Biltest: Renault Megane RS

Ingen tvivl om at Megane RS er den fedeste GTi – men hvordan er den ellers?

 

Biltest: Renault Megane RS, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

 

Nøgle som en smartphone
Når du får stukket nøglen i hånden til Renault Megane RS, og det er den udgave med nøglefri betjening, så er det nærmest ikke en nøgle du får, men rent faktisk en firkantet plastikplade på størrelse med en tynd smartphone. Det er nemlig sådan, at Renault har valgt at lave nøglefribetjening på til deres nuværende modelprogram.

 

Ligeledes er det franske bilmærke måske ikke lige så godt berygtet som de tyske konkurrenter, her i Danmark, men når det kommer til at bygge en hot GTi, så stikker Renault klart mod toppen, med denne gule Renault Megane RS.

 

Omgivet af insekter
Ved første møde med Megane RS, er bilen allerede omgivet af små hvipse og bier. Den gule farve får en masse insekter til at tro, at det er en kæmpe blomst. Et lille sidespring til, hvad den i virkeligheden er.

 

Megane RS skiller sig ud fra den normale Megane, med sine bredere plastikskærme rundt om hjulene, RS emblemerne, tagspoileren bagpå samt bagkofangeren med den store diffuser og rå udstødning i midten. Og mere køreteknisk er det en helt anden bil.

 

Stik modsat af en familie-Megane
Hvor den normale Megane er en cool familiebil, er Megane RS det helt modsatte. Det er ren legetøj og underholdning, og selv den mest garvede ældre herre må trække på smilebåndet, når han sætter den i gear og giver den gas rundt på en bane.

 

Megane RS er så velskabt en bil, at den har slået rekorden rundt på Nürburgring. Det gjorde den i kategorien for forhjulstrukne fabriksbyggede biler. Allerede i 2008 havde Renault sat rekorden i denne kategori, med en Megane RS R26, men sidste år blev den slået atter en gang med næsten ni sekunder barberet af tiden! Helt nøjagtigt blev det til en tid på 8 minutter 07,97 sekunder rundt på Nürburgring!

 

For stram i hverdagen
Med Megane RS til hverdag, finder du hurtigt ud af at den er lidt svær at arbejde med. De meget kontante pedaler og den kraftige motor, gør det næsten til en plage at køre rundt i roligt tempo.

 

Ligeledes er den meget hårde undervogn og det kontante styretøj en smule for sporty til, at denne bil er god i hverdagen. Det knager og det hele ryster når du kører. Men okay, du køber heller ikke en Megane RS til hverdag – men til bane, sjov og balade!

 

Fedeste aktuelle GTi
Netop når det skal gå stærkt, vinder Megane RS alt. Lyden er formidabel. Den 2,0-liters turbomotor snurrer og lyder bare så lækkert, at man kommer til at smile hver gang du sætter af sted. Trækket er godt, og du fornemmer ingen turbotøven. Den slår til med det samme, og specielt med ESP slået helt fra (så bilen kommer i Sport Mode) bliver den bare uhyggelig aggressiv!

 

Styretøjet og ophænget på forhjulene samt den velbryggede undervogn er med til at gøre det hele endnu sjovere. Megane RS lægger skarpt! Rundt i sving er den hurtigt inde og ude, og kurver kan tages bedre end man først forventer. Det er en sand leg!

 

Overordnet set er Megane RS ikke en bil der fungerer i hverdagen. Derfor ser du den også mest ved baner som netop Nürburgring, hvor den er hidsigt i overtal. Du skal derfor have den som bil nummer to, når du skal indtage dine månedlige trackdays i kalenderen.

 

Bagagerumsplads er der dog nok af, og den sekstrins gearkasse er god uden for lang vandring mellem skiftene. Du sidder da også komfortabelt nok i de store sportssæder, men der er ikke sædevarme i bilen, og ingen el-justerbare sæder. Interiøret er også meget simpelt opbygget, og du har nærmest kun din cd-afspiller (som konstant er slukket for at høre motorens lyd) og så selvfølgelig et aircondition anlæg.

 

Derfor er Megane RS udelukkende ren underholdning – men det leverer den så også til fulde!

 

Fakta

Mærke/Model: Renault Megane RS
Motor: 2,0-liters benzin
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 250/340
Topfart: 250 km/t
0-100: 6,1 sek.
Km/l: 12,2 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 434,000 kr.

Ekstraudstyr: N/A

 

[nggallery id=775]

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!