Test af Michelins Latitude Sport 3

Vi var med i Stockholm, da Michelin præsenterede deres nye Latitude Sport 3 dæk for den nordiske presse

 

Test af Michelins Latitude Sport 3, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests
Michelin Latitude Sport 3

 

Vi var med i Stockholm, da Michelin præsenterede deres nye Latitude Sport 3 dæk for den nordiske presse. Her fik vi lov at teste det nye Latitude Sport 3 dæk på et lukket køreteknisk anlæg, i forskellige SUV biler, blandt andet Land Rover Evoque, Audi Q5 og Volvo XC90.

Dækket vi testede blev holdt op mod et konkurrent dæk fra Goodyear, Goodyear 235/65R17 104 V Efficientgrip SUV, og forskellen fra det til det nye fra Michelin var mærkbart efter kort tids kørsel. I starten var der ikke den store forskel, men efter lidt intensiv og hårdere kørsel på banen, begyndte Goodyear dækket at skrige en del og miste greb. Nogle gange kunne man få bilens bagende ud og skride, mens når man foretog samme manøvre med Michelin udgaven, så lå bilen langt bedre på vejen, selv under samme hårde belastninger. Der var ingen skrigelyde fra dette dæk, og man kunne nærmest tæske SUV bilerne gennem banen, som var det små sportsvogne. Og så er det faktisk ikke engang løgn.

Der blev både kørt på tør og våd astfalt, lavet bremsetests og slalom. Vi tog også skarpe og lette kurver, ud over at skulle køre gennem området med samme hastighed (for at kunne mærke den reelle forskel).

Latitude Sport 3 dækket fra Michelin er godkendt til nogle af de mest prestigefyldte bilmodeller i SUV kategorien. Det inkluderer blandt andet den nye Porsche Macan, som leveres med dækket til både 18, 20 og 21 tommer fælge. Det samme gælder for BMW X5 og Volvo XC90, som også leveres med Latitude Sport 3 som standard.

 

Test af Michelins Latitude Sport 3, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests
Michelin Latitude Sport 3: Anerkendt for sine dynamiske køreegenskaber og sikkerhed

Sikkerheden vuderes højest
Blandt ejere af SUV’er vuderes sikkerheden højest. De nyeste SUV-modeller har trods deres størrelse, høje tyngdepunkt og vægt rigtig gode køreegenskaber, god vejbeliggenhed og høj komfort. Det stiler større krav til dækkene, som skal give sikre køreegenskaber og et vejgreb, der lægger tæt på en sportsvogns, samtidig med at de skal klare høj motoreffekt og store vægtforskydninger.

[quote color=”#0a0a0a” bgcolor=”#b2b2b2″ bcolor=”#dd9933″ arrow=”yes”]”- SUV-ejeres forventninger til et nyt dæk er maksimal sikkerhed, længere levetid og lavere brændstofforbrug, og dette stemmer helt overens med Michelin Total Performance-konceptet”  udtaler Arne Sköldén, som er produktspecialist hos Michelin i Norden.[/quote]

Kommer i 39 dimensioner
Fra den forrige generation af Michelin Latitude Sport, er bremselængden blevet hele 2,7 meter kortere på båd vej. Med ny teknik lever dækket også længere, og bidrager samtidig med lavere brændstofforbrug. Dækket er i overensstemmelse med bilfabrikanternes mål for deres SUV-modeller, udviklet til at køre på asfalt.

I løbet af det første år hvor Latitude Sport 3 kommer på markedet, vil det komme i hele 39 dimensioner, fra 17 til 20 tommer. Det vil være muligt at udstyre de fleste SUV-biler med dette dæk, i løbet af kort tid efter lanceringen.

Læs mere om Michelin Latitude Sport 3 dækket her.

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!