Et forsøg på at slå banerekorden, sendte en Koenigsegg One:1 ud på den forkerte side af hegnet

https://www.youtube.com/watch?v=RZWEBAHREa8

Prototypen af syv One:1 er kørt galt
Det var angiveligt at forsøg på at slå banerekorden på Nürburgring, der så sent som i går eftermiddags sendte en Koenigsegg One:1 ud på den forkerte side af hegnet med noget der ligner en totalskade.

Bilen som var i København for noget tid siden, skulle testes. Men det gik ikke helt efter planen. Chaufføren skulle efter sigende være okay.

Bilen er næsten i komplet kulfiber, mens der under hjelmen lægger et 1341-hestes monster af en motor.

Uheldet skete omkring Adenau området på banen. I følge en fotograf på stedet, så kom bilen med alt for høj hastighed, hvor efter chaufføren klodsede bremserne. De lange bremsespor indikerer, at der formentlig har været en teknisk fejl med bilens ABS-bremsesystem.

Har været uheldige tidligere
Det er ikke første gang at Koenigsegg har været uheldige på Nürburgring. Tilbage i 2014 kørte en anden af deres prototyper galt på banen. Her var det Koenigsegg Agera R, som endte i hegnet.

Denne kulfiber One:1 er dog mere unik og mere speciel. Kun syv eksemplarer er bygget af den lynhurtige ‘hypercar’, inklusiv denne prototype. Prisen for sådan en herlighed, starter ved 2.8 millioner euro (omkring 21 mio danske kroner – før afgifter), hvilket gør dette uheld til det nok dyreste nogensinde på Nürburgring.

Alle syv eksemplarer er privatejet, eftersom denne prototype også blev solgt. Derfor må der sidde en ret så skuffet ejer derude et sted. Men Koenigsegg har dog lovet, at bilen bliver bygget igen.

Koenigsegg fortæller: Vores sikkerhed virkede
Koenigsegg har været ude og give en forklaring på uheldet. Dog kommer de ikke med en årsag. Derimod fortæller de, at chaufføren har det fint og denne test blot viser hvor svært det er at slå banerekorden på Nürburgring. Dertil slutter de af med, at fortælle at de er glade for at se, at deres sikkerhed i bilen virkede;

This incident is confirmation of just how difficult it is to drive at this level on the world’s ultimate proving ground. Obviously we are dismayed with this development but pleased that our safety systems worked as designed to protect our driver.

Du kan læse det fulde statement her.

[nggallery id=592]