Volkswagen viser nu anden generation af Touran, der er op til 19% mere brændstoføkonomisk end forgængeren

Pressemeddelelse

Touran blev introduceret i 2003 og har formået at indtage positionen som en af de mest solgte i den kompakte MPV-klasse. Funktionalitet, rummelighed og fleksibilitet, kombineret med høj kørekomfort og eksemplarisk køredynamik har gjort den populær hos både familier og firmaer.

Efter 12 år og 1,9 millioner solgte eksemplarer, står den nye Touran klar til at skrive et nyt kapitel. Det er en komplet nyudviklet Touran bygget på en version af MQB-modulplatform, der også benyttes i Golf, Golf Variant, Golf Sportsvan,Passat og Passat Variant.

Slank og sportslig
Den nye Tourans design er mere dynamiske proportioneret takket være en 130 mm længere totallængde samt korte udhæng for og bag. Den længere akselafstand giver Touran en mere langstrakt og atletisk profil.

Skarpe linjer hen ad karrosserisiderne skaber effektfulde lys- og skyggeeffekter, der giver designet et mere spændstigt udtryk. Det nye frontdesign med horisontalt dominerede linjer og lavere og slankere forlygter, der nu også fås med fuld LED-teknik, får Touran til at se bred og maskulin ud.

MQB-platformen har ikke blot haft betydning for designet på Touran, den har også en række fordele med hensyn til vægt og rummelighed, der har gjort det muligt for Volkswagen at udvikle et helt nyt koncept for Touran. Med MQB-platformen er det eksempelvis blevet muligt at placere 113 mm af den samlede længdeforøgelse på i alt 130 mm mellem akslerne.

Den længere akselafstand har givet markant mere plads i kabinen plus 48 liter ekstra bagagerumsplads i den fem-personers version af Touran, der nu har klassens største bagagerum. Hvor den øgede længde har bidraget til mere plads i Touran, har et nyudviklet fold-fladt-sædesystem gjort interiøret mere fleksibelt og endnu lettere at betjene end tidligere.

Touran findes både som fem- og syv-personers bil, men kun sidstnævnte vil blive markedsført i Danmark. Anden sæderække består af tre separate enkeltsæder, der uafhængigt af hinden kan justeres med op til 200 mm i længderetning, hvilket er 40 mm mere end i forgængeren.

Sæderne kan ikke afmonteres, i stedet kan de foldes helt fladt ned i plan med bagagerumsgulvet, og for første kan gang bagsædepassagerne kan nyde sædevarme og 3-zoners klimaanlæg. Tredje sæderække består af to enkeltsæder, der kan foldes fladt ned i bagagerumsgulvet, og adgangen til tredje sæderække er optimeret ved, at anden sæderække nemt og bekvemt via et greb på ryglænet kan skubbes op og frem. Benpladsen er forbedret med 54 mm på tredje række, og hovedhøjden er øget med 13 mm.

Bagagerumskapaciteten er også forbedret i Touran, der nu kan rumme op til 917 liter, når tredje sæderække er foldet ned og der læsses op til taget. Lægges anden sæderække også ned vokser volumen til imponerende 1.040 liter.

Infotainment, sikkerhedssystemer og nye motorer
Komfort, kvalitet og funktionalitet har også fået et løft på de forreste pladser i den nye Touran, der har et nydesignet instrumentbord med et mere førerorienteret layout.

Instrumentbordet har et stilrent og horisontalt domineret design med fokus på midterkonsollen, der er udstyret med touchscreen og er vinklet svagt mod førersædet. Touran er udstyret med anden generation af Volkswagens modulbaserede infotainmentsystemer, og alt efter version er der 5” Composition Colour , 6,5” Composition Media eller 8” farvetouchscreen Discover Pro med om bord.

Alle disse systemer kan fås med DAB+ digital radio og kan ligeledes kombineres med Dynaudios lydsystem. Touran bliver tilbudt med en bred vifte af assistentsystemer så som Trailor Assist, Front Assist med City Emergency Brake, adaptiv fartpilot, Blind Spot sensor og dynamisk fjernlysregulering (Dynamic Light Assist).

Touran vil blive introduceret med seks motorvarianter, henholdsvis tre TSI-benzinmotorer og tre TDI-dieselmotorer.

Alle motorerne er turboladede og har direkte benzindsprøjtning og lever op til EU6-emissionstandarden.

Benzinmotorerne omfatter en 1,2 TSI med 110 hk, en 1,4 TSI med 150 hk og en 1,8 TSI med 180 hk og 7-trins DSG-gearkasse som standard.

På dieselsiden er der en 1,6 TDI med 110 hk, en 2,0 TDI med 150 hk og en 2,0 TDI med 190 hk, der ligeledes kommer med en 6-trins DSG-gearkasse som standard.

Takket være vægtreduktionen på op til 62 kg, optimeret aerodynamik, start-stop-automatik og genindvinding af bremseenergi er den nye Touran blevet op til 19% mere brændstoføkonomisk end sin forgænger.

Den nye Touran forventes introduceret i Danmark i løbet af efteråret, det danske udstyrsniveau samt priser ligger endnu ikke fast.