Lyntest: Jaguar I-PACE – Fuglekvidder og britisk te

Jaguar har med I-PACE præsteret at lave en rigtig britisk elbil, som både ser godt ud samt føles meget let på vejen, utroligt nok – givet at vægten siger 2310 kg. Bilen er hurtig, støjsvag, komfortabel og let-kørt præcis som den skal være. I-PACE er ligeså Jaguars første bil til nogensinde at vinde den fornemme ”Car of the Year”-pris for hele Europa.

Traditionel Jaguar-oplevelse
En traditionel Jaguar-oplevelse består oftest af en benzinmotor med mange hestekræfter, et fantastisk afstemt styretøj, en god lyd og lækkert interiør. Med I-PACE har de formået at bibeholde køreegenskaberne og det lækre interiør, da de af gode grunde har erstattet benzinmotoren med to elmotorer, og den brølende lyd med fuglekvidder i et fornøjeligt elektrisk swuuush.

Prisen er endnu en af tingene de også har bibeholdt. Modellen jeg fik lov til at låne i denne testkørsel koster lige under en million kroner. Det er bestemt en slags penge for mange mennesker, men man skal også huske at notere mange ting. Noget jeg bringer på banen hver gang elbilers priser diskuteres i privaten, er driftsomkostninger. En elbil er generelt dyr isoleret set, dog med få undtagelser, men sammenlignet med den konventionelle benzinbil er den ikke så dyr som først antaget. Først når man ser på afgifter, vedligeholdelse, værkstedsregninger og driftsomkostninger i form af el/brændstof begynder realiteten at indfinde sig.

Bor du et sted med solceller eller med en anden energikilde, kan du begynde at modregne forbruget af hvad disse producerer, med den mængde og pris du ville have brugt på almindeligt brændstof. Det er ikke en bil der er tjent differencen ind lige med det samme, naturligvis, men faktum er faktum.

Jaguar I-PACE

Interiøret sælger bilen
Jeg nævnte indledningsvist at interiøret er en ’spot on’ klassisk Jaguar genistreg. Jeg er ærligt talt helt vild med interiøret, både med materialevalget, men også opbygningen af instrumentbrættet og midterkonsollen. Den giver et tiltrængt nyt syn på en midterkonsol i elbiler, der ikke består af én stor skærm som vi kender det i diverse Tesla-modeller, men derimod af to skærme, en større skærm med al infotainment og en mindre til diverse ting som klimaanlæg mm.

Pladsen i bilen er ligeledes et punkt der er med til at sælge bilen. Med mine godt 197 centimeter i højden var det absolut intet problem ”at sidde bag mig selv”, som er en test jeg altid udfører. Elbiler er fri for at have en kardanaksel ned langs bilen, hvilket ofte skaber en enorm kardantunnelpå gulvet ved bagsædet i midten. Normalt oplever vi dog at elbilerne har helt fladt gulv på bagerste række, der er dog en lille ubetydelig bule her i I-PACE, men ikke noget man generes af.

Jaguar I-PACE

Elefanten i rummet
Ved at tage skridtet som en af de ’få’ første i Danmark til at eje en elbil, må du også forvente at høre på de mange spørgsmål såsom, ”Nå hvor langt kører den så på en opladning, og hvor lang tid tager den at oplade?”. Disse spørgsmål kommer ofte fra personer som derefter skal pointere ret udførligt at deres slidte dieselhakker fra 2006 endnu går 21 på literen og tager 5 minutter at tanke.

Det koster at være en firstmover, altså en person der tør tage skridtet i den retning man anser som værende fremtiden, og dette på flere parametre. Man skal høre for meget, men man skal på den anden side også indfinde sig med nogle af de downsidesder følger med, og det gør der desværre med I-PACE.

Jeg lavede flere rækkevidde-tests, alle af dem udført i bilens ”eco”-mode og med adaptiv fartpilot fra 25km/t og opefter, så min højre fod ikke kunne ændre på udfaldet ved at være for tung. Disse test havde både bykørsel, kø-kørsel, landevej og motorvejskørsel. Landevej med 80 km/t, motorvej med 90-110 km/t og bykørsel naturligvis 50 km/t eller under alt efter skiltningen.

Jaguar I-PACE
Her holder bilen på en rasteplads og lader med 50kwh på Clevers nuværende hurtiglader. Bilen er forberedt til opladning op til 100kwh.

Jaguar I-PACE S er opgivet til at køre 415km på en fuld opladning, modellen her er en I-PACE HSE og med yderligere udstyr vil denne rækkevidde naturligvis være en smule mindre. Dette leverer den fra 90kwh batteriet som modellen er udstyret med, og som i øvrigt er en fast størrelse uanset I-PACE udstyrsniveau. Jeg formåede ikke at få den over 325km på en fuld opladning, en af opladningerne gav også et udfald på 270km, her skal der dog noteres at klimaet gjorde et større udfald. Men altså med resultater et stykke under de 415km som I-PACE S er opgivet til på WLTP-standard. Dertil kommer ladetiderne.

Bilen kan og vil kunne modtage 100kwh fra en power-oplader når disse bliver udbredt mere på el-nettet, hvilket betyder 0-80% opladning på 40 minutter. Indtil nu har Clever for det meste kun 50kwh opladere placeret rundt på rigtigt mange opladningsstationer, og det var dem jeg benyttede mig mest af. Du får ved købet af en I-PACE også leveret en Clever-oplader monteret og installeret i din egen garage. Her vil du kunne lade med en effekt på 7,4 kwh, så ca 12-13 timer for en fuld opladning fra 0-100%.

Det smarte ved denne løsning er at du med en pris på 599 kroner i måneden, som et abonnement ved Clever koster, kan lade alt det du vil – også i din egen garage – da Clever dækker dét forbrug på din elregning. Win-Win situation.

Jaguar I-PACE

Vi mener

På to dage er det svært at dømme en bil ud fra et hverdags-synspunkt, især når jeg ikke har adgang til Clever-opladeren man får monteret hjemme i garagen. Den oplader kan være med til at opvarme batteriet med en timer, og dermed forøge rækkevidden yderligere – noget man også skal have in mente. Bilen er som nævnt også kåret til Årets Bil i Europa 2019.

Hvad jeg dog kan sige med sikkerhed, er at Jaguar I-PACE leverer præcist det jeg forventer af den rent æstetisk inde og ude, men ligeså på køreegenskaberne og brandværdien er ikke aftaget. Den kørte utroligt godt, var støjsvag (som er et meget vigtigt punkt i elbiler) og havde godt med plads i kabinen til familien. Prismæssigt ligger den naturligvis i den dyre ende, men her har vi heller ikke at gøre med et discountprodukt men derimod et premiumprodukt. I-PACE starter dog fra 713.880 kroner, som også har AWD og 90kwh batteri. Mht. Rækkevidde og opladningstider, så er det et felt i konstant udvikling, og vi kommer derfor til at se en markant forbedring af disse i de kommende år, også med I-PACE.

For:Køregenskaber, plads og kvalitet i kabinen og Clever-oplader med i prisen samt billigt abonnement
Imod:Rækkevidden halter i denne test og opladningstiderne på de offentlige opladere

De Tørre Tal
Mærke/Model: Jaguar I-PACE EV400 HSE
Motor:  EV400 AWD (elmotor i for og bag)
Batteri: 90 kWh
Gearkasse: Automatisk
HK: 400 hk (ved 0 omdr./min)
Moment: 696 Nm (ved 0 omdr./min)
0-100 km/t: 4,8 sek.
Topfart: 200 km/t
kWh/100km: 21,2 (svarende til ca. 42km/l)
Pris: Starter fra 713.880 kr. Testbil m. udstyr 931.980 kr.

Foto: Frederik Bonde

[nggallery id=1041]

Vis mere

Nicolai

Nicolai Hald er en 21-årig ung vestjyde der på nuværende tidspunkt prøver kræfter som nordjyde, da han er bosat i Aalborg. Her studerer han til daglig til Bachelor i International Virksomhedskommunikation (Engelsk).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker