Unge bilister støtter op om lovpligtigt skifte til vinterdæk

I Danmark er det ikke lovpligtigt at skifte til vinterdæk. Alligevel støtter unge op om et forslag herfor

Pressemeddelelse fra Michelin Nordic

Modsat vores nabolande er der i Danmark ikke indført lovpligtigt skifte mellem sommer- og vinterdæk. På det område viser undersøgelsen, at der er markant størst tilslutning til lovgivning på område hos de yngste bilister. Blandt de 18-29 årige bakker hele 72 pct. op om lovpligtigt skifte til vinterdæk, mens det ’kun’ gælder for 58 pct. af alle bilister. 28 pct. er imod lovgivning, mens 14 pct. ikke har taget stilling.

LÆS OGSÅ: 17-årige skal have kørekort i Danmark

Michelin har udspurgt 1.000 bilister, og blandt de ældre bilister er der ikke lige så stor hang til at skifte dæk. Ud over at fastslå, at en ganske stor andel af bilisterne har taget vinterdækkene til sig, viser undersøgelsen også tydelige generationsforskelle, når det kommer til det med vinterdæk. Således falder andelen af ’skiftere’ markant hos de ældste bilister – de over 65 år. Her planlægger kun 67 pct. at skifte til vinterdæk i år.

– ”Tallene viser et interessant fald hos de ældste bilister i vores rundspørge. Men vi kan samtidig se, at
det er den gruppe, hvor flest kører på helårsdæk. Det kan være én forklaring. Og så ved vi fra tidligere
undersøgelser, at gamle vaner spiller ind på folks tilgang til sommer/vinterdæk problematikken”, siger
Peter Qvist, salgschef, Michelin Danmark.

Michelin anbefaler, at vinterdæk som minimum har en mønsterdybde på 4 mm. Og skulle du alligevel være i tvivl om hvorfor det er en god ide at skifte, kommer her et par generelle råd;

LÆS OGSÅ: Nu kan du tjekke om bilen er stjålet

Skift dæk før det er for sent
Det kan være farligt at køre rundt med sommerdæk, når vinteren melder sig. Modsat vinterdæk har sommerdæk en gummiblanding, som bliver hård i kulde. Det øger bremselængden, når temperaturen kommer under fem grader.

Kontrollér dækkenes stand
Et lovligt dæk skal mindst have en mønsterdybde på 1,6 mm. Når sommerdæk er slidt ned til 3 mm. mønsterdybde øges bremselængden, og risikoen for akvaplaning stiger. Vinterdæk bør altid have mindst 4 mm mønsterdybde.

Kør nye vinterdæk til
For at et nyt dæk skal få det bedst mulige greb, skal det “køres til”, så gummiet får en blødere overflade. Derfor er det en god ide at accelerere og bremse blødere end normalt de første 500 km, ligesom det optimalt se skal ske på asfalteret vej.

Kontrollér dæktrykket
For lavt lufttryk giver dårlige køreegenskaber, højere brændstofforbrug og slider dækkene hurtigere. Kontrollér lufttrykket, når dækkene er kolde. Når dækkene har kørt et par kilometer, har de et lufttryk, som er omtrent 0,3 bar højere end det, som står i instruktionsbogen.

Skift selvom der ikke er sne på vejen
Mange bilister venter til sidste øjeblik. I 2015 blev store dele af Sjælland ramt af et omfattende snevejr på meget kort tid, som gav lange køer og ventetider på diverse dækskifte centre. For de fleste bilister havde ventet med at skifte, til sidste øjeblik. Men selvom der ikke er sne på vejene, skal temperaturen bare under fem grader, før sommerdækkene bør skiftes ud med vinterdæk.

Unge bilister støtter op om lovpligtigt skifte til vinterdæk 1

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.