Biltest: Chevrolet Aveo

Søger du en pendlerbil? Måske du skulle kigge her

 

Biltest: Chevrolet Aveo, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

 

Vi tester Chevrolet Aveo 1,3-liters diesel
Er dit budget stramt og trænger du til en økonomisk pendler bil, så er markedet fuld af små minibiler til små priser. Men hvilken skal du så vælge? Skal det være benzin eller diesel? Hvad med pladsforhold og kvalitet? Kan du gå op kompromis med hvad du har i forvejen?

 

Vi har valgt at kigge nærmere på Chevrolet Aveo i en 1,3-liters diesel udgave. Desværre er det en hatchback version, som giver en del mindre bagagerum, kontra den noget frækkere sedan udgave som ellers er tilgængelig.

 

Når du ser Aveo udefra, ser den på en eller anden måde ret fræk ud. Den nye front som bilen fik, gør den ekstra aggressiv at se på. Måden lygterne skære ned på, grillen som er delt på midten samt kofangerens form, gør Aveo til en lidt sporty bil i sig selv.

 

 

Enkelt og funktionelt
Når du sætter dig ind bag rattet i Chevrolet Aveo, er det ikke luksus og et hav af funktioner du finder. Lige foran dig er en stor omdrejningstæller placeret, hvor du normalt ville finde et speedometer. Men det er sat ind i en aflang boks ved siden af, som med et infosystem samtidig viser dig din brændstofmåler, kilometerstand samt brændstofforbrug (som dog ikke er live) osv.

 

Med nøglen i hånden, er der ikke langt fra at den lige så godt kunne have været til en Opel. Ejerskabsforholdet mellem Opel og Chevrolet gør, at nøglerne er komplet ens. Ligeledes er fartpilot funktionen i Aveo, fuldstændig identisk med den du finder i en Opel. Og den fungerer på samme måde.

 

 

Støjer i starten
Når motoren er i gang, støjer den en del. Bilen ryster og man tænker lidt om den mon er sund. Men efter kort kørsel bliver den varm, og en del af støjen forsvinder.

 

Styretøjet virker ret direkte. Men undervognen føles en anelse blød. Jeg kommer til at tænke på, hvordan den mon klare sig på en bane, så derfor tager jeg ud til Storkøbenhavns Køretekniske Anlæg, for at prøve bilen af der.

 

På vej derud oplever jeg en lille bil, med en ganske fin motor. Gearene er ret lange, men det giver lave omdrejninger som holder støjen nede ved normal fart. Skal du bare stille og roligt rundt er den fin, men skal du lige have lidt ekstra power må du skifte ned i gear, for at få turboen til at lade ordentligt. Ellers skal du vente et stykke tid, før den slår ind.

 

 

Overrasker på bane
På banen kan jeg give den lidt mere at leve af. Ned af langsiden kommer motoren rigtig til udtryk. Den 1,3-liters turbodiesel kommer godt igen, og overrasker mig ret positivt. Jeg havde ikke lige forventet, at den føles så kvik.

 

Jeg nærmer mig kurven for enden, og forventer en del understyring. Jeg sætter den et gear ned og går ind. Med fuld pedal rundt i kurven, slår turboen fra. Jeg opnår derved ingen understyring til min store overraskelse. Ud af kurven slår den til igen, og det ene hjul spinder lidt.

 

 

Gå efter sedan udgaven
Jeg nærmer mig slalom og sætter den i tredje gear. Med omkring 60 km/t går jeg ind forbi den første kegle, og styretøjet i Aveo overrasker mig. Det er temmelig kontant, og bilen lægger ret præcist. Jeg kunne dog rigtig godt bruge noget støtte i siderne af sædet, så jeg ikke blev kastet så meget for side til side.

 

Efter endt slalom står jeg tilbage med en følelse af, at det ikke kunne være sandt det jeg lige oplevede, så bilen får en tur mere med lidt ekstra pres – men gør det stadigvæk godt.

 

Hvis jeg selv skulle ud og have en Chevrolet Aveo, ville jeg gå efter sedan udgaven. Her får jeg lidt mere benplads til bagsæde passagererne, samt et noget større bagagerum. Motormæssigt er den 1,3-liters diesel ganske udmærket, og med en brændstoføkonomi på hele 27,8 km/l, er der ikke meget at klage over. En fin bil, når du skal fra a til b!

 

 

Mærke/Model: Chevrolet Aveo VCDI ECO LT 95 hk
Motor: 1,3-liters diesel
Gearkasse: 5-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 95/190
Topfart: 174 km/t
0-100: 11,7 sek.
Km/l: 27,8 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 181,995 kr.

Ekstraudstyr: N/A. I LT udgaven får du blandt andet fartpilot, fjernbetjent centrallås og aircondition som standard. Pris = 181.995

 

[nggallery id=789]

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!