Hjem » Biltest » Biltest: Mitsubishi Lancer Ralliart

Biltest: Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi er kendt for deres Lancer Evolution X, som klarer sig rigtig godt i rally-serien. Den er kommet til gadebrug, ligesom tidligere modeller af Evolution, men denne gang er der også kommet en ‘light’ version med tilnavnet Ralliart.

Dette er Mitsubishis svar på en ny model, som skal blande sig med de små GTI’er, hvilket omfatter f.eks Golf GTI og Ford Focus ST.
Den har lidt mindre udstyr og en mindre motor end dens storebror Evolution, men er alligevel en ganske underholdende køremaskine.

På trods af det mindre udstyr, finder du dog stadigvæk Mitsubishi’s 4-hjulstræk med variable fordeling af kræften, dobbeltkoblings gearkassen (SST – Super Sport Transmission) med skiftepedaler bag rattet i rigtig alu, placeret på ratstammen så de ikke følger med rundt, når du drejer på rattet.
Du kan ændre på gearkassens kørestil i to niveauer – Normal og Sport, alt efter hvor tosset du har lyst til at køre.
Lige nedenfor har du den traditionelle knap, som skifter dit vejgreb.
– Her kan du vælge mellem de tre niveauer, Tarmac (asfalt), Gravel (Grus) og Snow (Sne).

Når du åbner døren og sætter dig ind, virker det som om bilens design af interiør er en gammel skitse fra 90’erne.
Knapper og opsætning er en smule gammeldags, hvilket er rigtig synd for ellers så fin en bil.
Navigationsanlægget kan til dels være svært at betjene, og konstruktionen i interfacet virker ikke helt gennemtænkt.

Sæderne i Lancer Ralliart er en smule kedelige og lidt for almindelige.
Du har selvfølgelig den sportslige støtte i siderne og i ryggen, men det er langt fra så effektfuldt som man finder det i andre sportsmodeller og hvis du ikke ligefrem drejer i sving, føles de som helt normale fabrikssæder.

Bilens køreegenskaber føles også ret normale, ud over at den selvfølgelig er en hurtig fætter.
Men den er ved første øjekast ret høj, som om den mangler en sænkning og når du kører rundt i sving, mangler du desværre lidt føling med vejen, hvilket man rigtig godt kunne savne – det føles lidt som at du svæver oppe i en standard bils højde, i stedet for at lægge lavt og hårdt i svinget.
4-hjulstrækket virker dog som det skal, og det går ind og overfører kræfterne til der hvor der er mest behov for dem, så du kan tackle svingene bedre.

Under hjelmen finder du den 2.0-liters Mivec turbomotor, som også ligger i den større Lancer Evolution. I Ralliarten er den dog neddroslet til 240 hk, ved bl.a. en mindre turbolader.
Det giver bilen et skub til 100 på 7 sekunder, modsat Evolution som gør det på 4.8 sekunder.

Lancer Ralliart mangler lyd i tomgang, og det får man bare ikke på en 2.0-liters motor.
Vores bedste reference må igen være Ford Focus RS, som simpelthen bare vinder alt på lydsiden med sin 2.5-liters turbomotor fra Volvo, både i tomgang og under påvirkning af hestekræfterne.
Men ellers er Lancer Ralliart en super fed sportsvogn, til et relativt betalingsmuligt budget med en startpris på næsten 450.000 danske guldøre.
Det er over 100.000 kr. billigere, end f.eks Ford Focus RS der dog har 305 hk.

Konklusionen hos Pro-Street er generelt, at bilen skal have lidt småændringer for at blive helt komplet.
Men når det så er sagt, så har den et stærkt potentiale og vil meget gerne frem, og kan man leve med det lidt billige interiør og vil man give bilen nogle andre sæder med mere sportsfornemmelse i, så er bilen helt klart et valg vi godt kunne finde på at vælge, hvis man står og skal ud og købe ny sportsvogn med komfort, bagdøre og plads til familien.
– Et solidt stykke vogntøj, som er stærkt konkurrencedygtig på prissiden.

Testkører og artikel: Niki Funch
Foto: Karsten Post

Fakta
Mærke/Model
:
Mitsubishi Lancer Ralliart
Motor:
R4, 2.0 liters 16v, Turbo
Gearkasse:
6-trins SST-gearkasse
Karosseritype:
Sportssedan
Døre:
4
Siddepladser:
5
Cylindre:
4
HK/Moment:
240HK/343NM
Topfart:
230 km/t
0-100:
7.0
Km/l:
10.0
Pris:
581.850 kr
Startpris:
449.997 kr.

Forhandler fakta
Lokaliseret: Vibe Allé 4, 2980 Kokkedal
Telefon:
4927 0000
Email:
As@mbs.dk 
Forhandler: Mitsubishi Danmark A/S
Hjemmeside:
http://www.Mitsubishi.dk

Tjek også

Ford Fiesta ST

Biltest: Ford Fiesta ST2 – Bedste GTI lige nu?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *