308 GTi – kompromisløs køreglæde

Peugeot vender tilbage til GTi-verdenen med lanceringen af 308 GTi – en sporty hatchback, der er skabt til en ny tid med køreglæde i hverdagen og respekt for miljøet. Den fås kun i 5-dørs udgave og er en moderne kombination af fleksibilitet og køreglæde.
308 GTi – kompromisløs køreglæde, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests
Sporty kørsel i tråd med tidsånden

308 GTi besidder en sporty natur, der er helt i tråd med den moderne tidsånd:
– en helstøbt dynamik, som sikrer både køreglæde og et højt komfortniveau i hverdagen
– man skal ikke være specialist for at nyde bilens køreegenskaber – alle kan køre den, og vil man have ekstra spænding, er dette også muligt
– en motor, der er karakteriseret af effektivitet og et brændstofforbrug på 14,5 km/l.

1,6 THP 200 hk – maksimal effektivitet
I hjertet af 308 GTi ligger den nye 1,6 THP 200 hk, som er effektiv i ordets bredeste forstand: Den har et generøst drejningsmoment og ydelse, lavt brændstofforbrug, lav CO2-udledning og lever op til Euro 5 normerne.
Denne 1598 cm3 motor kombinerer en række innovative teknologier:
– THP (Twin-Scroll turbolader og direkte benzinindsprøjtning)

Twin-Scroll: Udstødningsmanifolden er delt op i to kamre (cylinder 1 og 4 – cylinder 2 og 3), hvilket resulterer i en højere lufthastighed forbi turbosiden og det betyder, at der opnås et fuldt ladetryk meget hurtigt (1.3 bar).

Direkte benzinindsprøjtning: En to-stemplet højtrykspumpe, drevet af knastakslen (indsugning) forsyner en rail med op til 120 bar. Dette distribueres videre fra railen til de 4 indsprøjtningsdyser. Den nøje afstemte mængde af brændstof, der distribueres ind i forbrændingskamret, giver en optimeret forbrænding og sikrer fuld udnyttelse af motoren.
– VTi (variabel løftehøjde af indsugningsventilerne kombineret med variabel styring af ind- og udstødnings knastaksler).

308 GTi – kompromisløs køreglæde, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Mængden af indsuget luft og indsprøjtet brændstof er optimeret, således at der opnås maksimal ydelse. Ydermere har motoren et kompressionsforhold på 10.5:1, hvilket er meget højt for en benzinmotor.

Motoren er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse og har et drejningsmoment på 275 Nm (fra 1700 omdr./min til 4500 omdr./min) samt en maksimal ydelse på 200 hk. Den går fra 80 til 120 km/t på 6,7 sekunder i 5. gear og 0-100 km/t på 7,7 sekunder.

Motorlyden i 308 GTi er udviklet til at matche bilens sporty personlighed. Det særlige Sound System forstærker motorlyden under kraftig acceleration og sikrer, at tonelejet følger motorens arbejdsrytme. Sound systemet er koblet på indsugningsslangen efter turboladeren og består af en vibrerende membran. Lyden transmitteres ind i kabinen gennem bilens ventilationssystem.

Hjul og affjedring: Særlige tilpasninger
Mærkets know-how kommer til sit fulde udtryk i 308 GTi, der med et effektivt og dynamisk vejgreb samt en imponerende stabilitet på vejen er garant for en overbevisende køreglæde.
308 GTi er udstyret med et gennemarbejdet affjedringsset-up fra platform 2: McPherson forhjulsophæng og bagtil en fleksibel bagaksel med integreret krængningsstabilisator.

Herudover har 308 GTi en række særlige features:
– Forhjulsophænget har spindler med lejre med en større diameter (fra platform 3)
– Støddæmperne både for og bag er en kombination af fjeder/støddæmper med en stempelstang på 22 mm (20 mm på andre 308 versioner)
– 18” aluminiumsfælge med 225/40 R18 dæk.

308 GTi er 10 mm lavere end 308 5-dørs, hvilket giver en højde på 1488 cm og et lavere tyngdepunkt.

Slutresultatet er en velafbalanceret undervogn med optimal akkuratesse og effektivitet, som giver både køreglæde og sikkerhed. Dette forstærkes af en præcis servostyring med elektrisk hydraulikpumpe (med 650 W afhængigt af omstændighederne).
Bilen er udstyret med kraftige og effektive bremser med ventilerede skiver fortil, der måler 340×30 mm. Baghjulene er forsynet med bremseskiver, der måler 290×12 mm.

Af sikkerhedsudstyr kan desuden nævnes ESC som standard, ABS, EBD (elektronisk bremsekraftfordeler), EBA (nødopbremsningssystem). ESC systemet kan slås fra, hvis man som erfaren kører ønsker at opleve bilen fuldt ud.

308 GTi – kompromisløs køreglæde, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

En ekspressiv stil
308 GTi skiller sig ud fra resten af 308-familien med følgende detaljer:
– Særlig sportskofanger for og bag
– Hækspoiler
– Dobbelt forkromet udstødningsrør
– GTi logo på siderne og på bagklappen
– Aluminiumspedaler ,- fodstøtte og –panelbeskyttelse
– Sportslæderrat med kromdetaljer og aluminiumsgearknop
– Instrumentpanel i sort pianolak

Den entusiastiske GTi-køber vil ikke blot nyde godt af en eksklusiv og sporty bil, men også af de kvaliteter, som er baggrunden for 308´erens succes:

– Et højt komfortniveau og oplevelse af kvalitet
– Maksimal sikkerhed med 5 stjerner i EuroNCAPs crashtest 2009

308 GTi er netop lanceret på det danske marked og koster 369.990 kr.

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!