fbpx

Biltest: Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 emmer af kvalitet i kabinen, mens køreegenskaberne bærer præg af, at teknikken i bund og grund er identisk med VW Golf

 

Biltest: Audi A3 2,0 TDI, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

 

Hvad er det for en bil?
Audi A3 er Audis bil til det øvre C-segment. Den er nært beslægtet med Golf og Leon, der alle deler samme MQB-platform fra Volkswagen, der er 100. kg. lettere end den foregående. Dagens A3 er i Ambiente udstyrsniveau med en to-liters dieselmotor.

 

Hvordan kører den?
Som en Golf er det korte og præcise svar. Det er ikke sagt som en dårligdom, for Golf 7. er en meget velkørende vogn. Audiens affjedring er sat en smule blødere op, hvilket viser sig i en smule mere krængning, når aslfalten slår krøller. Styretøjet er godt vægtet og har en fin præcision.

Sammenlignet med dens nærmeste konkurrent, Mercedes A-klasse, så har A-klassen et mere sporty DNA. Styringen er en knivspids mere direkte og affejdringen lidt hårdere.

 

Til gengæld er samspillet mellem gearkasse og kobling langt bedre i A3. A-klassen døjer med en let kobling og et mindre præcist gearskifte.

 

Biltest: Audi A3 2,0 TDI, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

 

Hvordan er kræftværket?

TDI-motoren på to liter er bomstærk, når den kommer over 1800. omdrejninger. Under lider den desværre af turbotøven. Til gengæld trækker den jævnt til det røde felt ved 5.000. omdrejninger.

Motoren er ikke markedets mest raffinerede, men den klarer det dog en smule bedre end Mercedes’ 2.0 diesel, der er mere grovkornet i sin motorgang.

 

Hvordan er kommandocentralen?
Chromeringen til indstilling af klimaanlægget klikker lystigt, som var du ved at åbne et Franz-Jäger-pengeskab i bedste Egon Olsen-stil.

Audis force ligger i kabinen. De valgte materialer er lækre, men de er ikke nævneværdigt lækrere, end du får i en tilsvarende Golf. Det er, hvordan tingene føles, der er bilbyggerne fra Ingolstadts force. Det er finish, finish, og så var der finish.

Det er gearknoppens kvalitet og perfekte forarbejdning. Det er knapperne, der klikker, som en Audi-ingeniør vil have dem til at klikke. Der er brugt tid på, hvordan tingene skal føles.

Det gør Audikabinen til et umådelig dejligt sted at være.

 

 

Skal du købe den?

Kunne du godt tænke dig en luksus-Golf, så er Audi A3 vejen at gå. Køreegenskaberne er ikke meget forskellige, og du får et mere karakterfuldt design.

I forhold til konkurrenten Mercedes A-klasse, så får du en tilsvarende A-klasse for 361.900 kr. uden ekstraudstyr. Denne Audi koster 343.979 kr. uden ekstraudstyr. Det er endnu en fjer i hatten til A3.
Vil du gerne have noget mere sportsligt at køre i, så bør du gå efter A-klassen. Hvilket design du bedst synes om, vil jeg lade være op til dig. Desværre kan A3 ikke fås med 5. døre, så skal du dagligt bruge bagsædet, så bør du gå efter A-klassen eller A3 Sportback.

 

Luksusgolfen er klar til kamp om kunderne i det øvre C-segment.

 

Plus
Finish i kabinen, design

Minus
Ikke stor forskel fra Golf, turbotøven

 

Mærke/Model: Audi A3 2.0 TDI
Motor: 2.0-liters diesel R4 med turbo
Gearkasse: 6. gears manuel
HK: 150 v. 3500 o/min.
Moment: 320 nm. 1750-3000 o/min.
0-100 km/t: 8,6sek.
Topfart: 216 km/t.
Km/l: 24,4 km/l (oplyst forbrug)
Energimærke: A+
Halvårlig ejerafgift: 1380 kr.
Udstyrspakke: Ambiente
Ekstraudstyr: 17″ alufælge (17.995kr.), Businespakke (4.998 kr.), Connectivitypakke (6.003 kr.), Lyspakke (17.004 kr.), Advanced Key (9.453 kr.)

Samlet pris: 399.432 kr.

[nggallery id=582]

Redaktionen

Pro-Street.dk Redaktionen udgiver en masse artikler indenfor en bred ramme i bilverdenen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!