Vi drog en tur til den lokale Opel forhandler, for at få nøglerne til Opels SUV coupé Grandland X udleveret. Vi har tidligere testet Peugeot 3008, som på daværende tidspunkt var Årets bil, ikke bare i Danmark, men også i hele Europa. Forventningerne var med andre ord høje… Hvorfor? Jo fordi begge biler i princippet deler rigtigt mange ting med hinanden.

Opel Grandland X - Bærer præg af søsteren - Frederik Bonde

Udviklet i 5 år med PSA som sparringspartner
Selvom Opel først blev officielt under PSA-styre d. 1 august sidste år, så har parterne altså samarbejdet de seneste 5 år, både på denne Opel Grandland X og Peugeot 3008. Og det var den rigtige vej at gå for begge parter.

Det er både unfair, og en stor cadeau at sammenligne de to modeller – i hvert fald i min optik.
Selvom bilerne som sagt deler samme platform, så adskiller Grandland X sig en del fra Peugeot 3008, på både godt og ondt. Visuelt er der enorme forskelle på de to. Grandland X ser mere eksklusiv ud, og henvender sig til designlinjerne fra den nye Opel Insignia, både med lygter og de bløde linjer, som arbejder sig hen mod bagenden, hvor de bliver skarpere og dermed grovere at se på. Noget der tiltaler rigtigt mange købere i dagens Danmark.

Opel Grandland X er dermed i teorien det første fuldblods produkt skabt i samarbejde med PSA-gruppen, og derfor anser man denne model som flagskibet, der skal føre vejen og gøre ’fremtiden for os alle’. Et SUV-marked der for få år siden blot fyldte 7% i salget af biler, fylder nu 20%. Et tegn på at SUV-modellerne med god grund, springer frem fra næsten samtlige bilmærker i dag.

Opel Grandland X - Bærer præg af søsteren - Frederik Bonde

Mangel på dynamik og siddekomfort
Der må tilstås, at Grandland X ikke leverer samme mængde dynamik, som så mange andre i feltet – og det er bestemt ingeniørernes mening. Det her er ikke bilen du tæsker ud på en mark og håber på at kunne komme frem. Det er bilen der skal være den dominerende SUV på den tyske Autobahn, for i de høje hastigheder er bilen solid og rolig i både styring og lav i støjniveauet. Et punkt som Peugeot 3008 mangler en del. Det lave støjniveau i Grandland X er sublim.

Jeg havde set frem til at sidde lige så godt som man plejer at gøre i en Opel, men blev ikke yderligere imponeret over sæderne i Grandland X, desværre. Sæderne har dog fået stor ros hos andre anmeldere, og folk jeg kender der har købt et eksemplar af ovennævnte. Det kan måske være, at mine godt to meter ikke er lavet til en bil af denne kaliber?

Opel Grandland X - Bærer præg af søsteren - Frederik Bonde

Valg af ekstraudstyr og motor
Et er hvordan bilen ser ud og opfører sig på vejen. Andet er hvordan den er at bruge til daglig, hvad man skal vælge af udstyr og hvilken motor der skaber bedst forbrug. Eftersigende skulle den nye dieselmotor med 177hk gøre Grandland X eksemplarisk, modsat den 1,6 liters turbodiesel jeg har kørt i denne test. Optrækket er bedre, momentet og forbruget skulle ligge noget over de 18km/l jeg formåede at få denne model op på i denne test.

På standardudstyrslisten er Grandland X lidt sparsommelig indtil man når Enjoy niveauet, dette gælder dog ikke sikkerhedsudstyr som fodgængerbeskyttelse, ISOFIX, stor LED lyspakke og skilteassistent. Modellen vi har prøvet her, havde blandt andet monteret Park & Go Premium, opvarmelig forrude, automatisk op-/nedblænding af lys, ergonomiske sportsforsæder med varme/køl-funktion, samt vinterpakke med varme i yderste bagsæder. Noget der desværre er nødvendigt i Danmark, hvor vi har vinter helt ind i april måned med sne.

Vi mener
Opel Grandland X er et godt bud og eksempel på en SUV Coupé i en genre, der allerede er ved at boome med modeller. Desværre var helhedsfølelsen i bilen ikke af samme kaliber som så mange andre i segmentet. Det eneste der redder Opel Grandland X på målstregen og gør den attraktiv – er prisen. Den mangler konkurrenceevne over for søstermodellen Peugeot 3008, som jeg personligt ville vælge ud af de to.

Siddekomforten, eksteriøret og helhedsfølelsen er, efter min mening, bedre i den franske løve. Interiøret og højhastighedskontrollen i Opel’en er derimod langt særlegen i forhold til ovennævnte. Her kan man rigtigt mærke man befinder sig i en Opel.

For: Motor, gearkasse, pris og støjsvag.
Imod: Siddekomfort, forbrug og mængden af standardudstyr.

De Tørre Tal
Mærke/Model: Opel Grandland X Enjoy
Motor: 1,6l 4 cylinderet turbodiesel
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
HK: 120 hk
Moment: 300 Nm (ved 1.750 omdr./min)
0-100 km/t: 11,8 sek.
Topfart: 189 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 25 km/l
Pris: Starter fra 275.000 kr. Testbil m. udstyr 402.500 kr.

[nggallery id=771]

Fotos: Frederik Bonde