TEST: Når en Mustang mødom tages

I en lille uge har jeg befundet mig bag rattet i den nye Ford Mustang

Supplerende fotos fra Tobias Madsen og Lukas Larsen

En mødom tages
Jeg ved du med garanti allerede har læst biltests af den nye Ford Mustang, set fede videoklip og fået alle mulige former for ideer om, hvor fed en bil det er – så derfor tager jeg dig med bag rattet på en anden måde.

Året fortæller mig 2015. Det er åbenbart det år, hvor jeg skal have taget min mødom inden for bilverdenen. Jeg skal køre sportsvogn. Men ikke en hvilken som helst sportsvogn. Et ikon. Ja, et vaske ægte ikon!

En Mustang mødom skal tages. Ned over prislisten er der røde bogstaver over hele linjen. Den nye Mustang lægger ikke i det grønne område, men det gør heller intet. For sådan en bil Skal være flyder, som yder.

Test: Når en Mustang mødom tages 1

Ford har mere end Mustang
Det er kun en lille uge siden, at jeg ellers havde en anden sportsvogn fra Ford. Den nye Focus ST. En sand lille pocketrocket med 250 hestekræfter under hjelmen. Denne har 317 hestekræfter og 434 Nm. Men mere om den senere.

Ja, jeg har faktisk aldrig kørt en Mustang. Jeg tror heller aldrig jeg har siddet i en. En skændsel for en rigtig drengerøv med hang til biler.

Siden jeg var helt lille har jeg, som formentlig de fleste unge drenge, savlet når der kom en Mustang kørende. Sådan en rigtig gammel klassiker fra 1960’erne med krom og skinnende fælge. Sådan en, hvis V8-motor brummer derud af mens bilen glider forbi.

Og nu er ugen kommet, hvor min mødom skal tages. Jeg skal for første gang nogensinde sætte mig bag rattet, selv, og føre en Mustang ud på vejene.

Test: Når en Mustang mødom tages 1

Nye og gamle former
Den nye Ford Mustang Fastback, som den jo hedder med fast tag, er designet på en måde, så den har bibeholdt sine klassiske linjer fra fortiden.

Den store haj agtige front giver et skarpt design og et aggressivt look, mens taglinjen er lav og elegant. Bagenden har store hofter, og sluttes af med frække baglygter og ja, jeg må vist godt kalde det en god røv.

Ford Mustang har et super fedt mix af både nyt og gammelt. Det er både på det ydre, men så sandelig også i kabinen.

Den er designet så det minder om et cockpit fra en flyver. Nye knapper med fede indstillinger klikkes op af for at skifte indstillingerne i bilen, mens aluminiums detaljer ses rundt om de andre. Instrumentbordet har frække knæk i linjerne, og har beholdt flere af sine gamle former. Dertil er der et alu-batch med teksten “Mustang, since 1964”.

Læderrattet med hesten i midten, er tyndt. Jeg havde troet det var lidt tykkere. Men det passer fint. Det minder om noget fra fortiden. Men på en ny måde. Designet er frækt og buet, og uden flad bund. Og så er der knapper på, fra nutiden.

Test: Når en Mustang mødom tages 1Test: Når en Mustang mødom tages 1

Velkommen hjem
Når du sætter dig ind i en Ford Mustang, vil du nok synes at udsynet ikke er det bedste. Og det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er set bedre. Den lave taglinje giver dig både forringet udsyn bagtil, ligesom at bagsædepassagererne helst ikke skal være voksne mennesker. Men hvad gør det, når bilen er så piv fræk?

Når først du har åbnet den lange tunge dør og vinduet er rullet lidt ned, sætter du dig ind i nogle sorte lædersæder. I dette tilfælde var modellen udstyret med såkaldte Klimasæder. Det er sportslige sæder uden alt for meget støtte, som både kan give sædevarme og sædekøling. Ret smart, hvis du har holdt parkeret i solen hele dagen.

Men samtidig er sæderne også uhyggelig komfortable. Det er lidt som at komme hjem i sin lejlighed, og sætte sig i sin store dejlige hjørnesofa. De store sæder er næsten sofasæder, lækre, frække og behagelige. Bagsæderne er enkeltstole. Så her er ingen plads i midten. For at kunne sidde der, skal forsæderne dog ikke rulles for meget tilbage. Men armlænet i siden gør det behageligt at sidde der.

Test: Når en Mustang mødom tages 1

En rigtig Mustang har V8
I kabinen er der ikke meget støj. Du kan samtale ved normalt niveau, selvom du kører på motorvej. I øvrigt er Mustang en super fed flyder på motorvejen, og selv på broer med sidevind virker den upåvirket. Den holder nemt sin lige bane, så du kan koncentrere dig om at nyde turen. Selv som chauffør.

Mange vil nok mene, at en rigtig Mustang har V8-motor. Eller V6. Det havde da også været at foretrække, hvis ikke det var fordi at jeg samtidig ville frygte for min pengepung. Med så fed en lyd en V8-motor har, ville jeg nok ende med at køre alt for mange kilometer i bilen, til min økonomi kunne følge trop. Så jeg havde den mindre 2,3-liters EcoBoost under hjelmen.

Til at starte med måtte jeg sande, at jeg synes det lød forkert. Det lød næsten som en dieselmotor på en eller anden måde. Der manglede noget.  Selv når man gav gas, var det ikke helt noget der lydmæssigt slog dig bagover. Desværre. Til gengæld kunne jeg så glæde mig over brændstoføkonomien, som er opgivet til 12,2 km/l. Jeg fik den op på 8-9 km/l.

Motoren fejlede intet ved overskud og kraft. Men jeg må dog krybe til korset og sige, at det heller ikke ligefrem var en som trak dig tilbage i sædet. Ved mindre du slog ESC systemet helt fra og tillod den at levere fuld ydelse. Det skyldes måske bilens vægt? 1655 kilo i køreklar tilstand. Men det var fint, for det er jo ikke en racer  i den forstand. Men mere en flyder, der yder.

Test: Når en Mustang mødom tages 1 Test: Når en Mustang mødom tages 1

Alt det tekniske
Ford Mustang har en sekstrins gearkasse. Modellen jeg havde, var manuel. Korte og præcise gear, som var lange. Meget lange. Det gav konstant lave omdrejninger, med en god brændstofbesparelse som resultat. Alligevel var motoren klar, så snart du ville trykke på speederen. Den store turbo kunne høres, og kraften mærkes.

Styretøjet kan indstilles på tre måder. Normal, Comfort og Sport. Jeg benyttede mig af Normal og Comfort på hele turen, for det gav en udmærket direkte styring med præcise og hurtige udslag. Ligeledes kan køreindstillingerne sættes på fire måder. Normal, Sport+, Track og Snow/Wet. Track løsner op for en mere kontant respons, men jeg lod for det meste flyderen køre i normal.

Når du skal bakke, er det jo ingen hemmelighed af udsynet bagtil er ringe. Men det nye Ford SYNC2 system har et bak-kamera, som hjælper dig i denne situation. Ligeledes giver bak-sensorerne dig også en ide om, hvornår du ikke skal gå længere tilbage.

Test: Når en Mustang mødom tages 1 Test: Når en Mustang mødom tages 1

Færre knapper i kabinen fungerer super
I øvrigt så er det en fed skærm, som bilen har fået. Den føromtalte Focus ST havde en tilsvarende skærm. Der skal trykkes lidt hårdt for at få en reaktion, og det giver fedtede fingre på displayet. Men den fungerer godt, og til forskel fra de tidligere Focus modeller som havde masser af knapper, er mange af funktionerne nu flyttet ind i skærmen. Det giver et meget mere enkelt og strømlinet design på instrumentbordet, hvor det mest anvendelige er i knapform, og resten findes i skærmen. Smart, og i en elegant indpakning i selve instrumentbordet.

En ting jeg skulle vende mig til i Mustang, var den lange front. På motorhjelmen er der forhøjninger i hver side i form af noget som ligner ‘streger’ ud mod spidsen. Disse ‘streger’ går skævt ind mod midten, så det var en tilvendings sag, de første kilometer. Ligeledes føltes det som om, at rattet var placeret en smule mere til venstre i forholdt til forsædet, end i andre biler. Meen. Det tog ikke lang tid, så var det tilvendt.

Udefra ligner det ikke, at Mustang tilbyder på meget plads i bagagerummet. Men det rummer dog alligevel hele 408 liter (332 liter i Cabriolet). Og det er til trods for, at det udefra ikke ligner at der er plads til meget mere end et par ølkasser. Men jeg havde både min meget store kamerakuffert på hjul, stativ, computer, jakke og lidt andre småting dernede uden problemer.

Test: Når en Mustang mødom tages 1

Kørsel på våd vej
Når det kommer til nye biler, er de ofte ret sikre. De er proppet med sikkerhedsudstyr mig her og sikkerhedsudstyr mig der. Ofte er der så meget udstyr i, at bilerne taber kræfter. Indtil det slås fra. Andre modeller kan stadigvæk være livlige i vådt føre, selvom de har udstyret aktiveret.

Jeg oplevede på en våd dag, at Mustang faktisk er en af de mere sikre biler jeg har prøvet. Hvor man nogle gange kan opleve hjulspind eller slinger med bagenden på våd vej i andre biler, er Mustang sikker og rolig hver gang. Ikke engang i kurver begyndte den at være livlig, hvilket faktisk var rigtig rart med så stor en bil. Det var vel og mærket med ESC mm. slået til. Og selvom det da var fristende at slå det hele fra og lege stuntdriver, så var det bare ikke helt det lysten var til. Det må jeg gemme til en dag, hvor jeg har den med på bane (hvis det sker).

Føl dig som en popstjerne
Som du nok har set, føler og ved, så er Mustang ikke en bil man ser hver dag i Danmark. Ej heller i Europa sådan rigtigt. Derfor må du forvente, at når du sætter dig bag rattet og ruller af sted, så får du uendeligt mange blikke og kommentarer. Altså en hulens masse opmærksomhed, som var du en popstjerne.

Og det er altså den gode af slagsen! Jeg har førhen haft dyre biler, som ikke trak nær så meget opmærksomhed som denne. Jeg har haft biler som var langt dyrere, hvor det var det samme. Jeg har sågar haft biler, hvor jeg har fået fingeren, blevet spyttet efter og råbt af. Med Mustang får du smil, lykønsker og komplimenter.

Test: Når en Mustang mødom tages 1 Test: Når en Mustang mødom tages 1

Det ér bare en bil alle elsker. Og jeg mener _ALLE_. Ikke et eneste sted jeg har kørt, har folk ikke vendt hoveder. Biler stopper for at tage billeder. Biler holder sig bag dig, for at kigge. Så køb ikke denne bil, hvis ikke du kan lide den slags.

Det er jo meget populært at køre fra Coast to Coast i USA. Og mange lejer en Mustang i disse situationer. Jeg kunne sagtens se mig selv gøre det samme den dag jeg tager til staterne. Så skulle bilen være rød eller gul, V8 og selvfølgelig cabriolet.

“- Jeg må eje en, en dag.”

De Tørre Tal

Mærke/Model: Ford Mustang Fastback (EcoBoost)
Motor: 2,3 turbobenzin
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 317
Moment: 434 Nm
0-100 km/t: 5,8 sek.
Topfart: 233km/t
Udstyrspakke: Custom Pack (GT Performance 19″ alufælge, parkeringssensor bag, klimasæder, Premium navigation inkl. “Shaker Pro” audio (SPILLER FANTASTISK!), Black Raven læderindtræk).

Pris fra: 615.000 kr 

[nggallery id=495]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker