Af Oliver Phaff Folkmann

Der var lagt godt i ovnen til at slå flere rekorder på 2019-udgaven af Copenhagen Historic Grand Prix. Et rekordstort antal udstillere dannede nemlig i år rammerne for den populære begivenhed på Bellahøj, hvor rekordmange historiske racerbiler stillede op i de fem klasser, som I år også bød på den populære Super GT-serie.

Race for Riget sætter en vigtig rekord
Også det ultrapopulære Race for Riget, hvor publikum kan betale sig til at få et par omgange på den 2,4 km lange bane med en professionel kører bag rattet, slog igen-igen rekorden, og endte på 670.000 kr., der går ubeskåret til Rigshospitalets ”BørneUngeProgrammet”, der arbejder med at sikre høj kvalitet i behandlingen af børn og unge.

De 670.000 kr., som er mere end 10% højere end sidste års beløb, blev personligt overdraget på kæmpecheck af Tom Kristensen til lederen af programmet, Charlotte Blix.

Store navne rev publikum rundt i voldomme biler
Som protektor for Race for Riget, havde mange måske regnet med at se Jan Magnussen bag rattet, men da han kørte løb i USA for sit team, Corvette Racing, i denne weekend, kunne han ikke deltage. Heldigvis skulle ingen gå skuffede hjem, for legenden Tom Kristensen er også protektor, og stod klar med Selected Car Groups voldsomme Lamborghini Huracan Trofeo med 620 hk.

Af andre prominente navne var også Michael Christensen, som for nylig blev verdensmester i WEC-serien for Porsches fabriksteam, som man kunne købe en tur med i hans Porsche 911.2 GT3RS, foruden Ferraris Mikkel Mac, superkvinden Michelle Gatting, Ronnie Bremer og flere andre.

Som kirsebærret på toppen, kunne man lørdag også købe sig adgang til et par omgange til fantombilen Aston Martin Vulcan, der med sin 7-liters V12-motor spytter 800hk ned i asfalten – en tur, der kun udbydes fire styk af til den nette sum af 5.000 kr. for to omgange.

Royalt ræs og Girlpower
Som det efterhånden er tradition, var HKH Prins Joachim også at finde på grid’en til årets Royal Pro/AM, hvor han kørte om kap med sine holdkammerater, Oskar Davidsen Siesby og Martin Berner. Dog måtte han højhed se sig slået af begge, og alligevel slutte med en – for ham selv – tydeligt overraskende 6. plads.

Knapt så overraskende var det dog i Super GT-klassen, at Michelle Gatting var favoritten efter sin flotte debut i Le Mans og solide sæson i sidste års Super GT-serie. Efter træningen lørdag og svingende placeringer i top 5 i 1. og 2. heat, virkede det som om, hun samlede kræfter til finalen søndag eftermiddag.

På trods af rødt flag kort inde i ræset grundet et par sammenstød og efterfølgende genstart, formåede hun at vinde med 0,2 sekund foran Andreas Joachimsen, og måtte således indkassere et overdådigt champagnebad på podiet.

Inden løbet, og inden Gatting blev overfaldet af unge piger på jagt efter en autograf og en selfie med idolet, udtalte hun:

”Jeg ser frem til igen at være til start i København,” fortæller Michelle Gatting.

”Selv om det indtil nu har været en fantastisk sæson med en andenplads i vores ELMS-debut og en utrolig oplevelse på Le Mans, glæder jeg mig til igen at komme til CHGP og køre motorløb foran et stort dansk publikum. Jeg er meget taknemmelig for, at Andersen Biler og deres samarbejdspartnere har skabt mulighed for, at vi igen kan deltage i dette unikke by-løb. Super GT-serien er kun blevet endnu bedre og stærkere til i år, og jeg forventer, at den hurtige racer vil passe perfekt til gaderne omkring Bellahøj.”

Action for alle entrépengene
Vanen tro, var der masser af action og godt ræs til tilskuerne. Barrierne blev ligesom de foregående år testet godt til grænsen, og der blev kørt masser af lak af.

Der var også drama på progammet, da en MG Midget bremsede alt for sent, og bankede en Ford Mustang og sig selv i væggen efter den korte langside.

I klassen for historiske biler op til 71 var redaktionens forhåndsfavorit en smuk grå Datsun 240Z med Jacob Wunderov bag rattet.

Det blev til sublimt ræs i både 1. og 2. heat i fronten af feltet mellem ham og Klaus Bodilsen i sin pumpede og ekstremt vellydende Ford Escort. Stor underholdning!

Desværre blev den skønne Datsun påkørt af en Volvo, og måtte udgå. Svensk stål og Japansk plademetal aldrig været en god kombination.

Se alle billederne fra arrangementet, i galleriet herunder.