Opel Astra GTC – her er den du skal vælge

 

Opel Astra GTC

 

Vi tester Opel Astra GTC
Går du og leder efter en Astra med et lidt anderledes og frækt udseende? Så er GTC varianten din løsning.

 

Med denne coupe-formet Astra, gør Opel bilen til en rigtig racer med direkte styretøj og velkendt udstyr.

 

Hvor Astra GTC virkelig skiller sig ud fra den almindelige Astra, er ved vindueslinjen og taget. GTC har fået en lav tag linje, som gør den mere strømlinet og fræk at se på, mens tagryggen har fået et cut og på den måde er blevet mere skarp.

 

Og det er også hér, at GTC gør sig anderledes. For på fronten er der ikke nogen større forandringer, på nær forkofangeren som er blevet mere sporty at se på.

 

To GTC på én gang
I denne uge havde jeg to Opel Astra GTC til test, for virkelig at kunne mærke forskellen på udstyr og motor. Begge var benzin udgaver med turbo, den røde med en 1,6-liters motor og den lyse med en 1,4-liters motor.

 

Jeg måtte simpelthen have denne bil på bane, den røde selvfølgelig. For med et så kontant afregnende styretøj som GTC har, ville det være en leg at køre på bane. På vej derud til kører bilen i normal ”mode”, hvor speederresponsen er som en helt normal bil. Undervognen er tilpas blød, men man hopper lidt på ujævn vej.

 

Interiør som vi kender den
Interiørdelen er fuldstændig som vi kender det fra andre Opeler. Læderrattet og dets funktioner, urerne og instrumenteringen på midterkonsollen. Og den opsætning kan stadigvæk godt gøre mig en anelse forvirret.

 

Der er Så mange knapper til alle mulige funktioner, at man godt kunne tænke sig lidt flere af dem intergreret i bilens computer. Ligeledes har bilen den velkendte seks-trins gearkasse, som selvfølgelig kører rigtig godt og tilpas økonomisk, men omvendt har lang vandring mellem gearene som godt kan være lidt træls.

 

Flexride gør den yderst underholdende
Støjniveauet er meget lavt i GTC. Den er godt isoleret. Når du kører normal fart med 50 i timen, hører du intet fra motoren. Den er virkelig støjsvag. Det eneste du kan høre, er lidt støj fra dækkene. Trykker du på speederen begynder turboen at lade. Det hører du dog heller ikke meget til.

 

Da jeg ankommer til banen og sætter bilen i ”Sport” mode. Flexride undervognen indstiller sig til hårdere kørsel. Styretøjet strammer op. I ”Sport” bliver speederresponsen ligeledes markant anderledes. Nu bliver det en anelse svært at starte bilen uden at hoppe hvis man ikke skal fedte.

 

Mangler fornemmelsen
Ned af langsiden rammer jeg hurtigt en god fart. Jeg mangler dog en følelse af de 180 hestekræfter, som jeg ikke helt fornemmer. For enden af langsiden bremser jeg ned og sætter et gear ned.

 

Jeg formår faktisk at bremse lidt for tidligt, da den bremser bedre end jeg forventer. Herefter indtages kurven. Jeg skal samtidig passe på med at dreje for tidligt, for den reagerer med det med det samme. Og rundt i kurven er der fuldt greb med kun en lille smule hylen fra det ene dæk..

 

I slalom testen gør den det helt formidabelt. Den stramme undervogn, ophænget, styretøjet og kræfterne gør det Så godt sammen, at jeg næsten ikke kan følge med. Den er så direkte og præcis, og man sidder så godt fast i sæderne at fokus skal være 100 % i orden.
På intet tidspunkt er den ved at blive mistet, og den får altså ikke for lidt. Det imponerer mig meget, når man tænker på at det slet ikke er en OPC udgave, men blot en coupe-formet hverdags bil.

 

Konklusion
Opel Astra GTC fås fra 299.900 kroner med en 1,4-liters turbo med 120 hestekræfter op til 329.900 kroner for en 1,6-liters turbo med 180 heste. Skal du selv ud og have en, så gå efter den store da den lille føles for sløv.

 

Gå efter den røde lakering (Power red), da det får bilen til at fremstå så hård som den virkelig er. Og så tilkøb en Flexride undervogn. Det vil du takke dig selv for, den dag du tager den med ude og lege.

 

Fakta

Mærke/Model: Opel Astra GTC 120 hk
Motor: 1,4-liters turbo benzin
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback/Coupé
Siddepladser: 5
HK/Moment: 120/200
Topfart: 192 km/t
0-100: 10,9 sek.
Km/l: 16,9 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 299,900 kr.

Ekstraudstyr (udvalgt): 18″-alufælge (10.990 kr), Metallak med perlemoreffekt (Seashell) (9.500 kr), Komfortpakke 12,900. Pris = 354.970 kroner

Fakta

Mærke/Model: Opel Astra GTC 180 hk
Motor: 1,6-liters turbo benzin
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback/Coupé
Siddepladser: 5
HK/Moment: 180/230
Topfart: 220 km/t
0-100: 8,3 sek.
Km/l: 13,9 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 354.900 kr.

Ekstraudstyr (udvalgt): Flex Ride undervogn (18.900 kr), Brilliantfarve (Power red) (1.500 kr), Navi Premium pakke plus (34.900 kroner). Pris = 432.500 kroner

 

[nggallery id=771]