TEST: Skoda Superb gør søsterbilerne overflødige

Skal du have fat i en Audi A6 eller en Volkswagen Passat, så husk lige Superb

Når det kommer til firmabiler eller større familiebiler, er et typisk valg for de fleste ansatte og danske familier, at vælge en tysk bil.

Og vælger man fra de tyske mærker, er der ofte noget prestige i at have en Volkswagen eller en Audi. Der ér bare noget ved de fire ringe eller en bil fra det mærke naboen også har, og det gør desværre at de fleste overser alternativet – en Skoda.

For hvem gider køre i et gammelt tjekkisk bilmærke? Ja det gør dem, som har fornuften med sig.

TEST: Skoda Superb gør søsterbilerne overflødige 1

Det er blevet uge 11 – en uge jeg Virkelig har glædet mig til. Derfor er jeg taget uden for hovedstaden, et sted hvor der er højt til himmelen og længere til naboen end inde i centrum. Lidt for at symbolisere uges testbil, som denne gang er den nye Skoda Superb Combi med firehjulstræk og 280 hestekræfter under hjelmen.

Den nye Skoda Superb er ikke bare blevet større, den er også blevet helt ny at se på. Ja faktisk er den tidligere model pludselig blevet meget gammel at se på. Ikke bare på det indre, men specielt også på det ydre. Superb’en er blevet langt skarpere på sine linjer og meget frækkere at se på, mere frisk og sporty uanset hvad for en vinkel du ser den fra.

Faktisk vil jeg våge at påstå at søsterbilerne Audi A6 og Volkswagen Passat ser ret ordinære ud i modelrækken, i modsætning til hvor meget den nye Superb har forandret sig. Det gør sig også gældende i kabinen, hvor den er blevet lækker. Nærmest helt Audi’sk.

Kabinen er nærmest helt Audi’sk
Er du på udkig efter bilen, hvor to børnestole skal være på bagsædet, så er der ingen bekymring i Superb. Ligeledes kan fuldvoksne mænd eller personer med lange ben, uden problemer klemme sig derind. Du har næsten Audi A8 eller Mercedes-Benz S-Klasse lignende tilstande på bagsædet.

Mellem forsæderne er der også rigeligt med plads. Kabinen virker ret bred, og faktisk har nogle af de ‘testpersoner’ jeg havde med ude og køre nævnt, at man måske savner lidt Mindre plads. For som de sagde:

“Man sidder faktisk ret langt fra hinanden, modsat andre mere normale biler.”.

TEST: Skoda Superb gør søsterbilerne overflødige 1

I et showroom hos din lokale Skoda forhandler, virker bilen nok også ret enorm. Men der går ikke længe under kørslen før, at den faktisk føles ganske normal.

Bagagerummet byder på 660 liter med sæderne slået op. Og slår du dem ned øges det til 1950 liter! Det er altså mere end både Audi A6 Avant, som måler 565 liter/1680 liter eller Volkswagen Passat Variant der rummer 650 liter/1780 liter. Og det er altså til trods for, at søsterbilerne er længere end Superb.

Materiale valget gør oplevelsen dyr
Designet i kabinen er ret simpel. Opdelingen er nem at overskue, og det giver god mening hvor knapper og indstillinger skal vælges fra. Den virker logisk sat op, som om man har taget alle erfaringerne fra de andre biler, og sat dem på Skoda’en. Materialevalget er lækkert, og bilen føles hurtigt som noget fra dyrere mærker. Læder rattet er tykt med kromdetaljer og knapper, til at styre de mest gængse funktioner. Gearstangen ligeledes.

Navigationssystemet og den store skærm er omgivet af blanksort plast med krom kant. Selve instrumentbordet er en blanding af plast, blød gummi og aluminiums detaljer foruden den oplysende LED streg der går rundt i kabinen. Der er ikke rigtig nogle steder, hvor den på nogen måde føles billig.

Sæderne i testbilen er standard. Og til trods for det, giver de en udemærket komfort. På vores lange tur af motorvejen sad du behageligt, uden noget behov for at skulle ændre på sæde indstillingen.

Sæderne er ret brede, så selv større mennesker også kan sidde i dem uden at blive klemt i siderne. Og hvor der ofte er en dårligere komfort på bagsædet, var det heller ikke tilfældet her.

TEST: Skoda Superb gør søsterbilerne overflødige 1TEST: Skoda Superb gør søsterbilerne overflødige 1

Skærmen føler din hånd
Den nye store touchskærm i kabinen, reagerer på din hånd. Det betyder at du f.eks ved Columbus navigationen opdager en helt række menuer og funktioner, når du nærmer dig skærmen med hånden.

De forsvinder hurtigt igen når du tager hånden væk, men det gør bare at du ikke har en masse overflødige ekstramenuer med informationer, når du blot skal finde vej.

Skærmen reagerer i øvrigt fint på tryk uden at de skal være for hårde, og interfacet og menuerne er nemme at finde rundt i.

Under hjelmen er den som en Golf GTI
Bilens udseende er ikke noget der vender hoveder i gadebilledet. Slet ikke fordi, at der ikke er meget forskel på den hurtige 280-hestes variant og de ordinære modeller af Superb. Et par udstødningsrør bagpå bilen og et 4×4 skilt, er umildbart det som skiller den ud.

Men du køber heller ikke en Superb for at trække blikke, eller score hende den lækre der er ved at lægge makeup i bilen ved siden af. Du køber Superb fordi du vil have plads, og ikke mindst komfort.

Når du accelererer den store Superb, sætter den i gang som en Golf GTI. Med hurtige gearskift og et fast jævnt træk er det lidt som at køre Cupra fra Seat. Og rundt i kurverne er den også fast. Du bemærker slet ikke hvor stor bilen er, og den kan nemt køres kvikt uden du føler ubehag.

Under motorhjelmen er der dog ikke meget at komme efter, rent udseendemæssigt. Det ligner bare en helt ordinær 2,0-liters turboladet motor uden diverse dikkedarer. Hvad med et par krom bogstaver på blokken i det mindste?

TEST: Skoda Superb gør søsterbilerne overflødige 1

Støjsvag, men mangler et syvende gear
På motorvejen og under generel kørsel, er Superb meget støjsvag. Du hører ikke meget vind eller dækstøj udefra, ligesom motoren næsten ikke kan høres.

Når det så er sagt, er det ret ærgerligt at man ikke har placeret en 7-trins DSG gearkasse i bilen, i stedet for den 6-trins. Det sidste gear kunne have været godt på motorvejen, for at få bilen til at falde i omdrejninger. For brændstof økonomien kunne godt havde ønsket at være bedre.

På den flade motorvej i Ørestaden, var det ikke muligt for mig at komme op på mere end 11 kilometer på literen. Her kunne et syvende gear måske havde fået den op på over 15 og derved ikke lander i kategori D.

Du skal dog over på diesel siden, før du opnår over 20 km/l. Men de motorer støjer mere.

Undervognen kan godt føles en anelse blød i kurver. Så her kunne man godt savne sportsundervognen, som ud over at sænke bilen en smule, også strammer den op. Dog tager den mere mod stød, og det giver en mindsket komfort. Og den vil du ikke undvære i sådan en bil her.

Så hvad vælger du?
Hvis du er på udkig efter en Skoda Superb Combi, ville jeg personligt ikke vælge den helt store med 280 hestekræfter og firehjulstræk. Den har simpelthen for dårlig brændstoføkonomi.

Vælg i stedet for den 1,4-liters variant med 150 hestekræfter eller den lidt kraftigere 1,8-liters motor med 180 hestekræfter. De har både komfort, brændstoføkonomi og udemærket med overskud og kræfter.

Og med den 1,4-liters motor får du cirka 100 Nm mindre, men tilgengæld har du næsten 20 km/l.  Vælger du disse varianter med DSG-gearkassen, får du tilmed et syvende gear og næsten en halvering af din halvårlige ejer afgift.

Personligt synes jeg at Volksvogns-koncernen snart skal til at passe på, hvis ikke de skal bygge et mærke som virkelig sætter deres andre dyrere mærker i stævne.

Du kan selvfølgelig proppe meget mere udstyr og finish i biler fra de andre mærker, men skal du blot ud og have de ting du har behov for, får du rigeligt her. Derfor skal der snart Meget gode argumenter til, for at du skal overbevises om at købe en tilsvarende bil.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Skoda Superb Combi 4×4
Motor: 2,0 benzin
Gearkasse: 6-trins DSG Automatgearkasse
HK: 280/5.600 o/min
Moment: 350 Nm v/1.700 o/min
0-100 km/t: 5,8sek.
Topfart: 250 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 13,9 km/l

Pris fra: 315.000 kr. (4×4 benzin koster fra 543.000 kr.)

[nggallery id=554]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.