Biltest: BMW 328i

Ny 3-serie gør det godt med 328i motor, men er langt fra det samme

 

Biltest: BMW 328i, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

Med et salg hvor hver tredje bil er en 3-serie, er det meget vigtigt for BMW at bygge en bil, som sælger. Og jovist, den nye 3-serie ser da fræk ud med sit nye design, og med en fed ‘Sport’ pakke gør den det klart bedre. Men der ér bare noget, som ikke helt er det samme.

 

Når du for nogle år siden købte en ny 3-serie, og der stod 328i på bagsmækken, så fik du en bil med en fed lyd fra en rå række-sekser. Det gør man ikke mere. Nu hedder det en fire-cylinderet 2,0-liters (1.997 cm3) turboladet motor, som klart går længere på literen og har mere power. Men du savner en ting – lyden.

 

 

Men kører den så godt?
Ja det gør den! For en merpris på lidt over 40.000 kroner får du automatgear med, som testbilen var udstyret med. Og det fungerer upåklageligt, og går op til otte-trin. Automatgearkassen skifter meget hurtigt og uden ubehagelige ryk, og gør det derved til en fornøjelse hvad end den skal have lidt pedal eller du foretrækker at cruise.

 

De lækre materialer i kabinen, og de mange detaljer fra ‘Sport’ pakken, er også med til at højne oplevelsen. Men vil du have den fede lyd som man kunne savne, må du op og købe en 335i som i 2012 er en 3,0-liters række-sekser.

 

Lækker lille motor
Motoren yder 245 hestekræfter og har et moment på 350 Nm fra 1.250 omdrejninger, og det er med til at sende den nye BMW 328i til 100 km/t på bare 5,9 sekunder. Tophastigheden sættes ind ved 250 km/t, som er elektronisk begrænset.

 

Derudover er 328i opgivet til at gå 15.9 km/l.

 

Vokset i størrelsen, men gået på kur
Ligesom mange andre modeller, er den nye 3-serie ligeledes vokset i størrelsen. Det har givet den nye model en længdeforøgelse på 93 mm, som giver 15 mm mere benplads. Der er også højere til loftet. Otte milimeter mere er der kommet, til folk med høje pander. Derudover er der kommet 20 liter mere i baggagerummet – men til trods for alle disse nye tal, så har bilen tabt sig 50 kilo.

 

3-serien er let at komme ind og ud af, og du sidder ligeledes godt. Instrumenteringen er placeret som man ville forvente det og gjort mere føreorienteret.

 

Nyt er den store farveskærm du finder midt på midterkonsollen. Herfra kan du styre en masse forskellige ting og opsætninger på bilen. Testbilen var blandt andet udstyret med det såkaldte ‘Driving Experience Control’ system, der giver dig mulighed for tre køreindstillinger – ECO Pro, Comfort, Sport og ikke mindst Sport Plus.

 

I den sidst nævnte får bilen mere sportslige køreegenskaber. Styretøjet bliver optimeret og mere direkte, speederresponsen er hurtigere, den går længere ud i omdrejningerne og gearkassen skifter hurtigere. Du kan også selv deltage i herlighederne, ved selv at skifte løs på gearskifte pedalerne på rattet.

 

Derudover bliver lidt af traction controllen slået fra, som gør at bilen kan danse lidt med bagenden.

 

Mere sport end komfort
Den nærmeste konkurrent til BMW 3-serien, er Mercedes-Benz C-klasse. Der er dog en verden til forskel på disse biler, da Mercedes’ tilbyder en bil med mere komfort, mindre støj, blødere undervogn og derved også en helt anden profil. Så er du på udkig efter en bil med sjove køreegenskaber, så er 3-serien nok dit bedste valg endnu.

 

Til forskel fra vores tidligere testbil, den hvide 3-serie 316d, ja så har denne 328i alt det du savnede ved den anden. Motoren har fået mere overskud og kraft, udstyret er blevet højnet en del og den er generelt bare langt frækkere at se på. Sport pakken gavner godt på 3-serien, og giver den røde detaljer hele vejen igennem kabinen. Dertil får du sportssæder, som i testiblen er beklædt med læder. Ligeledes har nøglen fået røde detaljer.

 

Til 3-serien kan du vælge i mellem tre udstyrspakker. ‘Modern line’, ‘Comfort line’ og ‘Sport line’ som testbilen har. Det giver dig bl.a på eksteriørsiden, et sæt kofangere med blanksorte detaljer. Alle tre pakker koster hver i sær 41.000 kroner ekstra.

 

Mærke/Model: BMW 328i
Motor: 2.0 liters turbo, R4
Gearkasse: 8-trins automat gearkasse
Karosseritype: Sedan
Siddepladser: 5
HK: 245 ved 5000 o/min
Moment: 350 Nm. ved 1.250-4.800 o/min
Topfart: 250 km/t
0-100: 5,9 sek.
Km/l: 15,9 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 609,238,-
Energimærke: B
Årlig ejerafgift: 2.120 kr
Levering: 3.680 kr.
Samlet pris inkl ekstraudstyr: 834.007 kr.
Ekstraudstyr: (Udvalgt) Sport Line (41.000 kr.), Metallak (18.431 kr.), Læder Dakota (39.933 kr.), Xenon-lygter (15.578 kr.), Navigation Professionel (52.439 kr.) m.m.

[nggallery id=688]

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!