Hjem » Nyheder » Bil Mærker » Mercedes-Benz » Mercedes-Benz: Så er der nye taxaer til folket!

Mercedes-Benz: Så er der nye taxaer til folket!

I løbet af weekenden blev der lagt officielle billeder af en splinter ny udgave af en velkendt bil ud på nettet. Det er taxachaufførernes favorit, og det er lige præcis bilén for passagerene. Det er selvfølgelig Mercedes’ komfortable E-klasse, der her er på tale.

Grundet et godt mix mellem komfort og kræfter er det den bil, man oftest ser i både Danmark og Tyskland med en taxachauffør bag rattet sammen med den lidt mindre C-klasse og Audis A6-model, og så er det samtidig en bil, der udsender et godt image på grund af det efter manges mening rigtig pæne design. Historien bag E-klassen startede tilbage i midt-80’erne, hvor den første E-klasse kom på gaden. Det var modellen, der gik under betegnelsen W124, som blev lanceret i både en sedan-, coupe- og stationcar-udgave. Derefter gik man videre, og i 1995 blev den næste model E-klasse bragt på banen under betegnelsen W210, som man enkelte steder den dag i dag også finder som taxa.

Der var sket en masse nye sager i disse år, hvor man skiftede over til den nye model, og det var da også her, Mercedes startede med de to-delte forlygter, som indtil den næstnyeste, W212’eren, også gjorde sig gengældt. Og med det mener jeg, at det ikke gør sig gengældt i den nye E-klasse, som formentlig vil gå under betegnelsen W213, hvis man skal følge sporet.

Markant opdateret design i form af blødere linjer

Den nye E-klasse, som der allerede for et par måneder siden blev leaket billeder af, ligner egentlig den forrige model en del. Den største opdatering ses på fronten, hvor man siden W210-modellen har set to-delte forlygter, da forlygterne på den nye model nu er blevet kombineret til én forlygte. Det er en ændring, man også har set på den lidt mindre Mercedes C-klasse før, samt det altid har været sådan på den lidt større S-klasse.

Selve formen af forlygten er egentlig meget lig forlygten på den nyeste C-klasse, men LED-mønstret skiller sig her lidt ud. Mønstret af LED-dioden ligner nemlig to firkanter, men hvor den ene side af hver firkant forsvinder lige så stille væk. Det er det lys, der er tændt, når man bare cruiser om dagen, men så snart det bliver mørkere, ja så tændes der altså også nogle Xenon-lygter inde i disse firkanter. Med hensyn til bagenden er er egentlig ikke sket så meget, udover at LED-dioderne i lygterne nu former sig anderledes.

Frontgrillen er også blevet opdateret markant, for nu har man muligheden for at få fjernet den lille stjerne på kølerhjelmen, men så er der vel ingen stjerne overhovedet – eller er der? Jo, det er der skam, for den bliver blot opskaleret og sat ned på selve frontgrillen, hvilket man blandt andet har set på de nyere C-klasser, som ifølge mange designere skulle give et mere sporty look.

Men som sagt er dette kun en ekstra valgmulighed, for hvis man er til stil og elegance, så kan man stadig beholde frontgrillen, som den var før, samt beholde den lille stjerne på kølerhjelmen. Det gør egentlig også lige meget, hvor stjernen sidder, så længe den er der.

Man siger jo, at mænd med hjerne kører bil med stjerne.

Færre opdateringer ang. motoren

Med hensyn til de forskellige motorer, er der ikke de heeeelt store opdateringer.

Den starter ud med en E200-model med den 2.0-liters benzinmotor, som producerer 181 hestekræfter efterfulgt af den lidt større E250 med samme motor, som producerer 208 hestekræfter. Bevæger man sig over i dieselmotorerne finder man nederst den 4-cylinderede E200 CDI, som bærer en 2.1-liters motor med 134 hestekræfter.

Bevæger man sig skridtet længere op, når man op til E220-eren med samme motor men her med 168 hestekræfter, imens den lidt større E250 ved hjælp af samme motor får hele 201 hestekræfter.

E250’eren har altså “mistet” tre hestekræfter fra den forrige model til den nye model. Går man efter en lidt større motor med flere hestekræfter, er det den seks-cylinderede 3.5-liters motor, man skal gå efter. Den vil komme til at ligge i E350-modellen, som har hele 302 hestekræfter til at hjælpe sig frem med.

Derudover vil en E550-model også komme på markedet med dens store otte-cylinderede 5.5-liters moter, som genererer hele 402 hestekræfter. Sidstnævnte modeller kan for nogle være lidt for stor en mundfuld, så til dem findes der også nogle mere miljørigtige modeller, som hos Mercedes går under navnet BlueTec.

BlueTec-modellerne vil finde sted i E250-, E300 hybrid- og E350-modellerne, og samtidig laves der også en E400 hybrid med samme seks-cylinderede motor som i E350’eren men her med en tilkoblet elektrisk motor med yderligere 27 hestekræfter.

Med hensyn til AMG-modellen forventer man en 550-hestes otte-cylinderet model igen kaldet E63 AMG som med den tidligere model.

Tjek også

Spyshots: Her er den nye Porsche Taycan elbil

Et læsertip førte os på sporet af Porsche Taycan i København

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *