km/l!

Biltest: Mercedes-Benz CLS vs Audi A7 Sportback, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Priser
Billigste model
Mercedes-Benz CLS starter fra 1.030.200 kroner for en 250 CDI BlueEFFICIENCY (Diesel)
Audi A7 Sportback starter fra 850.723 kroner for en 2,8 FSI med 204 hestekræfter og automatgear (Multitronic). Hvis du heller vil have en diesel starter den billigeste fra 903.865 kroner for en 3.0 TDI med 204 hestekræfter og automatgear (Multitronic).
Kan de leases? Ja, det kan de.
CLS for 13.425 kroner om måneden, med en engangsydelse på hele 100.000 kroner inkl. moms, over en periode på 36 måneder ved 60.000 km.
A7 Sportback for 11.500 kroner om måneden, med en engangsydelse på “kun” 75.000 kroner inkl. moms, over en periode på 36 måneder ved 60.000 km samt inkl. service og reparationsaftale og lånebil ved service. Dog kommer der etableringsgebyr på 4.375 kroner, oven i de 75.000 kroner.
Modellerne vi prøvede lå på en pris af
1.255.593 kroner for Audi A7 Sportback 3.0 TDI 245 hk quattro med S-tronic.
1.416.252 kroner for Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY.
Startprisen for samme model CLS starter fra 1.183.600 kroner ekskl. alt udstyret. A7 Sportback starter fra 1.050.646 kroner ekskl. alt udstyret.

Konklusion
Overordnet set, er det svært at finde en fuldstændig vinder blandt disse biler, da hver bil har sine unikke egenskaber. Når alt kommer til alt, er der god plads i begge biler, du vil både sidde foran og bagi, du har alt det udstyr du ønsker, men i sidste ende må det nok være Mercedes’en vi vælger, hvis det skal være sjovt at køre bil. Det begrunder vi ved at Mercedes’en har baghjulstræk og derfor er lidt mere spændende. Modsat Audien, der med dens quattro lægger op til at man er kommet over den alder med baghjulsudskridninger og andet sjov, hvor forretning og fornøjelse er ting man vægter højere. Dermed ikke sagt, at CLS ikke tilbyder disse egenskaber, CLS er bare sjovere og mere spændende. Begge biler er dog fulde af komfort både for føre og passagerer lige meget hvor du placerer dig.
– Så hvis du står med valget, så tag nu lige og smut ud og prøv en version af begge modeller inden du bestemmer dig og mærk om du mest er til det spændende baghjulstræk eller det fede firehjulstræk.

Fakta
Mærke/Model
:
Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY
Motor:
2987cc, V6 turbo med direkte indsprøjtning
Gearkasse:
7G-trins automat, Tronic Plus
Karosseritype: Sedan/Coupé
Siddepladser: 2+2
HK/Moment: 265/620
Topfart
250 km/t
0-100: 6,2 sek.
Km/l: 16,4 km/l
Pris: 1.416.252 kroner
Ekstraudstyr: (Udvalgt ekstraudstyr): Læder PASSION tofarvet (59.810 kr), Ambiente interiør belysning (7.414 kr), Førerassistent pakke (19.505 kroner), Comand APS (25.665 kroner)

Mærke/Model: Audi A7 Sportback 3.o TDI quattro S-tronic
Motor:
  2967cc, V6
Gearkasse: 7
-trins, S-tronic
Karosseritype: Sportback (Sedan/Coupé)
Siddepladser: 2+2 men med mulighed for 2+3 (ekstraudstyr 7.269 kroner)
HK/Moment: 245/500
Topfart
250 km/t
0-100: 6,3 sek.
Km/l: 16,7 km/l
Pris 1.255.593 kroner
Ekstraudstyr: (Udvalgt ekstraudstyr): 3-eget multifunktionssportslæderrat (2.788,25 kroner), Advance key (15,766,25 kroner), Audi parkeringssystem PLUS (18.944,25 kroner), Læderintræk Milano (46.852,75 kroner), Navigationssystem med Touch (44.500,75 kroner)

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!