Biltest: Mercedes-Benz ML 250 + 350

Læs vores test af både 250 og 350 udgaverne!

 

Mercedes-Benz ML

 

Vi tester den nye Mercedes-Benz ML
Da vi i sommeren sidste år var på Nürburgring i en uge, fik vi spottet en masse prototyper af forskellige modeller.

 

Heriblandt fik vi en smagsprøve på, hvad den kommende Mercedes-Benz ML var for en sag, da de sidste tests på bilen blev foretaget på Ringen, mens vi var dernede.

 

 

Nye linjer
Mercedes-Benz ML virker på ydersiden, som noget af en container at køre rundt med. Den har fået et nyt ansigt og design, så den matcher resten af modelprogrammet. Og i kabinen kommer den rigtig til udtryk, da den indbyder til alt det du ønsker dig i en Mercedes-Benz.

 

Fik hvad jeg manglede
I en af mine tidligere tests, hvor jeg havde fat i den nye B-klasse, oplevede jeg at sætte mig ind i en Mercedes-Benz, uden rigtig at føle at jeg sad i en. Jeg manglede den luksus og de kvaliteter, som jeg finder i mange af de andre modeller, men i ML følte jeg mig hjemme igen.

 

Rattet er det velkendte læderrat, med et design der næsten er magen til det som findes i E-klassen og CLS. Dejligt at holde på, nemt at betjene og ikke mindst har det en god størrelse. Størrelsen på rattet i S-klassen gav dig næsten en fornemmelse af, at du sejlede et skib. Men omvendt er S-klassen jo også ”flagskibet”.

 

Udstyrslisten er som altid meget omfattende, men ting jeg bed mærke i med denne Mercedes-Benz ML var, at et bakkamera ville være super lækkert. Det havde 250 udgaven ikke, men den noget større 350 havde det installeret – og det var altså guld værd.

 

Sæderne i 350, var store sorte Maroon lædersæder. Og det er der såment ikke noget galt i. Men jeg var langt mere til de lidt blødere Artico lædersæder med microfiber ‘Dinamica’ i midten. Og komforten er ikke til at tage fejl af.

 

Avanceret undervogn
En Mercedes-Benz ML er jo en SUV. Og man kan nemt fristes til at tro, at den ikke passer ind ude i skoven, men nærmere foran en cafe eller et stort villahus på strandvejen.

 

Og det er da også tvivlsomt hvad man i virkeligheden skal bruge så stor en bil til, i lille Danmark hvor det højeste punkt ikke er noget at være stolt af.

 

Men Hvis man nu vil ud og lege, hvor mudderet sviner dig til, så havde 350 udgaven en undervogn der kunne en masse. Hvad enten du ville køre på normal vej, i terræn eller lign så kunne den indstilles på forskellige måder.

 

Det betød blandt andet, at i fuld udstrækning kunne den blive hævet så meget, at der pludselig blev langt ned til jorden, når man skulle stige ud af den igen. Og omvendt kunne den også blive sænket, så det nærmest lignede man kørte rundt med en sportsundervogn.

 

 

SUV bestod eksamen på køreteknisk anlæg
En af de ting der slog mig i disse biler var, hvor meget motorkraft de lå inde med. Selv en 250 udgave havde power nok til, at bilen kunne flytte sig hurtigt. Men 350 udgaven ville dog være at foretrække, da bilen jo Er af en hvis størrelse.

 

Atter engang tog jeg en tur på Storkøbenhavns Køretekniske Anlæg, for at prøve bilen ordentlig. Vi havde jo været vidner til at den blev gennemtestet på Nürburgring, hvorfor mine forventninger på banen var store. Og jeg må sige at den levede op til det!

 

Selvom jeg virkelig pressede den igennem slalom testen, lå den bare så præcist og godt, at det var helt uhyggeligt. Der var intet jeg kunne gøre, for bare at nærme mig et tab af bilen her fra side til side. Og det overraskede mig meget. For med så stor en størrelse og vægt, var det ikke ligefrem en bil jeg havde forestillet mig ville være nem at håndtere i slalom. Men jeg måtte tro om igen.

 

 

Konklusion
Skal du ud og have en Mercedes-Benz ML, så skal du gå efter 350 udgaven indtil videre. Her får du en stor bil med masser af motorkraft, en støjsvag motor på motorvejen samt en motor der går rigtig fornuftigt på literen.

 

Derudover ville jeg gå efter sæderne, som 250 udgaven havde – dem med delvist læder og delvist Alcantara. Dertil skal du tilkøbe et bakkekamera. Med lakering fortjener bilen at få denne metaliske brune lakering i stedet for den typiske sorte, så den rigtig kan stå og spille når solen rammer den.

 

Sammensætter du din ML på denne måde, er jeg næsten sikker på du ikke vil fortryde dit køb. Du får virkelig en køreglæde og kvalitet, der er svær at finde andre steder.

 

Mærke/Model: Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4Matic 134 hk
Motor: 2,1-liter, R4
Gearkasse: 7-trins 7G Tronic automatgearkasse
Karosseritype: SUV
Siddepladser: 5
HK/Moment: 150/500
Topfart: 210 km/t
0-100: 9,0 sek.
Km/l: 16,7 km/l – eneste SUV med dette tal (oplyst forbrug)
Pris: 1.114,900 kr.

Ekstraudstyr: (Udvalgt udstyr), Metallak (22.624 kr), Sportspakke interiør (29.257 kr), Interiør lyspakke (9.100 kr), Elbetjent bagklap (13.521 kr) samlet pris for pressebil = 1.316,048 kr

 

Mærke/Model: Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic 134 hk
Motor: 2,9-liter, V6 (2.987)
Gearkasse: 7-trins 7G Tronic automatgearkasse
Karosseritype: SUV
Siddepladser: 5
HK/Moment: 190/620
Topfart: 224 km/t
0-100: 7,4 sek.
Km/l: 14,7 km/l (oplyst forbrug)

Pris: 1.196,900 kr.

Ekstraudstyr: (Udvalgt udstyr), Bak-kamera (10.402 kr), On & Offroad pakke (49.409 kr), Førerassistentpakke plus (58.514 kr), Trinbræt i alu med gummiknopper (12.222 kr) samlet pris for pressebil = 1.709,506 kr

 

[nggallery id=788]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!