Jaguar XF afsløret under køretur på stålwire

Den helt nye Jaguar XF er afsløret under køretur på stålwire i London

Jaguar XF afsløret under køretur på stålwire, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests
Den helt nye XF tilfører en blanding af raffinement, brændstoføkonomi, dynamik og design til luksusklassen

 

Den helt nye Jaguar XF: Lettere og mere effektiv med uforligneligt raffinement, dynamik og design

Pressemeddelelse

Den helt nye XF’s aluminiumarkitektur danner udgangspunkt for lav vægt i klassen: Den er 80 kg lettere end konkurrenterne*
Klassens laveste CO2-udledning for ikke-hybridmodeller: 104 g/km
En af klassens mest effektive: Mere end 25 km/l*
Det elegante og progressive design kombinerer korte udhæng og enestående proportioner med unik aerodynamisk effektivitet: Cd 0,26
Blandt klassens bedste pladsforhold på bagsædet
Et helt nyt 10,2″ infotainmentsystem med touch screen – InControl Touch Pro
Mulighed for skræddersyet digitalt 825 W Meridian surround sound-system med 17 højttalere
Konfigurerbar 12,3″ virtuelt TFT-instrumentpanel
Motorer fra Ingenium-diesel med 163 hk til V6 supercharged benzin med 380 hk
Dobbelt wishbone- og Integral Link-ophæng giver fremragende komfort, køreegenskaber og uforligneligt raffinement
Torque on-demand-firehjulstræk (AWD) med Intelligent Driveline Dynamics skaber den perfekte balance mellem ydelse og alsidighed i al slags vejr
Alle tekniske specifikationer og oplysninger om Jaguar XF frigives den 1. april
*Firecylindret Ingenium-diesel med 163 hk og manuel gearkasse

Den helt nye Jaguar XF er blevet afsløret under en dramatisk køretur på stålwire hen over vandet i hjertet af London.

Den erfarne britiske stuntman Jim Dowdell, der har medvirket i Hollywood-film som James Bond, Bourne-trilogien og Indiana Jones, kørte den helt nye Jaguar XF 240 meter på stålwire for at demonstrere den nye XF’s lette aluminiumskonstruktion. Den nye XF er 80 kg lettere end sin nærmeste konkurrent, og det resulterer i en effektivitet på over 25 km/l og en CO2 udledning på 104 g/km.

Begivenheden fandt sted højt over Royal Dock i Canary Wharf i London. Se optagelser af kørslen her:

Den helt nye XF tilfører en blanding af raffinement, brændstoføkonomi, dynamik og design til luksusklassen. Den får global debut på biludstillingen i New York d. 1. april.

En af klassens bedste værdier for kabineplads er den helt nye XF’s dynamiske og Coupé-agtige design formet omkring Jaguars aluminiumsarkitektur og kombinerer de proportioner, elegante overflader og rene linjer, der kendetegner alle Jaguars biler, med enestående lav vindmodstand.

I kabinen er der gjort brug af en blanding af moderne luksusmaterialer og overflader, traditionelt Jaguar-håndværk og topmoderne teknologi. Den omfatter blandt andet funktioner som det eksklusive nye InControl Touch Pro-infotainmentsystem og et 12,3″ virtuelt TFT-instrumentpanel.

10,2″ touch-screen
Ian Callum, Director of Design, Jaguar

“Som designteam var vi under udviklingen af den helt nye XF drevet af enkelthed. Hver eneste af XF’s udvendige linjer har et klart formål – intet er overflødigt. Det tager tid at opnå denne enkelhed, og det kræver målrettethed. Det er let at tilføje linjer til en bil, men det er meget sværere at give den mere karakter ved at udelade linjer. “Også i kabinen var vi drevet af et ønske om at sikre, at XF er så komfortabel som muligt. Ny teknologi, inklusive vores nye 10,2″ touch screen, kombineres nøje med materialer, der giver en følelse af velvære og ro. Den helt nye XF rummer en klar fornemmelse af ro og styrke, både indvendigt og udvendigt – og jeg er stolt af, at mit team har opnået dette.”

Den oprindelige XF’s slanke eksteriør og luksuriøse kabine gjorde den til en eftertragtet og ambitiøs bil. I kombination med skelsættende køredynamik var XF unik i klassen, og den har siden modtaget flere priser end nogen anden Jaguar.

Den helt nye XF bevarer sin forgængeres vigtigste egenskaber, men den gør brug af Jaguars avancerede aluminiumarkitektur til at løfte dem til et helt nyt niveau.

Med 75 % aluminium giver arkitekturen mulighed for vægtbesparelser på op til 190 kg i forhold til den tidligere model samt 28 % bedre vridningsstabilitet.

Arkitekturen er også med til dramatisk at forbedre de proportioner, der er så vigtige for Jaguars design. Selvom den er 7 mm kortere og 3 mm lavere end den bil, den afløser, har den helt nye XF en 51 mm længere akselafstand på 2.960 mm, der giver gode pladsforhold på bagsædet med mere benplads, plads til knæene og hovedhøjde.

Nye kraftfulde motorer
Den forbedrede effektivitet, der er resultatet af den lette aluminiumskonstruktion, suppleres af den helt nye XF’s raffinerede og kraftfulde motorer. De 2,0-liters Ingenium-dieselmotorer fås med 163 hk/380 Nm og 180 hk/430 Nm og leveres med specialoptimerede manuelle 6-trins-gearkasser og automatiske 8-trins-gearkasser.

I udgaven med 163 hk og manuel gearkasse udleder den helt nye XF 104 g/km CO2 og er den letteste og mest effektive ikke-hybrid-dieselmodel i klassen – 80 kg lettere end den nærmeste konkurrent.

Alle andre motorer leveres udelukkende med 8-trins automatiske gearkasser. Den 2,0-liters turboladede benzinmotor med direkte indsprøjtning yder 240 hk/340 Nm, mens den anerkendte 3,0-liter supercharged V6-benzinmotor fås med både 340 hk/450 Nm og 380 hk/450 Nm.

Den 3,0-liters V6 twin-turbo-diesel har en række avancerede teknologier, der optimerer effektiviteten og raffinementet endnu mere og øger ydelsen til 300 hk og et moment på 700 Nm.

Den lette og stive karrosseristruktur er også afgørende for den helt nye XF’s fremragende dynamik. Det avancerede dobbelte wishbone- og Integral Link-ophæng leverer – i kombination med en vægtfordeling på næsten 50:50 – giver det balance mellem smidighed, komfort og raffinement.

På baggrund af alle erfaringerne fra F-TYPE og XE opretholder den grundigt fintunede elektriske servostyring (EPAS) XF’s styrefornemmelse og respons og bidrager til den helt nye XF’s enestående brændstoføkonomi.

Avanceret passiv dæmperteknologi er standard og giver kørekomfort, men endnu større kontrol opnås med Adaptive Dynamics-systemet, der fastslår de optimale dæmperindstillinger til kørselsforholdene.

Jaguar Configurable Dynamics, der oprindeligt blev udviklet til F-TYPE, giver ultimativ kontrol og gør føreren i stand til at skræddersy indstillingerne af dæmperne, styretøjet, motoren og den 8-trins automatiske gearkasse.

Til udvalgte markeder med behov for firehjulstræk (AWD) har Jaguar udviklet et nyt torque on-demand-system. Transfergearet anvender et kædetræk i stedet for tandhjul og er lettere og mere støjsvagt og effektivt.

Alsidigheden udvides også med det avancerede kontrolsystem, der først blev anvendt i F-TYPE AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Det giver køreegenskaberne fra baghjulstræk kombineret med ydelse og vejgreb fra firehjulstræk.

All-Surface Progress Control, der er udviklet til langsom kørsel under krævende forhold, styrer automatisk bremserne og speederen for at give bedst muligt vejgreb, så bilen kan starte smidigt og uden dramatik: Føreren skal blot styre.

Systemerne til infotainment og forbindelse er de mest avancerede, Jaguar nogen sinde har tilbudt. Det helt nye InControl Touch Pro-system har en 10,2″ touch screen og Dual View-teknologi, der gør det muligt for føreren at se information såsom navigation, mens forsædepassageren ser tv eller dvd.

For at kunne håndtere de enorme mængder af data har InControl Touch Pro et solid-state-drev og en quad-core-processor, og det kører på det topmoderne og ultrahurtige Ethernet – næste generations netværk med ekstremt hurtig dataoverførsel. I kombination giver alle disse funktioner fantastisk grafik, hurtig reaktion og enestående ydelse.

InControl Touch Pro suppleres af en konfigurerbar 12,3″ TFT-instrumentklynge. Jaguar Land Rover skabte denne teknologi til XJ og Range Rover, og nu fås den også i firmabilssegmentet.

For at gøre alle ture mere sikre og afslappende tilbyder den helt nye XF et stort udvalg af avancerede kørselsassistenter, og samtidig er den den første Jaguar med full-LED-forlygter.

Den helt nye XF med aluminiumskonstruktion vil blive bygget på Jaguar Land Rovers Castle Bromwich-fabrik sammen med aluminiumsmodellerne F-TYPE og XJ.

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!