Toyota Supra med 912 hestekræfter

Det er ikke den første, og det er nok heller ikke den sidste. Men det er bestemt en af de federe af slagsen!

Aalborgensiske Brian Johansen smiler over hele ansigtet, da jeg møder ham inde i Aalborg centrum denne flotte onsdag eftermiddag sidst i Juli måned. Og det gør jeg også. Foran mig holder en af de fedeste Toyota Supra’er, jeg endnu har set i den virkelige verden, og brummer med en dyb, dyb lyd. Det er næsten som en bjørn der netop nu er ved at vågne fra sit månedslange vinterhi og nu skal vænne sig til et liv på farten igen. Og et liv på farten kan denne Toyota Supra ihvertfald godt vænne sig til, for med de vandvittige 912 hestekræfter, som motoren kan levere ved 1,9 bars ladetryk er der lagt op til masser af fart.

Denne Supra er ikke den første hurtige bil, som Brian ejer og har. Hjemme i garagen et sted i det Nordjyske står der i forvejen hurtige biler såsom BMW E61 535d biturbo stationcar med 345 hk / 710 Nm, BMW E30 med 550 hk / 560 Nm samt selvfølgelig “konebilen”, en 470 hestes VW Golf III. Så fart, det er Brian vant til. Og det er ikke kun gennem hans egne biler at farten viser sig, men i den grad også igennem Brians store passion for race og hurtige biler, der har mundet ud i Danmarks andet største 402 meter arrangement, RaceWars. For 3. år i træk køres der de rigtige 402 meder på Sindal flyveplads, hvor man selv kan komme og dyste om æren blandt ens venner, veninder, naboer og andre bekendskaber om hvem der har den hurtigste bil. RaceWars kører to gange om året, i maj samt august måned, hvor næste arrangement løber af stablen den 21. august 2010.

Toyota Supra med 912 hestekræfter, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og BiltestsToyota Supra med 912 hestekræfter, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Denne Toyota Supra har Brian Johansen dog ikke bygget selv. Bilen er købt færdigbygget i England, hvor den er blevet monteret med et komplet Do-Luck bodykit, der skildre sig ud ved ikke at være et oversized bodykit der får bilen til at skifte identitet, men derimod et kit der stadig får bilen til at fremstå som den Supra den nu engang er – en detalje Brian er ekstra glad for. Fronten f.eks. afslører ikke meget andet end den massive intercooler, der er monteret på denne højtydende sportsvogn. Derudover er hele bilen larkeret i en speciel Trophy Pearl Blue farve, der ikke ses tit. Fælgene er af mærket Volk Racing GTS Chrome.

Toyota Supra med 912 hestekræfter, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Motorrummet er ligesom det ydre også blevet modificeret for at kunne yde en del mere end hvad bilen blev født med tilbage i 1996. Her er der blevet proppet en masse lækre og dyre dele ned i det trange motorrum, bl.a. en masse HKS stumer såsom HKS T51 SPL Turbolader, der holder til en ydelse på over 1.000 hk! Den tidligere ejer i England, som byggede bilen om, har ikke sparet på de rigtige stumper, hvilket afspejler bilens effekt; ved 1,9 bars ladetryk målte 2 Bar Tuning bilen til hele 912 hestekræfter! Dog kører Brian til hverdag ikke med denne opsætning, men derimod en ‘mildere’ opsætning der betyder at bilen ‘kun’ yder 730 hk og 750 Nm ved 1,6 bars ladetryk, hvilket blev målt ved RH-Motorsport.dk. Det er stadig mere end rigeligt til at sætte de andre Brian’er i Aalborg godt og grundigt på plads i lyskrydset! For at optimere ydelsen endnu mere har denne flotte Toyota Supra gennemgået et større vægttabningskursus, hvor bagsæder og diverse andre dele er blevet fjernet for at spare på vægten, ligesom der er blevet bygget et fuldt bur inde i kabinen. En tophastighed på over 360 km/t er hvad Brian regner med at bilen kan klare!

Til sidst i denne artikel, under galleriet i bunden, kan ses den fulde spec-liste over motorrummet mv.

Toyota Supra med 912 hestekræfter, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Brian er dog ikke helt tilfreds med måden bilen fremstår på endnu. Gennem den næste tid planlægger Brian at lægge en masse timer i kabinen, der som det eneste på bilen mangler den sidste finish før Brian er helt tilfreds med hans nyindkøbte legetøj, der med sikkerhed skal prøves af til RaceWars den 21. august 2010. Først herefter kan vi med sikkerhed sige, hvad bilen kører den magiske quatermile på.

[nggallery id=183]

Motor:
* ARP: Top bolte
* ARP: Hovedleje bolte
* GREDDY: Remhjul
* GREDDY: Justerbare knasthjul
* Remstrammer beslag fræset i aluminium
* TITAN: Krumtap remhjul
* CP: Stempler
* CARRILO: Plejlstænger
* TITAN: Hovedleje overfald
* POWERHOUSE RACING: Olie pumpe
* Keramisk coating af stempler
* FLUIDYNE: Aluminium køler
* Dobbelt electrisk Køleblæser
* TRD: Termostat
* AN12 Olie Køler
* AN12 Krumtapudluftning

Turbolader & Indsugning:
* HKS: T51 SPL Turbolader 1000HK
* HKS: Racing 60MM Wastegte
* HKS: Varme skjold
* ENVY: 4″ Sugerør med ENVY Luftfilter
* ENVY: 4″ Forrør
* GREDDY: 4 Rækker Intercooler
* 2 HKS SSQS: Blow Off ventiler
* VIRTUAL WORKS RACING: Indsugnings manifold
* VIRTUAL WORKS RACING: 4″ Trykrør i aluminium
* VIRTUAL WORKS RACING: Servostyrings væske beholder

Brændstof, Tuning & ECU:
* APEXI: Power FC Mapped
* APEXI: 2 Bar map sensor
* POWER HOUSE RACING: Dysebro
* CANTON: Brændstof filter
* Fræset tripple pumpe holder
* 2 WALBRO: Brændstof pumper
* AN8 brændstof slanger indtil filtre
* Dobbelt AN6 slanger til dysebro
* 1000CC ROCHESTER: Dyser
* AEROMOTIVE: Benzintryk regulator

Udstødning:
* APEXI Titanium
* Fuld Speciallavet Titanium udstødning

Gearkasse:
* Getrag 6 Speed
* OS GIKEN: 3 pladet Kobling

Vis mere

ommentarer

  1. Totalt fed vogn. Tillykke med den. Men det er da ikke muligt at få danske plader på??

  2. Syg bil. Men lad os i stedet få en video, så vi kan høre svinet 🙂

    Brian – Racewars > Dit website er broken: An SQL error has occured. Please see error.log for details.

  3. Total sej saki slæde ..så er du der hvor du køre fra MC ..med rullestart..på roskildevej..sååå er det sq sjovt

  4. Fede billeder, men en skam, at teksten er fyldt med minimum 10 stave- og sprogfejl.

    Desuden er der ikke danske plader på, så han bruger den sgu nok næppe til hverdag 🙂

    Hvorfor står der heller ikke noget i artiklen om, at det er en tomatkasse-Supra der er bygget om?

  5. Hvorfor står der heller ikke noget i artiklen om, at det er en tomatkasse-Supra der er bygget om?
    +1

  6. hey
    jeg syndes virklig din bil er fed har prøvet og lave den i sådan en program hvor jeg laver om på biler med body kid og sådan nogen og den blev vildt nice

  7. Hej 🙂

    Rigtig fed slæde til banekørsel, hvor hk kan få lov til at blive brugt i fulde uddrav.Dette er jo nok kun en sommerbil, men jeg ville personlig være total følsom over for den selv om den skulle ud og kører om sommeren(Misundelse er en grim ting:/). Men det er jo også en supra vi snakker. Toyota´s fedeste bil :)!!!!!!!!

  8. Er du helt sindssyg den er flot! Elsker den i filmen The fast and the Furious! 🙂

  9. Hold op hvor er det er fed bil – Hvem kunne ikke tænke sig at prøve den. Gud ved hvad sådan et dyr koster

  10. Uden tvivl en af Danmarks fedeste Supra’er. Har set den IRL, og den står bare 100% perfekt.

  11. flot bil, flot styling, flot farve og flot motorrum. Toyota´s tuning afdeling TRD, har måske været lidt for optimistiske da de lavede speedometeret 320MPH = 514,99km/t :-)))

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!