Mercedes E300 Hybrid frister med vindmøllesaft og dertilhørende ren samvittighed. Desværre er hybriddelen blot en våd drøm

 

Biltest: Mercedes-Benz E300 Hybrid

 

Mercedes E300 Hybrid frister med vindmøllesaft og dertilhørende ren samvittighed. Desværre er hybriddelen blot en våd drøm
Med associationer til Vestas og bevarelse af indlandsisen, sætter jeg mig forventningsfuldt bag rattet af Mercedes E300 hybrid. En overdådig vogn smækfyldt med plads og lækre materialer. At denne E300 så oven i købet er udstyret med det fantastiske “hybrid” på bagklappen, giver mig med det samme en varm følelse indeni. “Se hvor ansvarlig og miljørigtig jeg er”. En rigtig lækker følelse, der hæver dette vogntøjs feel-good appel en stor tand og gør mig til ambassadør for miljø og vindmøllesaft. Desværre er selvfedmen blot en våd drøm, jeg nådesløst hives ud af, efter en halv times kørsel. Hvor er vindmøllesaften henne?

 

Mangler saft og kraft
Saften og den lækre følelse af at være hævet over pøblen, mistes i en svær grad af elektrisk undermotorisering. Elmotoren, der er monteret ved bagakslen, er simpelthen ikke kraftig nok til denne E-klasse. Den bomstærke dieselmotor på 2,1. liter slår til, når ikke elmotoren er tilstrækkelig. Og det sker tit! Ved el-drift alene lægger din tophastighed på flad vej omkring 30-40 km/t. Det er vel at mærke kun, hvis du har godt med tålmodighed, for ved maks power fra elmotoren, føler du dig fanget i et rollator-ræs med fodgængerne. Et ræs, de ofte vinder.

 

Det ødelægger desværre meget af anvendeligheden af hybriddelen, der såmænd er avanceret nok. Bl.a. med genvinding af bremseenergien. Selve den del af teknologien fungerer fint. Der er altid godt med saft på batteriet, der nok skyldes den for lille elmotor. Til gengæld kan du ved medløb godt få glæde af den lydløse fremdrift, som elmotoren giver. Går det let ned ad bakke, kan elmotoren som regel godt holde hastigheden, hvis du kører under 80 km/t. Kø-kørsel er nok dér, hvor elmotoren i E300 er mest anvendelig.
Det kræver dog, at du er forsigtig, som en bomberydder i et minefelt, når det kommer til speederfoden.

 

Som at balancere på et knivsæg
Vil du holde E-klassen på elmotoren kræver det, at elmotorens kræfter er tilstrækkelige ellers slår dieselmotoren til. Det betyder, at der kan gå sport i at holde øje med det lille ur i højre hjørne af instrumenterne. Det fortæller nemlig, hvor meget af elmotorens kræfter, der bliver brugt, og hvornår batteriet lades.

 

Det lille ur får let en dragende effekt, som en stripper til en herrefrokost. Det bliver svært at få øjnene fra det, når du med millimeterpræcision skal balancere den højre pedal.

 

Lækker luksus
E300 er naturligvis også andet end elmotor eller mangel på samme. Indeni er der skruet op for kvaliteten. De lyse lister, der ligner børstet aluminium, er rent faktisk børstet aluminium. En masse artico-kunstlæder er det også blevet til. Testbilens instrumentbord har også fået glæde af kunstlæderet. En glæde, der hos Mercedes koster 15.604 kr. Computeren i E-klassen har mulighed for at gå på internettet via et simkort eller en bluetooth-forbindelse til en mobiltelefon. Det er også muligt at se film via den store skærm i instrumentbordet.

 

På bagsædet er der naturligvis direktørvenlige pladsforhold. Med et længdemål på knap fem meter, konkurrerer E-klassen med de mindre eldrevne busser i København. Næsten. Faktisk er E-klassen cirka 20 cm. længere end kassevognen Viano! Det bliver til 2,9. meter mellem akslerne, og det er dét, der giver direktørforhold på bagsædet. I bagagerummet er der også dømt direktørforhold. Hiver du i det lille håndtag i siden af bagagerummet, lægger bagsæderne sig automatisk ned. Du er nu indehaver af en Toyota Hiace.

 

Køreoplevelsen emmer heldigvis ikke af Toyota Hiace. Når du stopper med at irriteres over den svage elmotor, kan du nyde hvordan E300 lydløst svæver over ujævnhederne. Den stærke dieselmotor på 2,1. liter, der også lå i den for nyligt testede GLK, bliver bestemt ikke dårligere af elmotorens tilstedeværelse. Ligesom at den 7. trins gearkasse i E300 er programmeret langt bedre end tilfældet var i GLK. Skiftene falder nemlig tidligere og blødere, hvilket lader dieselmotoren arbejde i sit optimale område.
Vi fik I vores test trods alt et snitforbrug på 15,2 km/l. Umiddelbart ikke dårligt for en så stor bil, men til sammenligning havde den testede GLK et forbrug på 13,3 km/l.

 

Det står og falder med, at Mercedes E300 Hybrid er speciel, fordi den har en elmotor. Derfor bliver denne anmeldelse også ud fra det kriterie. Der må vi sige, at hybriddelen skuffer. Korthuset var ellers næsten færdigt, men det sidste es i form af elmotoren kunne desværre ikke bære vægten. Det er rigtig ærgerligt, at Mercedes ikke hiver den sidste del af stikket hjem i denne hybridversion. Teknologien omkring genvinding af bremseenergi virker rigtig fint, ligesom at overgangen fra diesel- til elmotor går næsten umærkeligt. Korthuset falder desværre ved den vigtigste komponent: Elmotoren. Skal en hybrid give mening, skal elmotoren gerne udgøre et brugbart alternativ til forbrændingsmotoren under visse kørselsforhold. F.eks. ved bykørsel eller i det mindste normal acceleration til 40-50 km/t. Holder du ofte meget i kø, kan hybriddelen bedre forsvares, men så skal det udelukkende være på det grundlag, at du lægger dig fast på en E300 Hybrid.

 

Hybridskiltet på bagsmækken er desværre blot en samvittighedssut, der ligesom en våd drøm ikke slår til i virkeligheden.

 

Mærke/Model: Mercedes-Benz E300 BlueTEC Hybrid
Motor: 2,1. liters R4, Bi-turbo
Gearkasse: 7G-TRONIC PLUS automatgearkasse
Karosseritype: Stationcar
Døre: 5
Siddepladser: 5
HK: 204 v. 4200 o/min + (27 hk. fra elmotor)
Moment: 500 nm. v. 1600-1800 o/min + (250 nm. fra elmotor)
0-100 km/t: 7,8 sek.
Topfart: 232 km/t
Km/l: 22,7 km/l (oplyst forbrug)
Energimærke: A
Halvårlig ejerafgift: 1000 kr.
Levering: 3680 kr.
Ekstraudstyr: Intelligent Light System (32.508 kr.) Command Online (25.665 kr.) PARKTRONIC (18.984 kr.) Instrumentpanel i ARTICO kunstlæder (15.604 kr.) Artico kunstlæder (12.222 kr.) Media interface (5.723 kr.) Integrerede børnesæder (7.151 kr.) Fleet pakke (12.902 kr.)
Ekstraudstyr samlet pris: 130.459 kr.

Pris: 1.120.279 kr.

 

[nggallery id=762]